Senaste nytt

Nya (?) uppgifter om krashen 2009, AF Rio de Janeiro-Paris

Alx

Medlem
Intressant att det inte ens framgår i haverikommissionens rapport. Även om det kanske inte var huvudorsaken till olyckan så kan det ju ha haft viss inverkan i kedjan av fel som ledde fram till den tragiska olyckan.
 

agehall

Medlem
Spännande. Men kapten var väl inte ens i cockpit när det hela började gå åt fanders. Frågan är om det hade spelat någon roll ifall han sovit 1h eller 24h natten innan om han själv inte var PF. Å andra sidan hade han kanske varit iaf PNF om han varit utvilad.

Jag vill inte minnas att jag såg något om detta i den officiella haverirapporten. Kan det verkligen vara så illa att man försökt mörka detta? Även om det inte är en bidragande orsak (vilket jag låter vara osagt om det är!), så är det ju illa att man inte tar upp det.
 

Alx

Medlem
Jag vill inte minnas att jag såg något om detta i den officiella haverirapporten. Kan det verkligen vara så illa att man försökt mörka detta?

Obehagligt i så fall. Men kanske inte helt otänkbart när det gäller utredningar kring AF. Det påstås ju finnas gott om belägg för att det mörkades rätt friskt kring Concordeolyckan.
 

agehall

Medlem
Obehagligt i så fall. Men kanske inte helt otänkbart när det gäller utredningar kring AF. Det påstås ju finnas gott om belägg för att det mörkades rätt friskt kring Concordeolyckan.

Oj, det har jag helt missat. Det är ju verkligen illa om man mörkar för att skydda AF. Det är ju iofs lite konstigt om det mörkades vid concorde-olyckan, för där var väl inte AF skyldiga till något? Fast det kanske var CDG man undvek att klanka ner på, som inte höll rent på banan.
 

Alx

Medlem
Jag ska försöka hitta dokumentären där de lyfte fram de påstådda mörkningarna kring Concordeolyckan... Kommer inte riktigt ihåg vart jag såg det... Återkommer :)
 

jsn

Medlem
Även de andra piloterna verkar enligt artikeln ha partat på kvällen innan flygningen så ingen av dem verkar ha varit tip-top när flygningen började...
 
Nu har jag inte tagit del av rapporten men man får känslan av att någon blivit jäkligt förbannad över att detta inte lyfts fram offentligt och därefter läckt det till media. Om nu ventilen som uppskattar planets fart var igenfrusen som tidigare rapporterats är det ju roten till katastrofen. Samtidigt kanske besättningen reagerat annorlunda om de inte krökat kvällen innan och sedan sovit någon timme på det.

Katastrofalt och tragiskt.
 

Alx

Medlem
Jag hittar tyvärr inte själva dokumentären. Jag har för mig att det var National Geographic eller Discovery Channel som sände den, men hittar den inte just nu...

Här är dock en länk (vet dock inte hur trovärdig sidan är) som beskriver ungefär samma problematik som dokumentären gjorde. I dokumentären vittnade iaf bl.a. officiella BA tekniker/anställda, folk från FAA m.fl. om felaktigheterna i utredningen.

THE UNTOLD STORY OF THE CONCORDE DISASTER
 
Toppen