Senaste nytt

BA till Dubai eller Chicago i påsk

Peter65

Medlem
Skulle behöva ha råd vad som är bäst. Finns två alternativ för oss över påsk, antingen åka till Dubai (=värme) eller till Chicago (= halvvarmt) båda ställena är trevliga men att samla båda TP och avios låter Chicago bättre än Dubai, å andra sidan efter denna vinter så är värmen bättre.

Kriterierna är; dagflygning i business för att ha ”dagservice”, få minst en BA-flygning till, budget ca 20000:- per skalle och sen lite tider som måste stämma.

Vi har också ett annat bekymmer vilket är att vi inte kan boka förrän i slutet av nästa vecka eller i början veckan efter, förhoppningsvis finns priserna kvar då.

Sitter just nu med tillräckligt med TP´s för att få ett bronskort men saknar en BA-flygning. En bonus vore att komma direkt till Silverstatus med alla de fördelar det har. Har försökt hitta svar på mina frågor dels på denna sida och på BA´s hemsida men blir inte riktigt klok på vad som gäller.

Mitt konto ser ut som följer;

P1.png p2.png

Har också runt 100000 avios.

Det vi har titta på är;
GOT – LHR (övernattning) – DXB – LHR – GOT , borde ge totalt 360 TP
Ett annat alternativt ToR tåg till ARN ha övernattningen där och komma direkt till Dubai utan stopp i London. Den resan är just nu runt 4000:- per skalle billigare än ut från Göteborg.

GOT – LHR (övernattning) - LCY – JFK – ORD - NYC –LHR – GOT, borde ge totalt 510 TP
En anledning till resan till Chicago är att få njuta av resan till JFK i den ”lilla” maskinen.

Att klara ett bronskort är således inga problem, men vad jag funderar på är;
- Kan man gå direkt från blått kort till silver?
- Ligger TP kvar när man byter nivå?
- Om vi får ett silverkort nu, hur länge gäller det?
- Är det någon som har ett annat bra förslag
- För att göra en uppgradering från C till F på resan från LHR – DXB vore inte heller helt fel, vad kan det kosta i aviospoäng?
- En annan variant är att boka en resa i Premium Economy och sen uppgradera sig till C, men då lär man tappa LCY – JFK flighten om det blir Chicago, var tycker ni?

Blir väldigt tacksam för lite råd om detta sk I-lands problem

//Peter
 

Senator

Moderator
Mitt tips är att boka innan 19 februari när rean tar slut... Fråga ett: är resan slutmålet eller är destinationen slutmålet? Priset till ORD är från 18 000kr och din rutt via LCY-JFK funkar.
- Kan man gå direkt från blått kort till silver?
Ja, nu kan man det
- Ligger TP kvar när man byter nivå?
Ja, du har då t.ex. dina 320 + 510TP eller 830 TP och silver och har nu en viss tid på att nå 1 500 för Guld
Jag tror du kan maximera detta på följande sätt
ARN-LHR/LCY,LCY-JFK-BOS-ORD-BOS-JFK-LCY,LCY/LHR-ARN
40+210+60+60++60+60+210+40=840
Farebasis: BA I7SALE STO to CHI
2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
2 FREE IN EUROPE IN EACH DIRECTION.
AND - 2 TRANSFERS PERMITTED IN EACH DIRECTION FREE
1 FREE BETWEEN AA/BA/IB AND AS IN LAX/PDX/SEA IN
EACH DIRECTION
1 FREE BETWEEN AA/BA/IB AND HA IN HAWAII IN EACH
DIRECTION
2 FREE ON AA/BA/IB ONLY IN NORTH AMERICA IN EACH
DIRECTION
- Om vi får ett silverkort nu, hur länge gäller det?
Ett år
- Är det någon som har ett annat bra förslag
Se ovan
- För att göra en uppgradering från C till F på resan från LHR – DXB vore inte heller helt fel, vad kan det kosta i aviospoäng?
20 000 Avios tror jag
- En annan variant är att boka en resa i Premium Economy och sen uppgradera sig till C, men då lär man tappa LCY – JFK flighten om det blir Chicago, var tycker ni?
Frågan är vad du är ute efter, destinationen eller resan..
 

Swisser

Medlem
Senator,
Man blir så himla glad när man ser att det finns så hjälpsamma och kompetenta BC-medlemmar som du som tar sig tiden att svara så pass detaljerat som du gjort på Peter65:s frågor och dessutom förslå hur han kan maximera TP-intjäningen.
 

Concorde

Founding Member
Senator har förklarat resandet väl.

Skillnaden på Avios mellan DXB och ORD är inte enorm. Du/ni borde bestämma vad ni vill uppleva och får ut av resan.
Har ni något som helst intresse för kultur kan ni stryka Dubai direkt.
Det du får i Dubai är; bra hotell för ofta vettiga priser. Garanterad sol. Shopping. Ryssar med hockeyfrillor. Taxi som är princip gratis.

Chicago; kan vara 15-20 grader. En makalös stad både arkitektoniskt och kulturellt. Oerhört inspirerande och vackert om man gillar höga hus. Väldigt bra shopping även här. Fantastiskt utbud av mat som är både billig och dyr. Steak utan dess like. Deep dish Pizza.
Chicago Bulls, Chicago Blackhawks.

Har besökt båda och Chicago går inte att jämföra med Dubai.
 

Peter65

Medlem
Tack alla 3 för svaren.
Vi har varit på båda ställena. Har vänner på i båda städerna så och de är ju definitivt helt olika. Vi kan inte bestämma oss.....

Det hela började med att vi ville åka nånstans och först kom Dubai upp pga värmen. Sen började jag titta på hur man kan maximera poängen och då kom Chicago upp.
Svaret till dig, Senator, är en kombination resa och slutmål. För mig är det nog resan men för äkta hälft så är det nog slutmålet :cool:

Den 19e hoppas jag att vi kan klara, håll tummarna!

OT: Vi har även fått priser till Dubai med antingen Qatar eller Emirates runt 20k, men BA känns bättre med tanke på poängen.
 

Homer

Medlem
Se till att fixa Brons innan du flyger den långa sträckan så att du får 25% bonus på den.
Jag tror att det här ska fungera:
Låt bli att stoppa in dit BAEC nummer i bokningen, efterregistrera stäckorna istället.
Först GOT-LHR, när den registreras och du blivt uppdaterad till Brons tar du resten.
 

agehall

Medlem
Jag skulle verkligen överväga att boka NU och sedan titta på BRU-HNL. Den kan du få för 18kkr och den kan generera 1200TP (eller var det ännu mer?).

Det är en riktigt bra TP-run ex-EU just nu, men priset gäller inte så länge till. Routa BRU-LCY-JFK-LAX-HNL så tror jag du får ut max av det hela. Det trista är att JFK-LAX är 3-class, så man får faktiskt flyga business där också. LAX-HNL är 2-class, så där blir det F.
 

Peter65

Medlem
Ibland går det inte som man vill, men slutet blev bra :cool:
Pga diverse logistikproblem kunde vi inte boka innan BA-rean gick ut i tisdags.
MEN idag när logistiken funkade så lyckades vi hitta en resa för i stort sett samma pris, totalt knappt 18,5 k per skalle.
Behövde ändra en dag för att få priset rejält. Rutten är;
GOT - LHR övernattning LCY-NYC-ORD // ORD-LGH/JFK-LHR-GOT

Nu är det "bara" resten kvar; efterregistrera första resan och när det är klart så lägga in BAEC kortet för en eventuell uppgradering från JFK-LHR.

Tack för all hjälp!!
 
Toppen