Senaste nytt

The Moscow Mileage Run

Sitter nu i loungen på ARN på väg mot DME via ZRH och GVA. Förseningar. Tur att man har lite luft i schemat.

Damen i incheckningen ville inte släppa iväg mig eftersom jag inte hade något visum, jag försökte förklara min MR och det som står på ambassadens hemsida. Supervisorn tillkallades och jag fick enskilt samtal med denna, hon var dock stressad över att ZRH-flighten är sen och alla som måste bokas om. Efter att ha förklarat min MR och visat transitvisumreglerna som står på RU ambassadens hemsida så släpptes jag iväg.

Dom var mycket skeptiska...

Reserapport kommer senare!
 

nilsson

Medlem
Det är väl ganska dryga böter för bolag som flyger passagerare som inte uppfyller destinationslandts regler, så som flygbolag skulle jag hellre avboka och kompensera dig än chansa.
 

Alx

Medlem
Det är väl ganska dryga böter för bolag som flyger passagerare som inte uppfyller destinationslandts regler, så som flygbolag skulle jag hellre avboka och kompensera dig än chansa.

Det kan nog bli ganska kostsamt både ekonomiskt och anseendemässigt för ett flygbolag som felaktigt avbokar/vägrar flyga resenärer pga att man saknar koll på regler man rimligtvis SKA känna till som flygbolag. Jag blir alltid lika förvånad över hur ofta incheckningspersonalen/supervisors har noll koll på vad som gäller... Vad som känns än värre är när de helt taget ur luften får för sig, och insisterar på att det är på ett visst sätt... Hur svårt kan det vara att informera sig om vad som verkligen gäller?! Tänk er andra yrken där man inte kan/förstår vad som gäller kring den egna produkten!!
 

Dr. Miles

Expert
Jag blir alltid lika förvånad över hur ofta incheckningspersonalen/supervisors har noll koll på vad som gäller... Vad som känns än värre är när de helt taget ur luften får för sig, och insisterar på att det är på ett visst sätt... Hur svårt kan det vara att informera sig om vad som verkligen gäller?!
Ja, det tar inte så många minuter att kolla på TIMATIC reglerna på flygbolagets system

Det finns liknande sökningssystem på Star Alliance webbsida.
Visa And Health - Star Alliance
 
** EPIC FAIL**

Som jag skrev var flyget försenat vilket visade sig vara tur, magsjukan slog till i loungen. Inte så konstigt eftersom grabben hade varit sjuk tidigare i veckan och jag är pappaledig...

Man kan säga att jag blev en annan sorts FQT, Frequent toilet traveller... I och med att grabben hade varit sjuk förstod jag vad som väntade och åkte hem. Kanske lika bra med tanke på de oklarheter som gäller kring visum. Det hade inte varit kul med alla dessa flygningar och eventuellt visumstrul med den kunskap jag nu har om de sista 24h.
 

Najk

Medlem
** EPIC FAIL**

Som jag skrev var flyget försenat vilket visade sig vara tur, magsjukan slog till i loungen. Inte så konstigt eftersom grabben hade varit sjuk tidigare i veckan och jag är pappaledig...

Man kan säga att jag blev en annan sorts FQT, Frequent toilet traveller... I och med att grabben hade varit sjuk förstod jag vad som väntade och åkte hem. Kanske lika bra med tanke på de oklarheter som gäller kring visum. Det hade inte varit kul med alla dessa flygningar och eventuellt visumstrul med den kunskap jag nu har om de sista 24h.

Krya på dig!
Kunde du omboka resan så vi kan se fram emot en rapport längre fram?
 

MarcusC

Medlem
Aj då...men kanske ändå skönt få dessa sympton tidig tpå resan än på väg till DME från GVA....kunde blivit en tuff hemresa...Men hoppas du kör en repris,..om det gock boka om?
 

rob74

Medlem
Usch! Krya på dig!
Det där är en av mina mardrömmar - att något sådant händer när jag är ute och reser.
Klarade mig vid ett tillfälle precis hem till KRN från AGP innan det satte igång på allvar. Ett par dagar senare skulle jag hålla ett seminarium för kollegor i Piteå med omnejd nere i Älvsbyn. Snacka om mardröm med tåg och buss dit och sedan stå och hålla masken.
Men jag fick nån magdryck rekommenderad och den höll det hela i schack så jag klarade biffen.
När jag kom hem igen tog det ny fart...
 
Toppen