Senaste nytt

SAS redovisar 630 miljoner förlust för November-Januari

Från SAS pressrelease:

November - Januari 2012-2013

· Intäkter: 9 597 (9 299) MSEK
· Trafiken: ökade med 4,3%
· Passagerarintäkter justerat för valuta: ökade med 6,3%
· Resultat före skatt och engångsposter: -801 (-656) MSEK
· EBIT-marginal: -6,1% (-10,4%)
· Resultat före skatt: -823 (-2 686) MSEK
· Periodens resultat: -630 (-2 541) MSEK
· Resultat per aktie: -1,91 (-7,72) SEK
· Kassaflöde från den löpande verksamheten -441 (-662) MSEK


SAS koncernchef och VD kommenterar:
"SAS fortsätter att leverera, steg för steg, enligt den omstruktureringsplan som
presenterades i november förra året. I grunden ligger en av de mest omfattande
omstruktureringarna i skandinaviskt näringsliv - genom överenskommelsen med våra
medarbetare beräknas SAS utestående pensionsförpliktelser att minska med cirka
19 miljarder SEK, vilket avsevärt reducerar den finansiella risken.

Vi har också uppnått ett antal viktiga milstolpar - vi har presenterat en
avsiktsförklaring med Swissport avseende verksamheten inom Ground Handling och
vi har ingått sale and leaseback-avtal avseende reservmotorer med en
likviditetseffekt om cirka 700 MSEK. De nya marknadsanpassade kollektivavtalen
har sänkt våra direkta kostnader och skapar även en möjlighet att effektivt
konkurrera på den växande privatresemarknaden med fler avgångar och
destinationer. Under kvartalet sjönk enhetskostnaden exklusive flygbränsle med
2,7% och under januari månad, då vi började se effekten av de nya
kollektivavtalen, sjönk enhetskostnaden exklusive flygbränsle med 6,9%.

Samtidigt måste vi konstatera att SAS redovisar en förlust för kvartalet, och
även om säsongseffekten förstärkts av det nya räkenskapsåret, så är vi långt
ifrån nöjda. Vårt fokus ligger därför fortsatt på att genomföra åtgärdsplanen
och ambitionen att uppnå ett positivt resultat före skatt för helåret ligger
fast."
 

Palazzi

Medlem
Försäljningen av Wideroe samt outsourcing av Ground handling ("halv-sålt" redan?) är väl stundande. Ska bli intressant att se hur siffrorna ser ut efter detta... Faktum kvarstår väl dock att SAS har de högsta kostnaderna/flygstol i flygvärlden.... T.o.m de bolag i Europa som har halva kostnaderna tvingas starta lågprisbolag, och hitta alternativa lösningar.

Jaja, vi får se hur det går. Jag håller tummarna iaf :)
 
Toppen