Senaste nytt

Kraftig försening med Qatar Airways - möjlighet till ersättning?

EbbZen

Ny medlem
Jag måste bara fråga, med tanke på att jag var med på samma plan, har du fått något svar? blev det någon ersättning?
Jag har mailat dem nu också, hoppas verkligen att det kan bli någon ersättning så vi också missade arbetsdag :/
 

Gus

Medlem
Resan betalades med SAS Mastercard, deras reseförsäkring täcker endast utresa.

Nä, det stämmer inte. Så här står det i deras försäkring i punkt 4: "4. Försening av färdmedel vid avresa, Schablonersättning per försäkrad
Försening av färdmedel mer än 4 timmar 500 kr." osv. upp till 9 timmars försening som ger 1000 kr per person. Avresa och utresa är inte samma sak. Alltså, om ni blev mer än 9 timmar försenade från Bangkok så bör ni får 1000 kr per person. För ett halvår sedan när jag blev försenad hem från USA med 4 timmar så fick jag 500 kr av SAS mastercard. Men om ni hade avgått i tid från Bangkok men blivit, säg, 48 timmar försenade i Doha så hade ni inte fått ett öre av SAS mastercard.

Bagageförseningen gäller dock bara på utresan. För övrigt är Trygg Hansa (försäkringsgivaren) väldigt smidiga att anmäla förseningen till. Bara ring dem och uppge förseningens längd (du måste först skaffa förseningsintyg) och ditt kontonummer och efter någon dag finns pengarna på kontot.

Hemförsäkringen ger 800kr/pers, men det täcker ju inte allt.

Har du en tillägsförsäkring "resa" eller ingår detta i grunden i din hemförsäkring?
 

Lundabon

Medlem
Gus - tack för tipset, nu löste det sig med Mastercardet också. Vad gäller hemförsäkringen så har jag resplus, vet dock inte om det behövs för att begära ersättning.
 

Lundabon

Medlem
Nu har jag fått svar från Qatar och inte helt oväntat ber de så mycket om ursäkt för förseningen, en försening som ligger utanför deras ansvar? Det framgår dock inte vad som var orsaken till förseningen. Nedan kan ni läsa det standardiserade svaret från kundtjänst (suck!):

Dear Mr. Olsson,

Thank you for taking the time to write to us.

This is in reference to your letter received through tell-us pertaining to your recent travel experience with us. First of all, we would like to take this opportunity to sincerely apologize for the inconvenience caused to you and to your family due to the delayed departure of your flight QR613/ 03March 2013 from Bangkok to Doha.

We have gone through your e-mail and we are sorry to learn of your disappointment as your flight arrived late in Doha, subsequently you were not able to travel on your booked flight QR085/03March 2013 Doha to Copenhagen as you originally planned. You will appreciate the fact that disruptions of this nature are unforeseen and totally beyond our control.

Please allow us to share. In the event of flight delays, our airport staff reroute affected passengers to the destination indicated on the ticket by our own scheduled services or the scheduled services of another carrier. In view of this our airport staff had rebooked you to travel on the next flight QR085/04 March 2013 and accommodated you at Doha Grand Hotel.
?
We do regret to note your report with regards to the handling of our staff at Bangkok Airport. Please be assured that we have placed on record your report and forwarded it to our Airport Manager in Bangkok for his information and whatever action required.

We thank you for your valuable feedback as this enables us to continuously monitor and improve the level of service which we offer to our valued customers.

We reiterate our apologies for any inconvenience caused as a result of this isolated incident and thank you for continuing to choose Qatar Airways. We look forward to welcoming you onboard our services in the very near future.


Respectfully Yours,

Nelly Paunil
Officer Customer Care
 

jumbooze

Medlem
Hmm, varifrån kommer master-mallen?
Jag har sett snarlikt brev från SAS när man skickar in synpunkter :/
 

Johan_G

Medlem
Jag hade problem med att QR staff sket i allt och bara skickade tillbaka nekande copy-pastade standardsvar när jag försökte efterregistrera poäng för några månader sedan. Jag upptäckte att det fungerade om man höjde tonläget i konversationen några snäpp (dock utan att bli otrevlig) och beklagade sig över det standardiserade ickebemötandet. Det blev total kovändning och dessutom svar från 2 stycken olika personer helt oberoende av varandra.
 

EbbZen

Ny medlem
Ärendet anmält till ARN, ska bli kul och höra vad de säger.

Jag har fått ungefär samma svar som du, efter lång väntan. Funderar på att anmäla till ARN jag också, pratade med konsumentrådgivningen idag som sa att jag borde göra det och att en anmälan borde gå då de har ett kontor i Sverige.
Håller du oss uppdaterade om vad som händer? :)
 
Toppen