Senaste nytt

Svenskarna är drickande flygrädda

pitch

Medlem
Knappast flygrädd, men jag kan inte påstå att jag på något sätt gillar att flyga ekonomi. Då dricker jag allt jag kommer över bara för att ta så mycket udd som möjligt av den dödliga kombinationen uttråkning och irritation.

Fast... Nuförtiden när man oftast kan sitta och fyllna till lite smått i nån lounge innan man packar in sig i boskapstransporten så är det inte fullt lika jobbigt längre.

Förresten, norrbaggarna packar nog matsäck för att dom är rädda att inte få mackor till lunch ;P
 

Palazzi

Medlem
Är faktiskt inte, trots frekvent resande, särskilt förtjust i att flyga... Jag vill dock inte gå så långt som att kalla det flygrädsla.

Mitt egentliga problem är vetskapen om att jag måste sitta stilla (och ofta uttråkad) i en stol en massa timmar. Har lite problem med både rygg och knän efter att ha elitidrottat vilket ibland gör det till ett smått h**vete att sitta längre stunder.

Komforten kan man ju oftast lösa med businessclass, men fungerar inte lika bra inom Europa... På långa flygningar tycker jag mest det är segt att fylla timmarna, om det inte är nattflygning. Brukar läsa en bok + lyssna på musik, men föredrar att röra på mig. På t.e.x tåg är det smidigare att röra sig mellan vagnarna och kanske ta sig en kaffe i baren och sedan vandra tillbaka.

Alkoholen hjälper mig inte ett dugg, men det är ju ändå trevligt att ta en liten skvätt innan avresa:p
 

Hall

Medlem
Statistiken kan nog stämma men av dessa är en stor del sällanresenärer så om du frågar 1000 pers på Arlanda på måndagsmorgon kommer det att se helt annorlunda ut. Själv njuter jag av flygning. Puschback med bra tryck och fin utsikt får mig på mycket gott humör. Visst att sitta still länge i kassa stolar med störiga grannar är olägenheter men är det inte längre än några timmar går det bra att tränga undan och äntligen få den tiden man så väl behöver för att gå igenom särdeles komplicerat arbetsmaterial eller att slappna av med en god (e-)bok.
 
Åkte med cirka 80 kollegor till Barcelona från ARN för ett par år sedan. Minst 50% var helt plötsligt flygrädda som fan och behövde 3-6öl innan avgång. Jag är ganska övertygad om att det rör sig om vanligt svenskt drickande.

BTW: rackabajsare :) haha var länge sedan jag hörde det uttrycket och har nog aldrig sett det skrivet :)
 

Storsteffe

Medlem
Brukar vara flygrädd nå fruktansvärt på utresan och medicinera i loungen i förbyggande syfte och vidare på planet för att underhålla en lämplig nivå :) Konstigt nog så är jag aldrig rädd när jag ska hem och har bilen väntandes på flygplatsen... :rolleyes:
 

gusten

Medlem
Har aldrig varit flygrädd, inte ens vid några tillfällen av mycket kraftig turbulens. Vid inflygning till KID en gång på 90 talet gallskrek halva planet av skräck pga väldigt kraftig turbulens, men jag tyckte mest att det var intressant.

Inte heller har jag stött på särskilt många flygrädda medpax heller. Och när jag tänker på saken så har jag dragit ner rätt mycket på alkoholen, särskilt inom Europa. Men placera mig i en C kabin på long haul....
 

sembl

Medlem
Jag misstänker att det är den semestrande svensken som åker på charter 1-2 ggr per år som man tänker på. Sådana dricker oavsett om de är flygrädda eller inte. Så klassiskt svenskt drickande helt enkelt.

För att citera artikeln "Svensken är svag för att ta sig en stänkare på planet. Varannan resenär uppger att de gärna dricker öl, vin eller sprit under en flygresa."

Hur man knyter ihop flygrädslan med drickandet i artikeln är .... "skitjournalistik" Ungefär som att varannan svensk har dold sjukdom.
 
Toppen