Senaste nytt

Var kan jag ta ut pengar på kreditkortet?

På ica verkar det gå att ta ut 500 kr men inte mer än så. Någon som vet vilket ställe som erbjuder uttag upp mot 5000 kr?

Jag vill att det räknas som köp och inte uttag.
 

Tjaeng

Medlem
Med tanke på att kreditkort innebär högre transaktionsavgifter än bankkort har jag svårt att se hur du skulle hitta en näringsidkare som är villig att medge större uttag utan att sedelbunten du får ut saknar 5-10% av uttagsvärdet. Du får väl fråga dig om den summan är värd de poäng du tjänar in via kort"köpet". Fast det finns väl en tråd om iZettle och hur man "tar betalt av sig själv" via en kortläsare till smartphone, som också innebär procentbaserad avgift på beloppet.

http://www.businessclass.se/kreditkort/2648-izettle-tar-nu-diners-club-amex.html
 

LinuxSam

Medlem
Dessutom bryter det väl mot avtalet med kortutgivaren, skulle jag tro. Vet i alla fall att man inte får köpa saker för att sedan lämna tillbaka dem bara för att få ut kontanter.

/LinuxSam
 

Tjaeng

Medlem
Dessutom bryter det väl mot avtalet med kortutgivaren, skulle jag tro. Vet i alla fall att man inte får köpa saker för att sedan lämna tillbaka dem bara för att få ut kontanter.

/LinuxSam


Får och får. De flesta affärer som medger återköp kräver ju kvitto om det är återköp på ett kreditkortsköp. Annars är det ju affären som går med förlust pga transaktionsavgiften de betalar till kortföretaget.
 

agehall

Medlem
Jag vill att det räknas som köp och inte uttag.

Det lär inte gå så värst bra. Om du känner någon som har en firma som tar kort kan du säkert lösa det mot att du betalar hans omkostnader på 2-5% beroende på kort. Men detta bryter mot avtalet du har med kreditkortsutgivaren, så bli inte sur om du blir av med ditt kort.
 

mry

Medlem
På willeys kan man ta ut max exakt 500 kr över det exakta beloppet, handlar du för 9:90 så be dem ta det på 509.90 för att det ska fungera. Du kan även i vissa fall be dem ta det på 509:50 så tjänar du lite på avrundningen med. Det går inte på det avrundade beloppet de vill att du ska betala med kort att lägga till 500 kr. (510 kr går alltså inte om man handlar för 9:90, även om de kommer slå in att du ska betala 10 kr om du betalar med kort i normalfallet)

På coop kan man på några kort ta det på upp till 5 000 kr i vissa fall har jag hört men har aldrig provat så vet inte.

På Ica kan man ta ut upp till 2000 kr med ett swedbank kort.
 

LinuxSam

Medlem
Men på ICA och COOP kommer det att räknas som uttag. Inte som köp. Det är i alla fall min erfarenhet.

/LinuxSam
 

palmen

Moderator
På willeys kan man ta ut max exakt 500 kr över det exakta beloppet, handlar du för 9:90 så be dem ta det på 509.90 för att det ska fungera. Du kan även i vissa fall be dem ta det på 509:50 så tjänar du lite på avrundningen med. Det går inte på det avrundade beloppet de vill att du ska betala med kort att lägga till 500 kr. (510 kr går alltså inte om man handlar för 9:90, även om de kommer slå in att du ska betala 10 kr om du betalar med kort i normalfallet)

På coop kan man på några kort ta det på upp till 5 000 kr i vissa fall har jag hört men har aldrig provat så vet inte.

På Ica kan man ta ut upp till 2000 kr med ett swedbank kort.

Det kommer att räknas som uttag och inte köp (om jag inte är helt ute och cyklar).
Om någon sitter i kassan och tar beloppet 509,50 istället för 509,90 så gör han/hon väldigt fel. Köp på kort ska aldrig avrundas i kassan utan vara på exakt summa, köp med kontanter avrundas av förklarliga skäl.

Precis som du säger, om gränsen är att man kan ta ut 500 kronor extra så kan man inte ta ut 500,01 kronor extra på kortet.
 
Det kommer att räknas som uttag och inte köp (om jag inte är helt ute och cyklar).
Om någon sitter i kassan och tar beloppet 509,50 istället för 509,90 så gör han/hon väldigt fel. Köp på kort ska aldrig avrundas i kassan utan vara på exakt summa, köp med kontanter avrundas av förklarliga skäl.

Precis som du säger, om gränsen är att man kan ta ut 500 kronor extra så kan man inte ta ut 500,01 kronor extra på kortet.

Det står köp + uttag i terminalen men det räknas som köp. Åtminstone med BA kortet.
 
Toppen