Senaste nytt

Veolia ute till försäljning

Palazzi

Medlem
Tysk media uppger idag att den franska transportkoncernen Veolia planerar att avyttra flertalet av sina underdivisioner. Veolia bedriver persontrafik i nästan alla Europeiska länder, men har sedan tidigare sålt dotterbolagen i Norge och Danmark.
Nu planerar Veolia en försäljning även av den svenska och finländska verksamheten, vilket innebär att de helt släpper greppet om Skandinavien. Även verksamheterna i Tyskland, Belgien och Holland ska vara aktuella för försäljning.

Veolia vann bara för några dagar sedan upphandlingar om persontrafik i Småland, på bland annat den välkända Krösatågslinjen.

Uppgifter om försäljning (på tyska): Käufer für Veolia Verkehr gesucht
Upphandling av småländsk tågtrafik: Veolia Transport vann upphandling | Järnvägsnyheter.se
 

Moco

Medlem
Veolia får gärna sälja och dra. Dem har bara mjölkat i alla år under en rad olika namn. Precis som i så många andra franska företag så har ondska varit ett ledord i deras verksamhet. Norrlandståget, som under en tid gick under benämningen "bajståget" p.g.a. hygienen och underhållet av vagnarna, är bara ett av många exempel på systematisk misskötsel av sitt uppdrag. Inget tack, bara hej.
 

Palazzi

Medlem
Nu har den aktiva "jakten" på köpare börjat: Ledare: Exit Veolia Transport


Jag tror inte att försäljningen blir lätt... Bussdelen kanske fungerar, men tåget blir svårare. Det har ju visat sig otroligt svårt att rubba det svenska järnvägsmonopolet, trots att det nu tillåts.
Troligen beror det väl på att man behöver en större aktör som verkligen satsar helhjärtat, och inte bara ett gammalt nedslitet tåg...
Konstigt att INGEN vill bedriva tåg i Sverige som annat en entusiastverksamhet (läs "Blå tåget"). Italien, Österrike, Schweiz, Tyskland, England, Holland, Belgien mfl har alla nya privata aktörer på marknaden.
 

Marcus_R

Medlem
Ska bli intressant och se hur detta utvecklar sig. Min förhoppning är att just sträckan Göteborg - Köpenhamn blir betydligt vassare än det Öresundstågen har kunnat leverera.
 
Ska bli intressant och se hur detta utvecklar sig. Min förhoppning är att just sträckan Göteborg - Köpenhamn blir betydligt vassare än det Öresundstågen har kunnat leverera.

I December återvänder SJ Snabbtåg till Göteborg-Malmö. 7 avgångar per dag med blandat X2000 och de nya X55, restid 2h30min. Under sommaren förlängda till Köpenhamn.

Öresundstågen kommer inte påverkas av en eventuell försäljning. Dels så är Veolias avtal enbart ett interimsavtal och ny upphandling är på gång där resultat väntas under hösten. Dessutom så kommer en försäljning av den här typen närmast innebära nytt namn men befintlig verksamhet övertas.
 
Toppen