Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

SvartMjolk

Medlem
Nu närmar sig min flytt till Kina. Har läst att en bra variant kan vara att köpa SIM-kort i Hong Kong. Tyvärr kommer jag inte ha den möjligheten och undrar helt enkelt om någon har tips för mig som kommer landa i Peking. Jag har planerat att stanna i Peking 4 nätter och tanken är att skaffa ett SIM-kort ganska så direkt.

Något företag som är bättre/billigare än övriga? Någon som vet om någon butik har personal som pratar engelska?
 

Dr. Miles

Expert
Nu närmar sig min flytt till Kina. Har läst att en bra variant kan vara att köpa SIM-kort i Hong Kong. Tyvärr kommer jag inte ha den möjligheten och undrar helt enkelt om någon har tips för mig som kommer landa i Peking. Jag har planerat att stanna i Peking 4 nätter och tanken är att skaffa ett SIM-kort ganska så direkt.

Något företag som är bättre/billigare än övriga? Någon som vet om någon butik har personal som pratar engelska?

Jag har ett par oanvänt Dual number SIM kort från Hong Kong. Jag kan skicka ett om du behöver.

Hong Kong:
China Unicom HK

$(KGrHqR,!i!E9htEG3c9BPiUmiS0jg~~60_12.JPG

Dual-Number Prepaid SIM (ord pris. 120 HKD, i Sham Shui Po kostar det ca 50 HKD)

  • 0,55 HKD/min för samtal i Hong Kong. Samma pris för inkommande samtal.
  • 0,55 HKD/min för samtal i Kina. Samma pris för inkommande samtal.
  • 5 HKD/mån för 30 MB data i Kina via GPRS (med Great Firewall)
  • 15 HKD/mån för 100 MB data i Kina via GPRS (med Great Firewall)
  • Ringa till Sverige(både fast & mobil): 0,55 HKD/min + 0,80 HKD/6 sek. Det gäller både från Hong Kong och Kina.
 

SvartMjolk

Medlem
Jag har ett par oanvänt Dual number SIM kort från Hong Kong. Jag kan skicka ett om du behöver.

Det vore kanon, jättesnällt. Hur mycket vill du ha för det?

Vet du vad som händer om jag surfar över gränsen för 100 MB?

Får jag ett nummer som anses kinesiskt? Det vill säga kommer jag till exempel kunna logga in på Wifi hos Strabucks? Gick inte med mitt svenska och de sa att jag behövde ett kinesiskt.
 

Dr. Miles

Expert
Det vore kanon, jättesnällt. Hur mycket vill du ha för det?

Vet du vad som händer om jag surfar över gränsen för 100 MB?

Får jag ett nummer som anses kinesiskt? Det vill säga kommer jag till exempel kunna logga in på Wifi hos Strabucks? Gick inte med mitt svenska och de sa att jag behövde ett kinesiskt.

Jag har skickat ett PM.
 

Dr. Miles

Expert
Hong Kong

CSL
Inom [ ] är kortkommand som används för beställning.

one2free
  • Hourly pass / 1 timme : 8 HKD [*101*832*2#]
  • Day pass / 1 dag: 28 HKD [*101*832*3#]
  • 7 days pas / 7 dagar : 78 HKD [*101*832*4#]
  • 300 MB / 30 dagar : 38 HKD [*101*833*2#]
  • 1 GB / 30 dagar : 88 HKD [*101*833*3#]
one2free
  • 3 GB / 30 dagar : 148 HKD [*101*933*2#]
  • 5 GB / 30 dagar : 258 HKD [*101*933*3#]

APN:
CSLP2 eller CSLP3

Max datamängd för Hourly pass/Day pass/7 days pass är 5 GB per månad, efter 5 GB sänks hastigheten till 128 kbps.
Det går att köpa dessa SIM kort bl a på 7-Eleven.
 
Någon som vet om Utländska Kontantkort & Telefonkort för att ringa billigt utomlands fungerar bra i USA? Vad jag förstår går dom på AT&T´s nät? Senast jag var i USA knatade jag bara in på en AT&T butik och köpte ett prepaid sim, kostade ca 110 dollar för 3 gb surf (25 dollar/ 1gb surf), 25 dollar i en pott och fria samtal inom USA om jag förstod det rätt.

Holiday verkar ungefär ha liknande pris, men då kan man även "Skicka obegränsat fria MMS till hela världen, inkl Sverige" och det verkar ganska kul, även att bli nådd på mitt svenska nummer.

Så erfarenhet någon?
 
Last edited:
Körde med HolidayPhones SIM-kort i USA två ggr ifjol och har bara positivt att säga. Båda gångerna fick jag SIM från en virtuell operatör (Go Red Pocket | Unlimited cell phone plans | Prepaid wireless phones) som kör i AT&Ts nät. Jag har skaffat egna SIM-kort på plats vid resa många ggr förut men värdesätter bekvämligheten att för en slant extra få det hemskickat på förhand och veta att allt fungerar direkt efter landning när man kommit på plats. Ibland krävs nämligen pass, butiken har inte öppet, ligger långt ifrån där man är osv..

Smidigt att koppla vidare sin svenska mobil och ta emot samtal på sitt amerikanska (som dessutom med HolidayPhone är känt på förhand vilket kan vara trevligt).
AT&Ts nät är kanon och surf mm fungerar som det ska. Enda problemet jag hade var när jag var en sväng ute i skogarna i Wisconsin i ett område där uppenbarligen Verizon var det som gällde täckningsmässigt enligt alla och det märktes (lite som att åka med något annat än Telia till vissa norrländska delar). Ska du till något specifikt ställe utanför städerna du vet på förhand kan du alltid kolla täckningskartor online.

Internationella MMS ger jag inte mycket för. Skickade till ett svenskt nummer och det kom fram som ett SMS med en länk till bilden, finns andra sätt att lösa det på då känner jag :)

Lycka till och tveka inte att hojta om du har några fler frågor!
 
Toppen