Senaste nytt

Priority boarding för Business / First, inte alltid?

Jag har gjort ett par flygningar i Business nu, mest inom Europa men även när jag reser i ekonomi så tycker jag det alltid är lika konstigt när dom inte boardar Business och First innan ekonomiklass får stiga ombord.

Jag tycker att om man har betalt så pass mycket för en biljett så borde känslan av lite exklusivitet finnas där?

Personligen spelar det mig ingen större roll, man kommer ju med planet i vilket fall men ibland blir det en liten suck inombords när man ser en kö på 200 pers vid gaten.

Ibland har BA denna förmån men allt som oftast säger dom bara att boarding är öppen och att de börjar med raderna längst bak..

Hur brukar det se ut för er när ni reser? Vilka bolag tar hand om sina premium resenärer på bästa sätt när det kommer till boarding?

-

Tycker även det förekommer vi de-boarding.
Det tar bara några minuter att släppa av Business / First före och jag skulle tro att det är ganska uppskattat.
Men allt som oftast släpper dom lös pöbeln innan / samtidigt.

Det var mina tankar och noteringar bara..
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Nu har jag kanske inte flugit tillräckligt med C/F, men jag har faktiskt fått priority boarding i de allra flesta fall.

SAS, BA, SWISS, LH har jag alltid fått priority boarding med. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var med TK förra helgen (Dr. Miles?). Vet att jag inte fick det med United en gång, men det var lääänge sedan.
 

segra

Medlem
Flög business 10 leg under 2012, 4 gånger med Emirates samt 6 gånger med Qatar och vid samtliga var det prioboarding. Vid ett tillfälle blev det försening i Dubai efter go to gate meddelandet men det löste incheckningspersonalen perfekt genom att eskortera oss till Emirates loungen för att sedan komma och hämta oss när det blev dax för boarding. Så full pott för mig iaf.
 
Nu har jag kanske inte flugit tillräckligt med C/F, men jag har faktiskt fått priority boarding i de allra flesta fall.

SAS, BA, SWISS, LH har jag alltid fått priority boarding med. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var med TK förra helgen (Dr. Miles?). Vet att jag inte fick det med United en gång, men det var lääänge sedan.

Jag flög samma TK som ni fast ett par dagar tidigare. (Då var det boarding med start längst bak i alla fall.. )
Sätter jag procentuellt så skulle jag tro att cirka 50% av alla mina flygningar har erbjudit prio boarding, vilket enligt mig känns som väldigt lite?

BA ARN-LHR har det bara varit prioboarding 1 gång av 6, till exempel.
Lite bättre är det omvänt, LHR-ARN enligt min uppfattning. (Kanske 60-70%)
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
LH brukar vara rätt bra på prio boarding på sina egna hubbar. Speciellt på MUC där de är delägare till terminalen och har speciella turnstiles för LH senators vid gates.
 
LH brukar vara rätt bra på prio boarding på sina egna hubbar. Speciellt på MUC där de är delägare till terminalen och har speciella turnstiles för LH senators vid gates.

Ja, LH har (om minnet inte sviker) erbjudit prio för de som reser i Business ganska ofta.
Har varit en del på FRA och MUC och även om det inte är 100% så är det i alla fall bättre än mina erfarenheter från andra bolag, ex BA.
 

Agö

Medlem
AF/KLM har ju priority boarding för passagerare med Sky Priority. På AMS och CDG har man därtill separata köer för att verkligen förenkla denna procedur. Sämre med det på Kastrup men det har tillämpats av KLM och AF de senaste gångerna jag flugit då man påtalat att vi börjar med boarding för Sky Priority-passagerare. Däremot finns det inte separata köer. Senast på CDG var det någon utan Sky Priority som försökte boarda från SP-kön. Där blev det stopp.

Det här är en stor svaghet hos SAS där man oftast börjar längst bak med möjligheten för Guld, Business och Economy Extra att boarda när de vill. Det fungerar dock inte alls.
 

EBGGOT

Medlem
Det här är en stor svaghet hos SAS där man oftast börjar längst bak med möjligheten för Guld, Business och Economy Extra att boarda när de vill. Det fungerar dock inte alls.

Sant, SAS måste bli bättre på detta. Det är riktigt pinsamt dåligt vid 99% av gångerna ...
 
Så här ser scenariot ofta ut för mig när jag flyger..

Så fort gate agenten öppnar munnen och innan ens första ordet kommit ur dennes mun så har redan en kö bildats då folk oftast är väldigt ivriga att gå ombord..

Orden brukar vara ungefär så här..

Hello Ladies and Gentlemen, we are now beginning with our boarding-procedure and we would like to start with all passangers seated in rows 25-35.
We will then welcome those seated in rows 12-24 and finally those seated in ....

Our Executive Club members, Business Class and First Class passengers are welcome to board whenever they want.

Problemet för min del är att jag inte är någon som tar för sig med vässade armbågar och tränger mig före utan jag brukar ställa mig sist. :p


Om jag fick bestämma skulle boarding se ut ungefär så här..

  • First Class
  • Business Class
  • Club members, Gold & Silver card holders
  • Economy Class

Och vi de-boarding givetvis..

  • First Class
  • Business Class
  • (Premium Economy)
  • Economy
 
Last edited:

palmen

Moderator
Nu har jag kanske inte flugit tillräckligt med C/F, men jag har faktiskt fått priority boarding i de allra flesta fall.

SAS, BA, SWISS, LH har jag alltid fått priority boarding med. Jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var med TK förra helgen (Dr. Miles?). Vet att jag inte fick det med United en gång, men det var lääänge sedan.

Det var ingen prio på IST, där var det snarare alla på samma gång kändes det som.
 
Toppen