Senaste nytt

Har Finnair "Married segments" på bonusresor?

Dr. Miles

Expert
Jag håller på att kolla award plats till Bangkok från Stockholm med oneworld flygningar.
Jag använder British Airways Executive Clubs(BAEC) webbsida när jag kollar award stolar inom oneworld.

En märklig sak händer dock.
När jag kollar Stockholm-Bangkok på 25 okt 2011, såvisar BAEC sidan att det finns 1 business award via Helsinki med Finnair.

AY0648
Arlanda (Stockholm) 18:40 25 Oct
Helsinki 20:35 25 Oct
Business
Only 1 reward flight seat(s) left in this class

AY0095
Helsinki 23:40 25 Oct
Bangkok 13:45 26 Oct
Business
Only 1 reward flight seat(s) left in this class

BAEC_award20111025.jpg

Men när jag kollar separat, så finns det C award stol på Stockholm-Helsinki, men inte på Helsinki-Bangkok,
BAEC_award20111025_2.jpg

Denna symptom kallas "Married segments" och jag vet att t ex SWISS har den. Men jag har aldrig sett i oneworld.

Har någon anning om Finnair har "Married segments" eller ej?
 
Last edited:

Gnopps

Medlem
Gifta segment när det gäller bonusbokningar är otroligt elakt mot kunden. Finns det en bonusplats ska den finnas för alla marknader, oavsett var kunden reser ifrån. Tyvärr tror jag inte Finnair visar sina bonusplatser i Amadeus så jag kan inte experimentera..
 

henrik l

Medlem
Jag såg samma när jag kollade upp tillgången i first MXP-HKG med CX på BA's hemsida. Det dök upp ett antal AY-flighter i economy och business. När jag däremot sökte via KVS fick jag bara CX-flighter, eftersom jag hade CX som val. Men nu gjorde jag en randomsökning på KVS, ARN-BKK, BA/One World i juni/juli 2012. Först dyker det upp några BA flighter, sedan kommer en bunt AY och CX kombinationer. Söker jag på awards med CX på samma sträcka, dyker inga platser upp.

Min erfarenhet när jag sökte via BA's hemsida (MXP-HKG CX first) och via KVS (MXP-HKG-TPE CX first) så fanns det plaster när jag bokade med mina AAdvatage-poäng. PÅ BA's hemsida försvann det dessutom en plats på sträckor jag hade bokat, dvs där jag kunde använda BA's sökmotor (MXP-HKG).
 

Dr. Miles

Expert
Problemet med ovannämnda "Married segments" är att jag inte kan boka Stockholm-Helsinki-Bangkok i Finnair C med AAdvantage miles.

Det verkar som AAdvantage kan inte se "Married segments" award stolar.
 

henrik l

Medlem
Problemet med ovannämnda "Married segments" är att jag inte kan boka Stockholm-Helsinki-Bangkok i Finnair C med AAdvantage miles.

Det verkar som AAdvantage kan inte se "Married segments" award stolar.

Aj f-n. Jag sniffade ju upp min MXP-HKG-TPE i F med CX och BKK-HKG-MXP i C med CX via KVS och där jag bokade med AAdvantage och dubbelkollade den "kritiska" sträckan MXP-HKG hos BA. Men jag har en känsla av att den svenska agenten kollade och bokade sträcka för sträcka. Fick du förresten tag i en svensk agent? Jag slog det svenska numret på dagtid och som jag skrev på annan plats, blev jag lätt positivt chockad då jag fick en svensktalande agent hos AA:)
 

Dr. Miles

Expert
Fick du förresten tag i en svensk agent? Jag slog det svenska numret på dagtid och som jag skrev på annan plats, blev jag lätt positivt chockad då jag fick en svensktalande agent hos AA:)

Jag ringde med min Skype, så blev det AAdvantages US Free number +1-800. (Därmed engelsktalande agenter)
 

Gnopps

Medlem
Jag vet att KLM gjorde så här med bonusresor för några år sedan men har inte kollat de senaste åren hur det ligger till.
 

Dr. Miles

Expert
Till slut fick jag boka via annan rutt.
Det blev Stockholm-London-Hong Kong-Singapore-Bangkok.

Det är synd att AAdvantage inte tillåter stopover utanför Nordamerika. :(
 

MrBeen

Medlem
Till slut fick jag boka via annan rutt.
Det blev Stockholm-London-Hong Kong-Singapore-Bangkok.

Det är synd att AAdvantage inte tillåter stopover utanför Nordamerika. :(

Om man bokar enligt deras "one world airline award chart" så får man väl göra hur många stopover man vill, eller? Fast kanske antalet poäng för resan då blir högre vilket gör det ointressant?
 

henrik l

Medlem
Till slut fick jag boka via annan rutt.
Det blev Stockholm-London-Hong Kong-Singapore-Bangkok.

Det är synd att AAdvantage inte tillåter stopover utanför Nordamerika. :(

Men har de även regeln att om man inte har mer än 24 timmar mellan flygen, såär det ingen stop over? Hur många AAdvantage poäng brände du på den bokningen, 52500 i business enkel väg?!
 
Toppen