Senaste nytt

Hur funkar retro claim hos BA?

agehall

Medlem
Jag tyckt att en sträcka, JFK-LHR, har tagit en vecka att kreditera nu. LHR-ARN har funnits på kontot rätt länge, men inte den långa som ger mig 600+ TP totalt. Loggade nyss in och såg att den fortfarande inte var krediterad, så jag gick in i retro-claim formuläret. När jag fick upp min bokning, dvs direkt efter att ha matat in biljettnummer, så stod det "Awarded" på den sträckan. Detta gjorde mig lite orolig, men mär jag tittade på utdraget så såg allt rätt ut. När jag sedan gick tillbaka till översikten av mitt konto så hade jag fått in TP för flighten.

Sker retroclaim automagiskt när man bara matat in biljettnummret? Eller var det en slump att flighten råkade posta precis samtidigt?
 

Jacob

Medlem
Har man biljettnumret/bokningsbekräftelsen tillgänglig och det är en BA-flygning bokad med BA-nummer som systemet direkt kan hitta brukar det gå väldigt snabbt.

Är det en partnerflygning eller en BA-flygning bokad med codeshare nummer måste man fylla i det långa formuläret och det hela tar lite längre tid (någon/några dagar). Funkar inte formuläret måste man skicka allt med post (märkligt nog kan man inte maila) vilket i mitt fall tog över en månad.
 

AABack2ARN

Medlem
Ibland undrar man hur dessa IT-system fungerar? Man kan ju anta att de mesta borde ske med automatik men övervakningen att ta hand om sådant som INTE går med automatik verkar ju vara bristfällig. Undrar hur många poäng i de olika flygbolagens system som aldrig kommer in på något konto? Men kul att de löste sig så snabbt och smidigt på BA - fast det kanske berodde på att det var en BA-flygning som skulle krediteras till BAEC som gjorde det.

(OT: SAS har ju till och med lagt upp information att de har haft problem med överföringar från LH...)
 
Toppen