Senaste nytt

SAS bästa klasser så långt bort man kan komma i Europa; GOT-CPH-ATH t/r i Y och C

GOTATH

Medlem
Inser att jag nu varit ett bra tag på detta forum och under tiden har jag lyckats åstadkomma 499 inlägg. Tänkte därför att mitt inlägg nummer 500 blir ännu en reserapport. Som ni vet var januari en mycket intensiv resemånad för mig. Januari avslutades med en resa till New York. Innan det skedde den oförglömliga lördagen i Skandinavien. Årets första flygresa blev, som brukligt, till Aten. Eftersom jag var ute på sjön var jag osäker på hur min resa kunde bokas. Därför tog jag det säkra före det osäkra och bokade flexibla biljetter. Resan till Aten blev i Sas Economy Extra och för hemresan lyxade jag till det med Business Class. Denna rapport blir inte lika omfattande som min förra, men jag hoppas att det ändå blir en trevlig läsning.

GOT-CPH
6.30-07:25
MD82
Economy Extra
1A

Eftersom resan börjar så tidigt har jag inga möjligheter att ta mig ut hela vägen till Landvetter med kollektivtrafiken. Därför brukar jag fixa en Sunfleet-bil kvällen innan som tar mig in till Nisse-terminalen där jag byter till flygbussen. Detta kostar ungefär halva priset gentemot taxi. Tog frukost nummer 1 av 5 och begav mig sedan in mot Göteborg. Jag var ute på GOT vid 05:20. Kön till incheckningen var obefintlig och jag kunde snabbt lämna av min väska. Det var en liten kö till säkerhetskontrollen, så jag hade egentligen inte behövt testa Fast-track, men nu gjorde jag det ändå, bara för att jag kunde. Var inne i loungen ett tag för en frukost innan det var boarding. Detta var frukost 2 av 5 idag.

20130111_061853.jpg

MD stod på schemat och jag hade självklart valt rad 1. Vi behövde avvisning och snart därefter lyfte vi tyst och kraftfullt mot CPH. Väl uppe i luften serverades en croissant med ost och skinka som serverades med apelsinjuice och kaffe/te. Dvs frukost nummer 3.

20130111_070935.jpg

Det hela smakade fint och var passande för flygningens längd. Skulle dock aldrig betala för denna klassen om jag enbart åkte GOT-CPH. Vi landade i Köpenhamn på tid och nästa stopp blev Scandinavian Lounge för frukost nummer 4.

CPH-ATH
09:05-13:20
A321
Economy Extra
5F

Boardingen hade redan startat när jag kom till gaten. Gled snabbt ombord och konstaterade senare att jag var ensam i Extra och i Business satt en person. Economy var cirka 60% fullt. En av favoritplanen i Sas flotta är A321 av någon anledning. En av anledningarna är att de har kamera ut som idag var på under hela flygningen. Från avgång gate till ankomst gate. Vi lyfte i tid och väl uppe i luften började serveringen. Såg att någon varm bricka serverades några rader längre fram. Jag fick en låda med kallskuret.

IMG_20130111_093322 2.jpg

Varmt bröd, kaffe/te/dryck erbjöds. Allting var helt okej, men ändå inget speciellt. Konstaterade här att det inte är någon idé att flyga mer än Economy hos Sas för en morgonflygning. Det är inte värt priset att betala extra för Extra för morgonflygningar av den här längden. Efter frukosten slöt jag ögonen någon timma och sedan blev det mer av en lunchflygning. Flygvärden uppmärksammade att jag hade vaknat och frågade om jag ville ha något att dricka. Bad om ett glas vatten. ”Ska du inte ha något mer. Öl, vin?”, frågade han. Okej då. Jag tar lite mousserande. Fick ett val av två sorter och jag valde Louis Perdrier

IMG_20130111_105324 2.jpg

Efter det blev det en flaska Bernard Massad. Tyckte denna smakade bättre så innan landning blev det ännu en flaska av denna efter att flygvärden uppmanade mig till detta. Besättningen på denna flygning var bra. De gjorde sitt jobb och vissa med glimten i ögat.

IMG_20130111_111958 2.jpg

Vi landade i tid och jag kom snabbt av. Fick vänta länge på baggaget, priotaggningen fungerade inte alls. Hade en aning om detta eftersom incheckningsagenten på Landvetter inte förstod att mitt A3-guldkort var lika med ett Star Guldkort... Hur som helst tog jag flygbussen ut till Pireaus och vidare ut till min ö.

Vintern i Grekland bjuder på varierande väder. Vissa dagar är som solig svensk sommar och vissa är som regnig svensk sommar. Hur som helst hade jag en underbar vistelse där och det skar i hjärtat att behöva åka därifrån. Dagen som jag åkte blåste det mycket och båtarna från ön var inställda. Som tur var så fixade en bekant en taxibåt till grannön där en större färja gick in till Pireaus. Efter det blev det flygbuss för 5€.

Loungehopping @ ATH
På Atens flygplats finns 3 lounger som man har tillgång till som Star Alliance Guld-medlem. Min strategi för dagen var att äta lunch i Lufthansa Business Lounge, efterrätt i Aegean Club Lounge och drinkar i Goldair lounge (som är den loungen man hänvisas till för SAS-flygningar). Det gällde ju att värma upp inför morgondagens loungehopping extreme

Lunch i Lufthansas lounge:

20121031_131553.jpg
20121031_132253.jpg
20130118_121618 2.jpg

Bra, smakligt matutbud med god dryck. Kan vara en del folk inför Lufthansagruppens avgångar.

I Aegeanloungen blev det dryck och lite sötsaker. Mer info finns i min loungeguide

Sista stoppet innan boarding blev i Atens tredjepartslounge, Goldair Lounge. Den används för Skyteam, Sas Business och några andra bolag. Godkänd, men inte mer. Hade lite snacks, mackor, vin/öl/sprit/läsk.

20130118_130949.jpg
20130118_131232.jpg
20130118_131239.jpg

ATH-CPH
14:10-16:25
A321
Business
2F

Hade dubbel fasttrack (dubbla stämplar) genom säkerhetskontrollen och kom till gaten innan boarding börjat.

20130118_135242.jpg

Dagstidningar erbjöds innan ombordstigning. Alltid kul att få svenska tidningar efter man varit utomlands ett tag.

20130118_135437.jpg

Kom ombord under prioboarding och installerade mig i 2F. Vi var 3 personer i C idag, fördelade på de 1,5 rader som erbjöds. Blev erbjuden dagstidning av purser Lasse Nilsson. Tog mig en DN. Precis innan start kom en kraftig regnskur så vi blev lite sena i starten.

IMG_20130118_125750 2.jpg

Detta plan hade enbart en divider och inget skynke. Uppe i det blå serverades först en fördrink och eftersom det var fredag blev det självklart en GT tillsammans med cashewnötter.

IMG_20130118_135406 2.jpg

Hade en pratsam kapten ombord som berättade att rutten var Aten-Thessaloniki-Budapest-Belgrad-Rönne-Köpenhamn. Nu var det tid för mat och detta är vad som serverades:

IMG_20130118_141532 2.jpg

Förrätt: Lax
Huvudrätt: Moussaka
3 sorters ost.

Det hela smakade fint, även om jag inte var jättesugen på grekisk mat... :)

Trodde att detta var det hele, men det fanns mer att vänta. Fick en liten sötsak tillsammans med den lille serverad på ett fat. Tänkte pröva Amarula för första gången. Fick då tips av en dansk flygvärd att blanda det med Cognac. Detta blev mycket gott och det hela kändes som en typisk SAS-drink.

IMG_20130118_143251 2.jpg

Efter detta slank två flaskor mousserande ner. Det gällde ju att utnyttja att man betalat för flygningen...

Vi landade i tid i Köpenhamn. Hade inte jättelång bytestid, men det blev ändå ett besök i loungen. Valde för omväxlings skull SAS Business Lounge som var välbefolkad. Pölsevagnen stod framme och det blev en tallrik mat.

20130118_163439.jpg

CPH-GOT
17:25-18:05
CRJ900
Economy Extra
1A

Kom ombord som siste man och gled in runt hörnet. Purser Anette hälsade oss välkomna ombord. På denna korta flygning serverades Göteborgs-croissanten med räksallad samt kaffe/te.

20130118_174040.jpg

Sammanfattning
Resorna inom Skandinavien var två korta, godkända flygningar. De är sannerligen inte prisvärda, men ibland behövs flexibiliteten. Resa utrikes i någon klass högre än ekonomi på en morgonflygning känns som bortkastade pengar. En frukost i loungen är mer prisvärt än att betala för en Extra-biljett. Efter min tupplur blev dock resan roligare när jag fick lite bubbel i mig.

SAS business class håller en mycket god standard, även om den inte når upp till min favorit, Aegean. Det är självklart synd att Champagne inte serveras. Maten och övrig dryck är mycket bra, men de saknar lite extra finess. Besättningen var trevlig och glad. Om bara priset kunde vara lite lägre, skulle Sas kunna konkurrera bättre. Som bonusresa kan jag tänka mig ta Sas Business dock. Det kostar 60000 EB t/r och det finns gott om platser.
 

EBGGOT

Medlem
Tack för rapporten! Jag har aldrig sett pölsevagnen i CPH, finns det några speciella tider eller är det så att den är based i biz delen alltid?
 

David

Medlem
Tack för en trevlig rapport och bra jobbat med 500 poster.

Korvvagnen såg jag även i SL, det var en fredagkväll men hade aldrig sett den i CPH innan.
 
Toppen