Senaste nytt

Hur skulle du vilja se att SAS förbättras?

Jacob

Medlem
Den 7 oktober har BusinessClass.se sitt första medlemsevent och delar av dagen spenderas på Arlanda tillsammans med SAS. I samband med eventet har SAS bett oss att förbereda en kort presentation på några minuter hur vi skulle vilja se ett perfekt SAS.

Det här är ett gyllene tillfälle för er att få säga vad ni tycker och ge förslag på vad ni skulle vilja förbättra hos SAS. Kom ihåg att det här är något som SAS har bett om, så de kommer garanterat vara idel öra. Därför drar jag igång denna tråd för att samla ihop åsikter och idéer inför presentationen och givetvis är alla välkomna att deltaga oavsett ålder, bakgrund, livssituation och resemönster.

Vad är SAS styrkor och svagheter? Vad gör de bra? Vad kan de göra bättre? Vilka nyheter skulle du vilja se hos SAS?

Vänligen håll inläggen konstruktiva och sakliga och spar det värsta gnället till andra trådar. Det här är en möjlighet att faktiskt kunna påverka framtidens SAS, så låt oss göra det så bra som möjligt.
 
En antagligen enkel men ack så uppskattad förbättring skulle vara att göra det möjligt att söka på kabinklass i bokningsverktyget för bonusresor. Det skulle även spara resurser hos SAS call center.

En styrka är EBG Medlemsservice som alltid är snabba, trevliga och service minded.

Slutligen skulle jag vilja se SAS ställa krav på sina baggage handling partners så att priosystemet börjar fungera även i Skandinavien.
 

Ubbe

Medlem
Jag vill se 100% bonuspoäng.
Jag vill se en sökmotor motsvarande ANA eller bättre på hemsidan ...
Jag vill kunna använda Optiontown på europaflyg..
Jag vill kunna boka online med alla *A bolag
Jag vill kunna göra både stopovers och openjaw med *A bonusbiljetter
Jag vill att EB kortet räknar senaste 12 månader för intjäning och har man uppnått Guld under de senaste 12 månaderna förlängs kortet ett år automagiskt.
jag vill kunna boka enkelresor för halva poängpriset.
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Vad som SAS är bra på:
  • Självklart att de har bra linjenät och tider till/från Stockholm. Precis som de har beskrivit sig i Press Release:n.
  • 24 timmar öppetköp när man köper biljett från SAS.
  • De flesta biljetter är ombokningsbara (mot avgit) även de billiga biljetterna.
  • De är hjälpsamma när det händer extraordinärt. (Tummen ner till KLM)


Vad som SAS kan förbättra sig:
  • 100% intjäning av poäng. I alla fall biljetten som kostar över 2.000 kr per enkel. Det är helt OK för mig att 500 kr biljett ger 25% poäng. Men inte den som kostar 3.500 kr.
  • Webbsida. De ger så många felmeddelande när man kollar priser, bokar biljetter, kollar award platser etc.
  • Tillåta stopover på bonusresor med partner flygbolag.
 
SAS styrkor:
Oöverträfflig OTP (On Time Performance). Tidigare artiklar som jag läst där det framgick att SAS efter varje längre försening. (Oklart dock vad de definerar som en längre försening) är att de analyserar vad det var som orsakade förseningen i syfte att jobba på det förbättringsområdet.
Tydlighet om vad som ingår. Inga dolda avgifter, går en resa till London på 750 kronor enkel så vet man att det är priset man betalar.
EB program som enligt min mening ger mer valuta för pengarna. Bra sammarbetspartners t ex. AMEX, MC, DC.

Detta kan de bli bättre på:
Modernisera loungerna. Alla lounger som jag besökt har hållit en lägre klass än t ex. BA, One world, Menzies executive på ARN. Känns lite som att de försöker spara in pengar på loungerna vilket jag tycker är fel då många som sitter i loungen har betalat dyrare c-klassbiljetter.

På samma sätt som Swiss och BA, ha möjlighet att köpa businessklassbiljetter fast med en ekonomiklass flexibilitet vad gäller ombokning/återbetalning. T ex. så kostar det att T/R med BA till LHR i C klass 3500-4000 kronor. Då också full miles intjäning. Från 4000 kronor reser du knappt enkel resa till LHR med SAS.

Leisure resenären behöver i regel inte samma flexibilitet på sin biljett som för affärsresenären. Ett utmärkt tillfälle för SAS att erbjuda billigare uppgraderingar till privatresenären som kanske vill unna sig lite extra på resan. Istället för att SAS säljer flygstolen för 550 kronor så säljer de samma stol för 1550 kronor. Resenären får fri catering ombord, SAS får bättre betalt för den flygstolen. Och knappast att passageraren skulle äta och dricka för motsvarande 1000 kronor ombord för att tjäna in på uppgraderingen.

Jag hoppas på det sistnämnda. Då skulle jag uppgradera mer om jag inte reser på bonuspoäng. För mig som alltid reser privat känns det inte motiverat att betala 5000 kronor i C för en resa till London.
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag tror det är dags att inse att man har hamnat långt efter på affärsklass med dagens A330/340 produkt. Här måste man göra något innan det är aktuellt för mig att använda SAS igen på t.ex. ARN-EWR. Just nu är CO produkten mycket bättre.
 

henrik l

Medlem
Jag har varit mycket och är väl fortfarande delvis pro-SAS, men BA har sprungit om racerfart, främst beroende på att mina resemönster har förändrats, från övervägande inrikes till long-haul på främst Asien. Om man reser främst utanför Skandinavien är ju fördelen med utländska bolag att man inte behöver slita så hårt för att kvalificera sig för metall om man är utlänning (samma gäller ju hos SAS) och det är en helt förståelig strategi. Vad som fick mig att välja BA var att dom har economy extra och jag kunde ta mig till slutdestinationen med i eco+, samt att man kan plocka ut bonusresor i första klass, som väl är ett mål för frequent flyer freaks:D. Detta är ju något som SAS troligen inte kan göra mycket åt.

Till det konstruktiva. All heder till SAS för att man har economy extra. Nu är det ett tag sedan jag tittade på priserna, men en nyckel till framgång med eco+ tror jag kan vara att prisskillnaden mellan en eco+ och en sent bokad eco biljett inte får vara för stor. Företag kan tillåta eco+, alternativt reagerar man inte på en eco+ biljett:D

Nu till gnället. Med BOB känns det som att man närmat sig FR FÖR mycket, speciellt på Europa-linjerna. När jag flyger själv från Sicilien (där svärföräldrarna bor) till GOT/ARN är jag beredd att betala en "premiumavgift" på uppåt 1000-lappen på en billig biljett med BA, för att få lite basic service på flygen och kunna slappa lite i Galleries på LHR, samt pytsa på med lite tier-points. Nästa bit gäller intjäningen. Jag är helt införstådd med diversifierad intjäning beroende på bokningsklass. Men på den tiden jag flög mycket med SAS kunde jag uppleva att steget i intjäning mellan "lågprisbiljetter" och övriga biljetter inte var motiverat. Där kände jag att det hade varit mera motiverat med en koppling mellan spenderade kr och poäng.
 

mry

Medlem
Slutligen skulle jag vilja se SAS ställa krav på sina baggage handling partners så att priosystemet börjar fungera även i Skandinavien.

Har man ett system där man säger att bagaget ska komma först och man sett till att de satt på de röda prio lapparna på sin bagagetag så hade det varit bra om så var fallet. Nu bryr jag mig inte så mycket men att när det kanske är 20 bagage som ska av på LLA och mitt bagage, som är det enda med prio tag, kommer sist känns det lite tråkigt när de säger att det ska komma först.

Jag tycker även att SAS kan bjuda på en gratis dryck ombord när man har EBG kort, och med dryck menar jag både varma och kalla alkoholfria drycker. Du kan ju få det gratis i loungen men tycker att det kan vara en bra reklam för EBG om man får en läsk, juice, kaffe eller té ombord.

Sen tycker jag nog som många andra att man måste se till att få bukt med alla felmeddelanden som man kan få på sas.se, och skulle man kunna boka alla *A flyg via sas.se så skulle allt vara mycket enklare.
 

agehall

Medlem
Jag håller med om mycket som redan sagts. Tex är 24h öppet köp på webben en underbar feature!

Vad kan då förbättras? Jag skulle gärna se 100% intjäning på fler biljettklasser. Precis som AHO skriver så är det rätt löjligt att även ganska dyra biljetter kan ge 25%.

Tillgång på bonusplatser är en sak som kan förbättras. Vissa destinationer är helt omöjligt att hitta platser till, som BKK tex. Det är visserligen en populär semesterort, men det är ju löjligt dålig tillgång på platser tycker jag. Försök hitta en ToR på ca 14 dagar i C...

Jag skulle även gärna se lite mer recognition mot EBG/EBP. Oftast märker jag inte alls att jag är EBG när jag passerar genom ARN. Ibland märker man att någon anstränger sig och gör det lilla extra och någon gång händer det att man stöter på total likgiltighet. Kanske skulle lite mer konsekvent bemötande (helst trevligt sådant) göra det hela bättre. Jag skulle även uppskatta om man någon gång blev tilltalad med namn ombord. Jag vet att det är väldigt osvenskt, men jag tycker att det är lite trevligt när det händer, så länge det är lagom diskret. Det har hänt mig både på LH och KL, men aldrig på SK.

En feature som jag gärna skulle se är att SK skulle ha en open-door policy i sina egna lounger. Dvs att EBG/EBP skulle få komma in även om de inte har ett flyg med Star Alliance samma dag. Jag vet inte om det är realistiskt, men jag skulle uppskatta det.

Hemsidan och bokningsmotorn skulle också må bra av en genomgång. Det är ju ganska ofta man inte kan logga in eller andra problem uppstår. Betalningsalternativen skulle kunna ses över. Jag skulle säga att Lufthansa är ett föredöme här. Jag skulle även uppskatta en funktion där jag kan länka bokningar till min profil. Ifall jag tex bokar en bonusresa via telefon, så dyker den inte upp under mina bokningar idag - klart irriterande!

Sist men inte minst skulle jag vilja se fler long-haul linjer. Jag är riktigt bedrövad att CPH-DXB gick i graven då det var den enda long-haul jag hade nytta av. Den får gärna återuppstå och likaså CPH-SEA (ännu hellre ARN-SEA!). Jag skulle gärna se en SK flight till någon destination i afrika, men det är nog lite för långsökt...

Edit: Såg att Henrik L tog upp en sak som jag också vill berömma SAS för; Economy Extra. Jag tycker det är en ypperlig produkt på long-haul. På medium och short haul bryr jag mig inte alls.
 
Last edited:

Bryant

Medlem
Jag rätt så nöjd med den produkt SAS erbjuder. Men det som slår mig varje gång jag är inne på deras sida (ca en gång per dag) är hur knepig bokningen är. Med knepig menar jag inte svår, men det känns som att sök-, bokningsfunktionen skulle kunna göras enklare med en bättre översikt . Lågpriskalendern t.ex., söker man där så stämmer nästan aldrig de priser man få upp i kalendern med de faktiska priserna. Sen skulle jag gärna se kombinationsbiljetter men andra star bolag. Jag gillar LH's och TK's sidor där man ser olika priskombinationer aktuell vecka.
 
Toppen