Senaste nytt

Hur snabbt kan dagens trafikflygplan flyga?

NyfikenGrau

Medlem
På väg hem från Karibien igår natt kollade jag IFE-displayen med flyginfo och såg till min förvåning att vi flög 1150 km/h (B777, kurs ungefär nordnordost, position ett rejält antal mil öster om Bermuda ungefär)...detta är iaf det snabbaste jag flugit. Jag antar att vi måste haft rejäl stjärtvind så att säga.

Har ni flugit fortare? Och vet kanske någon flygtekniskt kunnig om det finns någon gräns för hur snabbt det kan gå, dvs hur stark medvind man kan ha, hur mycket planen tål etc.? Jag vill minnas att det generellt går rätt snabbt rakt österut ibland tack vare jetströmmar.

Concorde och stridsflyg räknas inte :)
 

Jonas C

Medlem
Hastigheten på IFE displayen indikerar vilken hastighet flygplanet har över marken, denna skiljer sig mot hastigheten i förhållande till den omgivande luften, som för övrigt är mest relevant för piloterna. Trafikflygplan flyger generellt i det transsoniska hastighetsområdet vilket är Mach 0,85. Luften ovanpå vingarna passerar i en hastighet av Mach 1.0 vilket motsvarar ljudets hastighet. Snabbare än så kan man inte flyga, då aerodynamiken skiljer sig markant mellan under och överljudshastighet. Vill inte gå in på fler detaljer då jag anser att det inte hör till någon relevant diskussion här på BC.se
 

Svante

Medlem
Allt är ju relativt sägs det. Men planet rörde sig väl de facto ÖVER JORD i 1150km/h??? Alltså inte inte långt från Mach1?

Tänker närmast på sjön där man ju talar om "Över Grund", där du kan färdas i 2 knop (ÖG) men ha en motström på 3 knop, vilket ju leder till att du har en hastighet frammåt av 2 knop men likväl "backar".

Var det då den extrema Medvinden som gjorde att luften över vingarna minskades till under Mach1???
 

NyfikenGrau

Medlem
Allt är ju relativt sägs det. Men planet rörde sig väl de facto ÖVER JORD i 1150km/h???

Ja det verkar ju så...reagerade mest på siffran 1150 km/h, för jag är rätt säker på att det högsta jag sett någon gång tidigare på andra flygningar varit omkring 100 km/h lägre. Stora variationer i hastighet på den här resan var det, vill minnas att vi var nere på under 800 km/h när det var ungefär 100 mil kvar till Paris.
 

Bern

Medlem
Puttrade på i runt 1050 upp från Spanien på en resa förra året, tror det toppar mina resor.

1050.jpg

Groundspeedrecords.com finns nån slags rekordlista. Nästan 1400 km/h med en 747, då går det undan: Groundspeedrecords :)
 

JonW

Medlem
En intressant aspekt av det hela är ju hur man väljer att hantera farten om man får oväntat mycket medvind.
Något säger mig att det inte ligger i flygbolagens intresse att då komma fram långt före tidtabell och få problem med slottider etc, utan att man istället hellre drar ner motorerna och sparar bränsle.
Samtidigt antar jag att man får problem med liften på ekonomiska höjder om man låter airspeeden sjunka för lågt även om groundspeeden är aldrig så hög.
Hursomhelst så händer det ju då o då att man kommer fram långt före tidtabell.

Men kanske någon mer tekniskt kunnig kan utveckla de där avvägningarna lite mer?
 

Unicornone

Medlem
Allt är ju relativt sägs det. Men planet rörde sig väl de facto ÖVER JORD i 1150km/h??? Alltså inte inte långt från Mach1?

Tänker närmast på sjön där man ju talar om "Över Grund", där du kan färdas i 2 knop (ÖG) men ha en motström på 3 knop, vilket ju leder till att du har en hastighet frammåt av 2 knop men likväl "backar".

Var det då den extrema Medvinden som gjorde att luften över vingarna minskades till under Mach1???

Hepp, nu kunde inte messerschmitten i mig låta bli....

FÖG (Fart Över Grund) i detta fall är ju en verklig fart på 2 knop, det du menar är FGV (Fart Genom Vattnet) den ger effekten du beskriver, då kan man backa trots att båtens knopmätare pekar på framfart. Men FÖG är alltid den verkliga farten (den farten visas normalt på en GPS tex)

1089 är det högsta jag sett på IFE i en Malaysian B747-400 mellan AMS och KUL.
 

Jonas C

Medlem
Farten över jord spelar visserligen roll när man lägger tidtabeller (vilket för övrigt är bortom mitt kompetensspektrum). Inom flygtekniska sammanhang är detta högst orelevant. Den enda farten som piloterna är intresserade av är hur fort flygplanet rör sig i förhållande till den omgivande luften. Tänk att flygplanet ligger i en jetström som rör sig i 200km/h över marken. Säger vi att flygplanet hypotetiskt följer denna ström så kommer fartmätaren i cockpit att visa 0. Åker flygplanet i normal marschfart igenom strömmen visar luftfartsmätaren 850km/h, medans farten i förhållande till marken blir 1050km/h.

Det stämmer bra att luftfarten vid nosen skiljer sig från farten mitt över vingen. Lyftkraft genereras ju trots allt genom att luften ovanför vingen accelereras snabbare än luften under vingen, vilket leder till en ökning av det statiska trycket under vingen, som i sin tur är vad som lyfter planet upp i luften. Luft beter sig väldigt olika i under och överljudsfart, och skulle luften ovanför vingen gå över Mach 1 leder detta till en ökning av luftmotståndet. Nu är detta väldigt typspecifikt, men vissa vingprofiler är byggda för att klara lufthastigheter över Mach 1 (dock med små toleranser). Exempelvis Boeing 737 där små vortexgeneratorer (små piggar på vingens ovansida) hjälper till att dämpa effekten av shockvågen som uppstår över Mach 1, och därmed minska luftmotståndet som uppstår.
 

lnixon

Medlem
Lyftkraft genereras ju trots allt genom att luften ovanför vingen accelereras snabbare än luften under vingen, vilket leder till en ökning av det statiska trycket under vingen, som i sin tur är vad som lyfter planet upp i luften.

Nåja. Flygplan kan ju faktiskt flyga på rygg också, så det där är en väldigt förenklad bild.
 
Toppen