Senaste nytt

Stockholm-New York. Med vilket bolag? Stockholm-Philadelphia//New York-Stockholm

telelina

Medlem
Ska åka till NYC 3-10 april. Har tänkt att spendera 3-5 april i Philadelphia.
Tänkt rutt är:

3 april: ARN-PHL (alternativt ARN-NYC & sen tåg).
(5 april snabbtåg Philadelphia - NYC)
10 april NYC-ARN

Flygresan får kosta max 10 000 SEK, men helst inte mer än 6 000 SEK.
Hur åker jag bäst (bekvämast ombord)?

Har tittat på lösningar m Air France & KLM. På KLM kan man uppgradera till Ecomomy Comfort för 1 600 T&R.
Om jag tvunget vill ha KLM både dit & hem kostar resan 6 000 SEK + 1 600 SEK för uppgraderingen.
SAS har direktflyg för 6 300 SEK, men deras plan är väl rätt gamla? Viktigt för mig är att kunna välja sittplats i gången, vill inte sitta inklämd på en långflygning.

På KLMs hemsida står att man kan uppgradera till business på flygplatsen om det finns plats kvar mot en avgift, någon som vet hur mycket? Kommer den avgiften att vara olika beroende på om jag bokat plats i Economy eller Economy Comfort?
 

Matsson

Medlem
Välkommen till Businessclass.se
Jag skulle välja Britishairways World Traveller Plus för c:a9800 ARN-NYC.
Kolla också Icelandair business, lite dyrare 12000, stop i Reykjavik vilket innebär två kortare flygningar istället för en lång.
Jag hittade dessa priser på Mrjet.se Billigast är Turkish i economy C:a 4500
Trevlig resa!
 
Last edited:

palmen

Moderator
Jag hittar priser på KLMs hemsida för 4829 med den routing du valt (sök med multi-city sökning, utresa ARN-PHL och hemresa NYC-ARN).
Utresa 3 april: ARN-AMS-DTW-PHL
Hemresa 10 april: JFK-CDG-ARN

Hemresan blir med Air France A380 (mycket nyare än så blir det inte)
Har personligen inga erfarenheter från att flyga KLM/Delta/Air France, så de omdömena överlåter jag till någon annan.

Capture.JPG
 
Last edited:

Kristofer

Medlem
Välkommen till forumet Telelina!

SAS långdistansplan är inte jättegamla. Kabinen är fräsch (till skillnad från Uniteds betydligt mer slitna plan på samma linje). Det finns möjligen bättre sätt att ta sig till New York, men välj inte bort SAS pga ålder på planen.
 

telelina

Medlem
Tack för tipsen här! :)

Jag brukar åka Stockholm - Köpenhamn med SAS och även ibland till Malaga, tycker att de planen är rätt sunkiga men eftersom det går så snabbt till CPH så brukar jag välja SAS p g a avgångstiderna. Sedan känns det som SAS personalen oftast är lite på dåligt humör numera, även om det såklart finns de som fortfarande är glada & trevliga.

Åkte Norwegian till Dubai här om veckan det var fräscha plan, men de flyger ju inte till NYC för än till sommaren.

När man ska boka sittplats & ev uppgradering så har KLM fler alternativ än Air France, det var därför jag tittade på en rutt som var KLM i båda riktningarna & då blir priset runt 6 000SEK + ev 1600 för economy comfort. Air France hade knappt några bra sittplatser kvar heller på den billiga retur flighten. Sedan är ju frågan om man behöver uppgraderingen om man ändå sover på hemvägen?
 
När man ska boka sittplats & ev uppgradering så har KLM fler alternativ än Air France, det var därför jag tittade på en rutt som var KLM i båda riktningarna & då blir priset runt 6 000SEK + ev 1600 för economy comfort. Air France hade knappt några bra sittplatser kvar heller på den billiga retur flighten. Sedan är ju frågan om man behöver uppgraderingen om man ändå sover på hemvägen?

Syftar du på Air France som Palmen skrev ovan?

Det finns många platser kvar, både aisle och window seats.
Både uppe och nere..

Nu åker jag inte personligen med Sc...Team men tycker helt klart du bör boka den, bra pris anser jag. :)
 
Om du kan sova i en ekonomistol så visst.

Annars är mitt enda tips: Åk aldrig amerikanskt över Atlanten. I alla fall om du flyger economy.

Har åkt ekonomi LHR-JFK med AA 777.
Fantastisk crew, sköna stolar (för att vara ekonomi) och allmänt bra flygning så tror nog inte du kanske ska dra alla bolag under samma kam.. ;)

Fast håller med dig, generellt bör man nog undvika amerikanskt över atlanten (eco) om det finns andra val..
 
Last edited:

Vaniljvodka

Medlem
Har åkt ekonomi LHR-JFK med AA 777.
Fantastisk crew, sköna stolar (för att vara ekonomi) och allmänt bra flygning så tror nog inte du kanske ska dra alla bolag över samma sam.. ;)

OK, jag omformulerar: Åk aldrig med amerikanska bolag som flyger direkt från ARN. Delta, United, Continental har väl aldrig levererat annat än trötta plan med skärmar i taket på den sträckan?
 

telelina

Medlem
Jo jag ser platserna, men ganska fullbokat redan...

Jag undrar hur man får best resa för pengarna, det behöver nödvändigtvis inte va det billigaste alternativet.
Jag kan betala lite extra om det ger mervärde som t ex blockerat säte i mitten eller ngn annan bekvämlighet.
Tänkte att ni här som reser mycket har bra koll på hur de olika bolagens alternativ & uppgraderingar står sig mot varandra. :)
Är Ecomomy comfort en bra deal?
 
Toppen