Senaste nytt

Finnair testar HP ElitePad plattor på långflygningar

Jacob

Medlem
Med start idag 20 mars gör Finnair ett test av en annan typ av underhållningssystem på ett av sina Airbus A330 flygplan. Passagerarna får möjlighet att testa en HP ElitePad 300 som genom sitt Windows 8 system erbjuder filmer, TV-serier, musik och spel. Dessutom finns program för att förbättra välmåendet, exempelvis en avslappningsapp som hjälper till att hantera jetlag och förflyttning över olika tidszoner. Plattan innehåller dessutom trådlös internetuppkoppling.

Finnair är det första flygbolaget i världen som använder plattan i luften och testet kommer göras under två månader på flygplanet OH-LTT i business class samt Comfort Class på charterflygningar.

Alla som testar plattan ombeds också svara på en kort undersökning.
 

Jacob

Medlem
Med start 20 mars gör Finnair ett test av en annorlunda typ av underhållningssystem på ett av sina Airbus A330 flygplan. Passagerarna får möjlighet att testa en HP ElitePad 300 som genom sitt Windows 8 system erbjuder filmer, TV-serier, musik och spel. Dessutom finns program för att förbättra välmåendet, exempelvis en avslappningsapp som hjälper till…
 

speedwing

Medlem
Detta är en positiv nyhet för dem som kör Windows 8 på padda hemma.

Själv kör jag ett annat system och har därför ingen större lust att prova nåt annat bara för att Finnair blivit sponsade (av HP och/eller Microsoft). Det Finnair bör fråga sig är följande: Är aktiviteten positiv för kunden? Om svaret är nej så bör man välja ett annat alternativ...
 

Cornelius

Medlem
Detta är en positiv nyhet för dem som kör Windows 8 på padda hemma.

Själv kör jag ett annat system och har därför ingen större lust att prova nåt annat bara för att Finnair blivit sponsade (av HP och/eller Microsoft). Det Finnair bör fråga sig är följande: Är aktiviteten positiv för kunden? Om svaret är nej så bör man välja ett annat alternativ...

Jag förstår inte din argumentation. Varför är detta en positiv nyhet för dem som kör Windows 8 på padda hemma, och en negativ nyhet för dem som inte gör det?

Låter nästan som om du tycker kunden borde känna sig utnyttjad om de erbjuds detta. Tycker du detta också gäller andra underhållningssystem?
 

Pho

Medlem
Detta är en positiv nyhet för dem som kör Windows 8 på padda hemma.

Själv kör jag ett annat system och har därför ingen större lust att prova nåt annat bara för att Finnair blivit sponsade (av HP och/eller Microsoft). Det Finnair bör fråga sig är följande: Är aktiviteten positiv för kunden? Om svaret är nej så bör man välja ett annat alternativ...

Hur menar du? Använder du inte IFE systemet heller eftersom det inte fungerar som din hembioanläggning?
 

speedwing

Medlem
Jag tänker så här:

Finnair vill tydligen erbjuda ett upphottat IFE system. Vilket skall man då välja? Vilket ger mest kundnytta?
Svar: Allt annat lika (dvs funktionalitet, featureset) så är det väl bättre att välja det system som maximalt med kunder redan kan hantera, dvs iOS.

Majoriteten av kunderna struntar nog i att de är först i världen eller att Finnair gjort en deal med HP/Microsoft. De flesta är nog mer intresserade av nåt som de redan kan hantera eller är lättast att lära sig.

(Sen har jag full respekt för den lilla grupp av resenärer som blir glada av att testa just HP och Win 8...)
 

Pho

Medlem
Jag tänker så här:

Finnair vill tydligen erbjuda ett upphottat IFE system. Vilket skall man då välja? Vilket ger mest kundnytta?
Svar: Allt annat lika (dvs funktionalitet, featureset) så är det väl bättre att välja det system som maximalt med kunder redan kan hantera, dvs iOS.

Majoriteten av kunderna struntar nog i att de är först i världen eller att Finnair gjort en deal med HP/Microsoft. De flesta är nog mer intresserade av nåt som de redan kan hantera eller är lättast att lära sig.

(Sen har jag full respekt för den lilla grupp av resenärer som blir glada av att testa just HP och Win 8...)

Jag skulle tro att majoriteten struntar i vilken plattform som används, så länge det finns bra filmer och musik att lyssna på...
 

Cornelius

Medlem
Menar du verkligen att Finnair per automatik ska välja ett iOS-baserad underhållningssystem då fler har köpt paddar med iOS än något annat system, oberoende av pris, vilken specialanpassning som erbjuds, vilken service som erbjuds etc.?

Fler har Android-enheter hemma än enheter med iOS; tycker du verkligen Android är helt uteslutet?

Mitt intryck är att folk även oftast förstår flygbolagens inte alltid så intuitiva IFE-system, så någon jättestor barriär borde det inte vara att fixa något som är ganska intuitivt. I tillägg bör det ju nämnas att iOS, Android och Win8 bortsett från några mindre detaljer är tre sidor av samma sak användargränssnittsmässigt.

Blir inte du glad av att testa nya grejer då? Tycker du inte du det kan vara roligt att utforska KrisWorlds bibliotek t.ex.?
 
Toppen