Senaste nytt

Varför tar det så lång tid att checka in på hotell?

Kristofer

Medlem
Relativt ofta när man bor på hotell tycker jag incheckningen tar väldigt lång tid. Personalen knappar, knappar, knappar och knappar på sin dator. Någon som vet exakt vad de gör?
 
Vissa hotell är extremt omständiga när det gäller uppsättningen av deras bokningssystem. De ska ha in så himla mycket data om gästen, och har så många olika room rates, rabatter, osv osv osv. Sen ska personalen fråga om gästen behöver en parkeringsplats, behöver tillgång till internet, osv osv osv. Håller helt med om att vissa hotell är extremt långsamma vid incheckning.

Lustigt nog är hotell oftast inte alls bekymrade över incheckningstiden, däremot är de EXTREMT noga och ofta kinkiga när det gäller hastigheten på utcheckningen.

Det är inte alls ovanligt att jag för höra att hotell släppt iväg gäster som inte betalat för sig, för att gästen hade bråttom iväg och betalsystemet just då strulade. Utan att ta någon info av gästen, scanna pass/körkort eller ens ett telefonnummer.
 

johansch

Medlem
Jag gissar på att det beror på att de har idiotiskt designade system som är 2-5 decennier gamla som de använder via VT100-emulatorer och liknande. Om jag hade styrt en hotellkedja hade alla operationer varit "one swipe"/"one scan"/"one button press".
 
Relativt ofta när man bor på hotell tycker jag incheckningen tar väldigt lång tid. Personalen knappar, knappar, knappar och knappar på sin dator. Någon som vet exakt vad de gör?

Jobbar som sagt var på hotell, har du bokat eller kommer du som "walkin"? tyTker det låter konstigt att det skall ta tid, har du bokat rummet så skall ju bara uppgifterna bekräftas och det går snabbt. Enda som kan ta en minut extra för mig är om du kommer sent och fått ett "tråkigt" rum, då brukar jag kolla efter ett bättre, eventuellt byta rumstyp.


Låter ju inte helt orimligt. Men varför gör de detta först när gästen anländer?

En hel del rum förbokas åt gästerna, speciella önskemål, det skall vippas (lojalitetsprogram) sedan lämnar man en hel del öppna och tar första bästa lediga i kategorin som du bokat. Hade man förbokat alla rum hade det blivit en hel del flyttande om du skulle vilja ändra rumstyp, uppgradera eller just ditt rum helt enkelt inte är städat än.

Vissa hotell är extremt omständiga när det gäller uppsättningen av deras bokningssystem. De ska ha in så himla mycket data om gästen, och har så många olika room rates, rabatter, osv osv osv. Sen ska personalen fråga om gästen behöver en parkeringsplats, behöver tillgång till internet, osv osv osv. Håller helt med om att vissa hotell är extremt långsamma vid incheckning.

Lustigt nog är hotell oftast inte alls bekymrade över incheckningstiden, däremot är de EXTREMT noga och ofta kinkiga när det gäller hastigheten på utcheckningen.

Det är inte alls ovanligt att jag för höra att hotell släppt iväg gäster som inte betalat för sig, för att gästen hade bråttom iväg och betalsystemet just då strulade. Utan att ta någon info av gästen, scanna pass/körkort eller ens ett telefonnummer.

Jodå incheckningstiden är viktig, men tar som sagt var längre tid för att få rätt info, har vi inte den infon så tar utchecken längre tid ;). Visst händer det att gäster släpps iväg pga problem, men som sagt var, vi har ju tagit massa info vid incheck. Som t.ex cc nummer samt godkännade att dra pengarna, kan inte erinra mig under mina år som hotellreceptionist några problem med betalningen efter att systemen kommit upp,
 
Last edited:

Valley

Medlem
Hotell är väll inget jämfört med hyrbilar?!

Hyrbilar fick jag koll på när jag själv tröttnade på att alltid lägga in uppgifterna i bokningssystemet för att sedan få lämna ifrån mig samma uppgifter igen när jag skulle hämta ut bilen. Väldigt många firmor var franchisetagare och hade egna bokningssystem som skulle fyllas upp med info (så amatörmässigt att man vill kräkas) och så var dem lata. Att förbereda var ingenting för dem inte.
 

Valley

Medlem
När det gäller hotellbokningar har jag på slutet blivit imponerad då allt har varit klart vid ankomst till hotellet.
Man lämnar ifrån sig namnet och vips får man ett färdigifyllt kort att "signa"
Ena hotellet var i Portugal och det andra - hör och häpna - i England
 
Toppen