Senaste nytt

SAS har fortsatt en punktlighet i världsklass

Press release:

SAS (http://www.sas.se) har fortsatt en punktlighet i världsklass. Enligt den oberoende källan, FlightStats, landade 87,91 % av alla SAS flygningar under 2012 i tid. Detta betyder att SAS får en andraplats i kategorin "Major European Airlines" och en tredjeplats i "Major International Airlines". Dessutom får Star Alliance en andraplats i den nya kategorin "Airline Alliance".
- Även om SAS inte tog förstplatsen i år så visar vi fortfarande ett fantastiskt resultat och jag är stolt över all personal som jobbar hårt varje dag för att säkra en bra punktlighet för våra kunder. Hårt arbete månad efter månad, engagemang och fokus gör oss till ett av världens punktligaste flygbolag och det är vi glada över, säger Flemming Jensen, chef för Operations på SAS, som samtidigt gratulerar vinnarna i varje kategori för sina toppositioner.

Japan Airlines tog förstaplatsen bland " Major International Airlines" och LOT var punktligast i kategorin " Major European Airlines". Aegean Airlines hade den bästa punktligheten bland mindre regionala flygbolag i Europa.

- FlightStats (FlightStats - Global Flight Tracker, Status Tracking and Airport Information) resultat visar tydligt att vi erbjuder våra kunder en punktlighet i världsklass och nu siktar vi på en förstaplats under 2013, säger Flemming Jensen

För ytterligare information, kontakta:

Malin Selander
Pressansvarig Sverige, SAS
 

Magino

Medlem
Kul att SAS kan leverera här. Men inte för att vara otrevligt, två i Airline Alliance är det något att skryta med? bortsett från Star Alliance, OneWorld och Scary jag menar Sky Team vilka finns det?
 
En fråga? Låg inte SAS som nr 1 i världen i puntlighet under 2011?
I vilket fall, mycket kan man säga om SAS vad gäller deras försämrade business produkt osv. Men de är helt grymma på OTP. Det är inte många gånger jag varit försenad med SAS och har så hänt har det varit p g a tekniskt fel osv.

Jag läste en artikel för några år sedan där man frågade vad framgången till deras puntlighet berodde på. Då svarade man att man analyserade varje försening. Vad berodde det på? Och vad kan man göra bättre/annorlunda för att det inte ska upprepas.

Well done SAS- as always. Ser fram emot mina kommande flygningar med er.
 

NotRyan

Medlem
En fråga? Låg inte SAS som nr 1 i världen i puntlighet under 2011?
I vilket fall, mycket kan man säga om SAS vad gäller deras försämrade business produkt osv. Men de är helt grymma på OTP. Det är inte många gånger jag varit försenad med SAS och har så hänt har det varit p g a tekniskt fel osv.

Jag läste en artikel för några år sedan där man frågade vad framgången till deras puntlighet berodde på. Då svarade man att man analyserade varje försening. Vad berodde det på? Och vad kan man göra bättre/annorlunda för att det inte ska upprepas.

Well done SAS- as always. Ser fram emot mina kommande flygningar med er.

Håller med, vi var över en halvtimme sen ut från Arlanda till Bryssel i tisdags kväll, landade 5(!) minuter efter tidtabell, d.v.s inom marginalen och därmed på tid, så dom värderar verkligen din och min tid och gör allt för att hålla den....

Mvh
/NotRyan
 

Tjaeng

Medlem
Det finns också Hainan Airlines Group, vilket består av:
  • Hainan Airlines
    [*]Grand China Air
    [*]Beijing Capital Airlines
    [*]Lucky Air
  • Yangtze River Express
  • Hong Kong Airlines
  • Hong Kong Express Airways
  • Tianjin Airlines
  • Africa World Airlines
  • Aigle Azur
  • Zest Airways
(flygbolagen i fetstil är över 50% ägarskap)

Nu är ägarförhållandena som bäst "fishy", men med tanke på antalet flygbolag som har "Virgin" i namnet torde väl det gänget också kvalificeras som (ghetto-)allians under dylikt slappa kriterier? ;)
 
Toppen