Senaste nytt

Club Carlson, ingen poängintjäning vid bokning via resebyrå

jag bodde på the May Fair i London mellan jul och nyår som bokades via expedia. Jag registrerade mitt club carlson kort vid incheckning och sen har jag väntat på att poängen för vistelsen ska registreras, men ingenting har hänt. Igår mailade jag till hotellet och fick följande svar:

Dear Mr Larsson
Thank you for taking the time to contact us regarding your Club Carlson Points for your stay at the May Fair
Upon checking your reservation, I have found that it was booked through an online travel agent. Therefore, in line with the terms & conditions set out in the Club Carlson Program, you are not eligible to earn points for this stay.
If I can be of any further assistance, please do not hesitate to contact me.
Kind regards,

Jag har inte plöjt igenom "terms & conditions" men jag tycker det är ett märkligt krav de har. Kan detta stämma? Vart kan jag annars vända mig?
 

agehall

Medlem
Japp, det står ganska ofta att man inte får poäng via "third party booking sites". Nu borde man väl iofs få poäng om det är bokat genom en resebyrå till skilnad från hotels.com & co, som är de som normalt sett avses.

Bokade du möjligen en paktetresa? Isåfall brukar man kunna råka ut för massor av tråkigheter när man är ute efter poäng.

Rådet här är nog att alltid boka via hotellens egna sidor om du vill vara säker på att få poäng.
 

Frigidus

Medlem
Råkade ut för samma sak på ett Best Western i Milano bokat genom Hotels.com. Tycker också man borde få poängen oavsett bokningsagent då man faktiskt är den som tillbringar natten precis som vid flygresor. Hotellet får ju ändå betalt för rummet.

Men dom väljer sina egna regler och vi väljer våra. Sedan dess använder jag varken Best Western eller Hotels.com...
 

agehall

Medlem
Jag misstänker att den kostnad hotellen skulle ha för att dela ut poäng istället blir en provision till bokningsfirman. Det framgår rätt tydligt i alla T&C jag har läst att man inte får poäng om man bokar via tredje part, så det är väl inget att straffa BW för. Sluta använda hotels.com & co och boka direkt hos de kedjor du vill bo hos så slipper du problem.
 

niksal

Medlem
Jag är inte säker men jag tror att det som avgör är åt vem du betalar bokningen. Om du betalar åt resebyrån får du inga poäng, men om du betalar när du checkar ut på hotellet så får du poäng. Jag har åtminstone fått poäng varje gång jag bott på Radisson trots att det varit bokat via VIA eller BCD.

Däremot blev jag riktigt arg häromdagen då jag fick höra att gruppbokningar inte ger poäng till CC. Samtidigt fick mina kolleger EB poäng för samma bokning. Hotellet (radisson scandinavia CPH) påstår att ingen ska få poäng för gruppbokningar så EB poängen var ett misstag som de nu skall reda ut.
 

mha321

Medlem
Jag är inte säker men jag tror att det som avgör är åt vem du betalar bokningen. Om du betalar åt resebyrån får du inga poäng, men om du betalar när du checkar ut på hotellet så får du poäng. Jag har åtminstone fått poäng varje gång jag bott på Radisson trots att det varit bokat via VIA eller BCD.

Det beror inte i första hand på var/hur du bokat, så vitt jag vet, utan vilken rate du bokat. Det som är ogiltigt enligt T&C är "travel agent rates", eller om det är en pre-paid rate där pre-payment inte går till hotellet utan till TA'n. Med andra ord om du bokar en ordinarie rate via en TA, så får du poäng. Om du bokar en rate som TA'n har fått rabatt på, så får du inte poäng (eftersom även om du betalar ungefär lika mycket, så får hotellet betydligt mindre pengar eftersom TA'n ska ha sin cut). Det gäller så vitt jag vet de allra flesta hotellkedjor.

Däremot kan du ju ofta få poäng på TA'ns eget program, t.ex. hotels.com welcome rewards.


Däremot blev jag riktigt arg häromdagen då jag fick höra att gruppbokningar inte ger poäng till CC. Samtidigt fick mina kolleger EB poäng för samma bokning. Hotellet (radisson scandinavia CPH) påstår att ingen ska få poäng för gruppbokningar så EB poängen var ett misstag som de nu skall reda ut.

Normalt ska du inte få poäng på bokningar som betalas via en master-bill. Däremot om du har en group-rate, men varje person betalar individuellt, så ska du få poäng på de bokningarna.

Om du har en master-bill, så kan du få poäng på club carlson for meeting organizers. Det får du däremot inte för de bokningar som sker på din group-rate men betalas individuellt.

Bottom line är att du inte kan göra double-dip mot club carlson for meeting organizers.

Sedan vad som egentligen gäller för EB-poäng vet jag inte. Det kan ju vara andra regler där. Men för Club Carlson är det glasklart.
 
Om jag tolkar ovan rätt så är poängintjäning beroende på vilken rate jag har bokat. Påverkar hur jag betalar detta på ngt sätt? Om jag betalar i förhand till resebyrån eller jag betalar hotellnotan vid utcheckning?

Vad gäller för inköp gjorda under min vistelse på hotellet. Enligt CC T&C ska jag erhålla poäng även för inköp på hotellet. Erhålls dessa oavsett bokningsrate?
 

mha321

Medlem
De listar specifikt pre-paid rates via third party som inte giltiga, så det kan definitivt spela roll hur du betalar.

Du erhåller inköp "for eligible, paid stays including food and beverage purchases charged to their room". Det kan nog tolkas som att du inte får poäng för inköpen om du bor på en non-eligible rate, men det kan också tolkas åt andra hållet. Jag har aldrig provat det själv, så jag kan inte uttala mig av erfarenhet - men det känns rimligt att du borde få det, förutsatt att det inte betalas på en master-bill.
 

Frigidus

Medlem
Jag misstänker att den kostnad hotellen skulle ha för att dela ut poäng istället blir en provision till bokningsfirman. Det framgår rätt tydligt i alla T&C jag har läst att man inte får poäng om man bokar via tredje part, så det är väl inget att straffa BW för. Sluta använda hotels.com & co och boka direkt hos de kedjor du vill bo hos så slipper du problem.

Jag bokar enbart mina hotell hos respektive kedja sedan lång tid. Det står klart och tydligt i min personliga T&C. :)
Använder inte BW av flera anledningar, men hotels.com & CO straffar jag definitivt. Jag använder deras sökfunktioner men bokar hos hotellet.
Sen menar jag att den där provisionen som skulle motsvarat poängen kan väl hanteras som hos flygbolagen?
 

agehall

Medlem
Om jag tolkar ovan rätt så är poängintjäning beroende på vilken rate jag har bokat. Påverkar hur jag betalar detta på ngt sätt? Om jag betalar i förhand till resebyrån eller jag betalar hotellnotan vid utcheckning?

Alla saker du nämner kan spela roll, var för sig.

Sen menar jag att den där provisionen som skulle motsvarat poängen kan väl hanteras som hos flygbolagen?

Du menar med avgift till bokningssiten som köparen får betala? Det är väl en tänkbar lösning.
 
Toppen