Senaste nytt

Diskussioner om tunnelbana: Köpenhamn-Malmö

Palazzi

Medlem
Under förra fredagen hölls föreläsningar och möten i Malmö Börshus. Ämnet för dagen? En tunnelbanelinje mellan Malmö & Köpenhamn.

Även om persontrafiken över Öresundsbron dalat en aning de senaste året lider projektet fortfarande av en enorm underkapacitet: Godstransporten hindrar täta avgångar för pendeltrafik, och pendeltrafiken omöjliggör genomgående linjer från Sverige till kontinenten.

För att råda bot på problematiken har flera olika möjligheter diskuterats under senare år. Det mest populära projektet till dags dato har varit den s.k HH-länken mellan Helsingborg & Helsingör. Då sträckan mellan Helsingborg-Helsingör är betydligt kortare än mellan Malmö och Köpenhamn handlar det också om en lägre byggnadskostnad. Denna länk hamnar dock inte där det bor flest människor, men fungerar väl för godstågstrafik från Oslo, längs den svenska västkusten, och ner till kontinenten.

Förslaget om Öresundsmetron är givetvis enbart persontrafiksorienterat, men frigör enorm kapacitet för annan trafik på Öresundsbron. Varför tanken återigen väckts till liv beror på att man nu tror sig ha hittat en behändig finansieringsmodell: "Redan" år 2030 kommer Öresundsbron vara avbetald, och därefter generera ett stort ekonomiskt överskott. Därmed kan man påskynda avbetalningen av en Öresundsmetro rejält. Dels kommer metrotunneln avbetalas av sina resenärer, men alltså även av de som nyttjar broförbindelsen.
En Öresundsmetro beräknas kosta ca 15miljarder kronor, vilket är knappt hälften av vad brobygget kostade (40 miljarder).

Föreläsarna på Malmö Börshus utesluter inte att Sverige om 10-20år kan ha såväl en "Öresundsbro", en "Öresundsmetro", och en tunnel mellan Helsingborg och Helsingör.

Ny förbindelse över Sundet i fokus - Malmö - Skånskan.se
Nya metron kan byggas i två plan - Sverige - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
Broavgifter kan finansiera Öresunds metro - Nyheter P4 Malmöhus
 
Last edited:

Agö

Medlem
spännande......öresundsbron är alltså redan en bottleneck?.

Man hamnar ju ofta bakom ett godståg. Vidare är Kastrup en riktig flaskhals eftersom ett stort antal tåg från Danmark stannar där. Jag hoppas dock att jag inte pendlar över bron om 10-20 år...
 

Palazzi

Medlem
Stora delar av analysen kring detta är klar, och igår släpptes ett första pressmeddelande. Behov och intresse verkar finnas och man föreslår en helt ny tunnel, antingen borrad eller av sänktunnemodell. Den senare är av samma snitt som användes vid den första öresundsförbindelsen, och ska även användas vid byggandet av Fehrman-Bält.

Projektet ska vara färdigt i December månad.

Man talar om vikten av godståg och persontrafik från Sverige-Danmark-Tyskland via nya Fehrmanförbindelsen. Då denna tunnel ingår i ett EU-projekt som kallas T-axis så är Sverige & Danmark egentligen skydliga (då man fått EU-bidrag) att bygga bort flaskhalsen vid Öresund.

Som komplement till Örseundsmetron föreslås även en kortare godstågstunnel den sista biten mellan Pepparholmen och Köpenhamn. Det är främst tunneldelen av öresundsförbindelsen som lider av underkapacitet, medan bron klarar en ganska stor trafikmängd.

Till synes menar man på att det behövs hela tre förbindelser över Öresund för att klara framtida behov. En för pendlingstrafik (öresundsmetron), en för godstrafik (Pepparholm-Kastrup) och befintlig bro/tunnel för persontrafik med tåg.

Länk till kort pressmeddelande: Malmö stad - Organisation och finansiering viktiga frågor för förverkligandet... - Mynewsdesk
 
Toppen