Senaste nytt

Nya snabbtågslinjen till Barcelona färdigställd

Palazzi

Medlem
Den sista biten av den höghastighetslinje som sammanbinder södra Frankrike med Barcelona färdigställdes för några veckor sedan - Igår rullade det första testtåget på banan. Franska TGV kommer operera höghastighetståg direkt från Paris till Barcelona. Det är första gången som Barcelonas tågstation får besök av en utländsk tågoperatör - alla tidigare tågresor har krävt byte i Figueres i norra Katalonien.

Nyheten är välkommen för alla som ska påbörja eller avsluta sin resa i Barcelona då detta också kommer innebära lägre biljettpriser än innan. Spanska tågoperatörer är kända för att ta rikligt betalt, samtidigt som franska TGV nyligen lanserat lågprisbiljetter - Det talas om priser ändå ner mot 300kr på vissa avgångar.

Bild på när TGV anländer i Barcelona: SkyscraperCity - View Single Post - SPAIN | High Speed Rail
 
Det var mig fasen på tiden, så länge som de byggt på den här linjen och gjort det otroligt långsamt att åka norröver från BCN till arbetet var klart.
 

Jacob

Medlem
Sex timmar mellan Paris och Barcelona är imponerande snabbt. Jag har åkt nattåg från Paris till Portbou/Cerbere och vidare med spanskt tåg sista biten till Barcelona och det tog som sagt rejält mycket mer än sex timmar... ;)
 

Palazzi

Medlem
Nya linjen är drabbat av ett rejält bakslag:
Skämskuddar ordineras för ingenjörerna.... Tydligen har de missat triviala skillnader i ländernas signalsystem, så trafikstart kan dröja ända till hösten!!

Technical issues delay Paris
 

Palazzi

Medlem
Nu är man äntligen fått fram ett slutgiltigt startdatum för den nya linjen: Oktober 2013 kommer gälla.

Två dagliga tåg i vardera riktning mellan Paris och Barcelona. Nya snabbtåget betyder också att nattågsservicen "Trenotel" mellan samma destinationer läggs ner.
Förutom en linje till Paris kommer man samma månad starta höghastigehetståg på sträckan Marseille-Barcelona-Madrid
 

Toby

Medlem
Mäktigt. Synd att starten blev förflyttat. Annars hade jag nog testat det, ska till paris om en månad.
 
Toppen