Senaste nytt

Icelandair blir första bolag med internet på alla transatlantiska flygningar

Palazzi

Medlem
Det isländska bolaget Icelandair blir, efter ett avtal med amerikanska Row 44, det första flygbolaget som erbjuder gratis internet på alla sina transatlantiska flygningar.

Troligen kommer detta vara en viktig differentiering för bolaget, speciellt i jakten på affärsresenärer. Att erbjuda åtta timmars extra arbetstid uppskattas troligen högt, åtminstone av arbetsgivare.
 

fly4fun

Medlem
Detta var någon som Icelandair presenterade hösten 2012 och sa då att första planet skulle vara igång december 2012. Vad jag har sett så har man fortfarande inte kommit igång, finns det någon mer information om när man påbörjar installationen?

Icelandair flyger omkring med B757 med en snittålder på uppåt 18 år, och nån kärra är över 22 år. Lönar det sig verkligen installera utrsutning på så pass gamla plan?

Hur är det med Row44 kapacitet och täckning över Atlanten? Norwegian kör Row44 och tjänsten är på gränsen till oanvändbar prestandamässigt över Europa. Jag flög DY OSL-KEF i höstas så slutade det fungera helt när vi kom ut över nordsjön.
 

Palazzi

Medlem
Jag vet inget om prestanda och installationsdatum. Enligt pressreleasen är det iaf inom 2013 som det ska vara helt klart med installationen. Har testat med Norwegians internet en gång, och har samma erfarenhet som dig..
 

NyfikenGrau

Medlem
Att erbjuda åtta timmars extra arbetstid uppskattas troligen högt, åtminstone av arbetsgivare.

...och här har vi anledningen till att internet kommer finnas tillgängligt på alla bolag inom en ganska snar framtid :)

Tycker det funkar ok på DY så länge man nöjer sig med att kolla, skriva och skicka mail, (stäng av bildladdning och javascript) vilket torde vara det viktigaste för arbetsgivaren.
 

Dr. Miles

Expert
Icelandair har beställt 9 st Boeing B787 MAX 8 plan (152 stolar) och 7 st Boeing B787 MAX 9 plan (172 stolar).
Jag antar att de planen är utrustade med internet onboard från början, men det tar nog tid innan de får första plan.


Icelandair Group and Boeing Finalize Orders for 737 MAX

Icelandair skrev:
The complete order is for nine 737 MAX 8 configured for 153 passengers and seven 737 MAX 9 aircraft configured for 172 passengers. The Boeing 737 MAX is a new, improved, longer range version of the present Boeing 737 with higher efficient engines and improved fuel use by 13% per seat.

Icelandair’s current fleet of Boeing 757-200 aircraft configured to hold 183 passengers will remain in operation and together with the additional 737 MAX will give Icelandair new options for added frequency and destinations.

Icelandair%20new%20Boeing.jpg

(Foto: Icelandair Press Center)
 
Toppen