Senaste nytt

Hutlösa tågpriser Stockholm-Umeå

Jag gillar att åka tåg och eftersom jag flygpendlar upp till Umeå på helgerna så tänkte jag någon gång ta tåget från sthlm till Umeå.

MEN...det är ju hutlösa priser?!. Hur man än vrider och vänder och bokar långt fram i datum så blir det väldigt mycket billigare att flyga.

Har jag missat något?, Är dessa tåg fulla med folk som har rabatterat pris så vi "full pris betalare" får åka på niten?
 

Palazzi

Medlem
Talar vi om 1:a klass? 2:a klass brukar finnas från 195kr, men det är nog bara på vardagar. På Söndagseftermiddagen brukar priserna verkligen vara hutlösa, om man inte bokar lååååångt innan.

Många på sidan vet vad jag tycker om SJ, men jag måste ändå påpekat att jag inte vet något land i Europa där man får mindre värde för sina pengar än i Sverige. Privatiseringen i Sverige är lönlös i.o.m att det måste in mångmiljardkapital för att skapa en riktig utmanare till SJ. I England finns det flera stora aktörer på marknaden, likaså i Italien. I Spanien och Frankrike har man alldeles nyligen sänkt priserna. Tyskland har en annan järnvägskultur än i Sverige...

Höghastighetsbanorna hjälper såklart också till. Det är inte de privata bolagen som stått för byggnationskostnaden, men kan dra fördelar av satsningen. Det som kallas snabbtåg till Umeå tar 6h30min, vilket gör att man bara hinner med tre tågset om dagen. På samma banor ska det gå godståg och därmed lämnas ingen frekvens för nya aktörer. Det är en jobbig situation som jag tror gör att SJ kommer behålla sitt monopol så länge iag jag lever.

Små aktörer som Veolia och Blå tåget är inga verkliga utmanare i längden. Den enda marknad utan höghastighetståg där en privat aktör fungerat är Österrike. Jag vet inte riktigt varför, men "Westbahn" är en riktigt lyckad tågsatsning.

Att betala drygt 2.000kr i tågbiljetter för T/R Stockholm-Umeå i SJ3000 förefaller närmast vara ett skämt.
 

ulagun

Medlem
Jag gillar att åka tåg och eftersom jag flygpendlar upp till Umeå på helgerna så tänkte jag någon gång ta tåget från sthlm till Umeå.

MEN...det är ju hutlösa priser?!. Hur man än vrider och vänder och bokar långt fram i datum så blir det väldigt mycket billigare att flyga.

Har jag missat något?, Är dessa tåg fulla med folk som har rabatterat pris så vi "full pris betalare" får åka på niten?

Tyvärr verkar det som att du har helt rätt.
Har son + familj som bor 20 mil rakt in i landet från Umeå. (stackars jäkel). Har kollat ett otal gånger att resa med tåg Malmö-Umeå. Sanslöst dyrt, även i 2.a klass trots vi varit väldigt flexibla rörande tider m.m. Alternativet 1.a klass med två-bädds sovkupé inte ens att tänka på.

Hoppas att någon här kan motbevisa mig med bra exempel på hyfsade priser.
 

henrik l

Medlem
Jag kommer att åka Skövde-Umeå t & r vid två tillfällen de närmaste veckorna. Åker upp på sö kväll och tillbaka på on kväll. Jag bokade ca 2,5 månad i förväg och för plats i tre-bädds sovvagn betalade jag 978 kr för söndagen och 802 kr för onsdagen. Tror att det är svårt att hitta något billigare än 700-800 kr för plats i tre-bädds sovvagn.
 

Jonas C

Medlem
Kan nog vara så att det finns många ekohipsters som väljer att betala dessa skamsummor för tåget. Skämt åsido.
På sträckor med många stopp tenderar priserna på SJ att bli högre då mångs åker mellan två stationer på sträckan (t.ex Uppsala - Sundsvall). Av denna anledning så blir det färre stolar lediga för hela sträckan Sthlm-Umeå, därav de höga priserna. Sthlm-Gbg som har få stopp på vägen har många billiga biljetter.
 

Jonas C

Medlem
Prisökningen sker för övrigt exponentiellt mot sträckan man reser. Dvs minipriset på 195kr gäller oavsett längd på resan, men desto längre resa ju färre biljetter finns och när dessa väl är slut så tendererar priset att sticker iväg rejält.
 

Toby

Medlem
Jag kommer att åka Skövde-Umeå t & r vid två tillfällen de närmaste veckorna. Åker upp på sö kväll och tillbaka på on kväll. Jag bokade ca 2,5 månad i förväg och för plats i tre-bädds sovvagn betalade jag 978 kr för söndagen och 802 kr för onsdagen. Tror att det är svårt att hitta något billigare än 700-800 kr för plats i tre-bädds sovvagn.

Sovvagnarna kostar ungefär alltid runt 700-900 kronor. Att hitta billigare med SJ3000 är dock omöjligt.
 
Talar vi om 1:a klass? 2:a klass brukar finnas från 195kr, men det är nog bara på vardagar. På Söndagseftermiddagen brukar priserna verkligen vara hutlösa, om man inte bokar lååååångt innan.

Många på sidan vet vad jag tycker om SJ, men jag måste ändå påpekat att jag inte vet något land i Europa där man får mindre värde för sina pengar än i Sverige. Privatiseringen i Sverige är lönlös i.o.m att det måste in mångmiljardkapital för att skapa en riktig utmanare till SJ. I England finns det flera stora aktörer på marknaden, likaså i Italien. I Spanien och Frankrike har man alldeles nyligen sänkt priserna. Tyskland har en annan järnvägskultur än i Sverige...

Höghastighetsbanorna hjälper såklart också till. Det är inte de privata bolagen som stått för byggnationskostnaden, men kan dra fördelar av satsningen. Det som kallas snabbtåg till Umeå tar 6h30min, vilket gör att man bara hinner med tre tågset om dagen. På samma banor ska det gå godståg och därmed lämnas ingen frekvens för nya aktörer. Det är en jobbig situation som jag tror gör att SJ kommer behålla sitt monopol så länge iag jag lever.

Små aktörer som Veolia och Blå tåget är inga verkliga utmanare i längden. Den enda marknad utan höghastighetståg där en privat aktör fungerat är Österrike. Jag vet inte riktigt varför, men "Westbahn" är en riktigt lyckad tågsatsning.

Att betala drygt 2.000kr i tågbiljetter för T/R Stockholm-Umeå i SJ3000 förefaller närmast vara ett skämt.

Håller med dig 100%.
Bor i Amsterdam så ska jag till Bryssel, Paris, Hamburg eller liknande tar jag ALLTID tåget. Bekvämt, billigt och super service...
Åkte 1klass mellan Sthlm och göteborg för något år sedan och blev lite ställd över att jag fick betala för mat.....är det gratis tidning som defineras som 1klass??
 

Palazzi

Medlem
Håller med dig 100%.
Bor i Amsterdam så ska jag till Bryssel, Paris, Hamburg eller liknande tar jag ALLTID tåget. Bekvämt, billigt och super service...
Åkte 1klass mellan Sthlm och göteborg för något år sedan och blev lite ställd över att jag fick betala för mat.....är det gratis tidning som defineras som 1klass??

Trevligt färdsätt, men inte till vilket pris som helst :)

Off topic: De nya tågen "LYRA" mellan Bryssel och Amsterdam verkar dock inte fungera helt problemfritt. Om jag förstått rätt har de t.o.m plockats ur trafik? De såg väldigt trevliga ut, så jag hoppas att man kommer igång igen.

Här är något för svensk järnväg att studera: https://westbahn.at/
Moderna tåg, men inga höghastighetsmonster. Gratis internet, fräscha kabiner och bra avgångstider är melodin. Billiga biljetter verkar locka resenärer mer än extremt korta restider - Om man ser på lågprisflygets framfart så finns viss logik :).
Observera att Westbahn har fasta priser.
Bara att hoppas att någon väljer att satsa på Sverige....

Jag tror faktiskt att aktörerna på den svenska tågmarknaden är ett större problem än järnvägen som tågen går på (även den eftersatt).

// Slut på off topic//
 

johansch

Medlem
Är det verkligen så groteska priser jämfört med t.ex. andra kortare linjer?

Jag gjorde ett stickprov. Här är de billigaste biljetterna jag hittade den 17:e april:

Malmö-Umeå: 2:a klass: 492 kr, 1:a klass: 1012 kr (SJ2000/3000)
Malmö-Linköping: 2:a klass: 195 kr: 1:a klass 574 kr (SJ2000)

Notera att Malmö-Umeå är en cirka tre gånger längre sträcka än Malmö-Linköping. Per km är alltså Umeå-biljetten billigare.
 
Toppen