Talar vi om 1:a klass? 2:a klass brukar finnas från 195kr, men det är nog bara på vardagar. På Söndagseftermiddagen brukar priserna verkligen vara hutlösa, om man inte bokar lååååångt innan.
Många på sidan vet vad jag tycker om SJ, men jag måste ändå påpekat att jag inte vet något land i Europa där man får mindre värde för sina pengar än i Sverige. Privatiseringen i Sverige är lönlös i.o.m att det måste in mångmiljardkapital för att skapa en riktig utmanare till SJ. I England finns det flera stora aktörer på marknaden, likaså i Italien. I Spanien och Frankrike har man alldeles nyligen sänkt priserna. Tyskland har en annan järnvägskultur än i Sverige...
Höghastighetsbanorna hjälper såklart också till. Det är inte de privata bolagen som stått för byggnationskostnaden, men kan dra fördelar av satsningen. Det som kallas snabbtåg till Umeå tar 6h30min, vilket gör att man bara hinner med tre tågset om dagen. På samma banor ska det gå godståg och därmed lämnas ingen frekvens för nya aktörer. Det är en jobbig situation som jag tror gör att SJ kommer behålla sitt monopol så länge iag jag lever.
Små aktörer som Veolia och Blå tåget är inga verkliga utmanare i längden. Den enda marknad utan höghastighetståg där en privat aktör fungerat är Österrike. Jag vet inte riktigt varför, men "Westbahn" är en riktigt lyckad tågsatsning.
Att betala drygt 2.000kr i tågbiljetter för T/R Stockholm-Umeå i SJ3000 förefaller närmast vara ett skämt.