Senaste nytt

Första klass till New York/Las Vegas med BA 2 för 1 voucher

Ser att jag spenderat 158,000 kr på BA visa det här året och kommer snart för första gången få en "res 2 betala för 1" kupong. Då jag är ny med det här bonus/kreditkort och hela den grejen.

Vad kostar en bonusresa för 2 till exempelvis New York eller Las Vegas i första klass?

Om jag kollar på kalkylatorn som finns på BA (STO-NYC) så visar den 165,000 poäng t/r men om jag försöker boka en resa 150,000 Avios + 4,008.00 SEK vilket borde bli 150,000 poäng och 8008 kr?

Går det att komma runt och resa billigare på något sätt?
 

Pushback

Medlem
London´s flygplatser medför tyvärr rätt höga skatter/avgifter, vilket gör BA´s Awardtickets lite dyra ibland. Utöver detta så har BA en hel del avgifter - Detta finns det oändligt många ilskna trådar om på Flyertalk..

Testa med- och utan stop-over i London på Ut- resp hemresan så kommer du se att avgifterna förändras en del.

Med vouchern måste du flyga ut från Stockholm eller CPH. Detta medför 30 000Avios utöver att åka ex London. Å andra sidan så har du en voucher så det blir ju 15 000 per pax.

Du kan endast använda voucher BA (inte AA, CX eller BA´s subsidary; Cityflyer). Det kan skapa lite problem ibland med att matcha flighterna från ARN.

Det skiljer 30 000 poäng, att flyga BA till NY resp LA i F.

När du söker så leta först och främst Ex London gm att välja "don´t use voucher". Sen kan du koppla på Sverige flighten sist.
 
Okej det var alltså bråkigare än jag trodde. Får fortsätta luska vidare i detta. Sen verkar det vara dåligt med biljetter också. Alla datum jag kollat verkar ha max 2 biljetter kvar :S

Kommer nog överge BA visa när jag fått min voucher. Känns inte direkt motiverat att betala dessa avgifter. Finns nog andra flygprogram som passar mig bättre.
 

Morgan

Medlem
Är det bara 150k för att få vouchern? Trodde det var 200k på BA VISA och 150k på SAS AmEx.

Men har man nått upp till 158 tkr på 2,5 månad så är man snart uppe på 200 tkr :)

Själv är jag för dålig på att spendera, hinner nog inte upp till 200 tkr förrän i höst...
 

agehall

Medlem
Okej det var alltså bråkigare än jag trodde. Får fortsätta luska vidare i detta. Sen verkar det vara dåligt med biljetter också. Alla datum jag kollat verkar ha max 2 biljetter kvar :S

Många bolag släpper inte mer än två awardbiljetter i C/F, så bara det faktum att du verkar ha hittat 2 biljetter på att par datum tycker jag låter positivt. BA har dyra avgifter på awards, men det är inte nödvändigtvis så att andra program är bättre. Det handlar mycket om hur och vart du reser.

Men har man nått upp till 158 tkr på 2,5 månad så är man snart uppe på 200 tkr :)

Det är iofs sant.
 
Men har man nått upp till 158 tkr på 2,5 månad så är man snart uppe på 200 tkr :)

Själv är jag för dålig på att spendera, hinner nog inte upp till 200 tkr förrän i höst...

Nu vill jag bara påpeka att jag brukar betala/dra kortet åt familj/vänner som sedan betalar mig. Ett bra sätt att snabbt komma upp och samtidigt få avios.


Många bolag släpper inte mer än två awardbiljetter i C/F, så bara det faktum att du verkar ha hittat 2 biljetter på att par datum tycker jag låter positivt. BA har dyra avgifter på awards, men det är inte nödvändigtvis så att andra program är bättre. Det handlar mycket om hur och vart du reser.

Okej det är alltså så dåligt. Tycker överlag inte det känns motiverat att betala en hel ekonomibiljett i avgifter när man reser på poäng. Men det kanske är som du säger. Får se över mina alternativ helt enkelt.
 

agehall

Medlem
Okej det är alltså så dåligt. Tycker överlag inte det känns motiverat att betala en hel ekonomibiljett i avgifter när man reser på poäng. Men det kanske är som du säger. Får se över mina alternativ helt enkelt.

Man får ju se det lite i relation till vad man får också. Jag betalar tex inget mer än flygskatter när jag tar en bonusresa med SAS. Men då är destinationerna en begränsande faktor istället...
 

henrik l

Medlem
Ett trick på utresan kan vara man gör ett stopp i London, kommer på kvällen och åker nästa dag. På så sätt fick jag loss 4 platser i F till NYC.
 
Toppen