Senaste nytt

SAS business lounge Oslo

agehall

Medlem
Bara Scandinavian Lounge, men jag tycker personligen att den är bättre än CPH. Den har en mysigare känsla och är betydligt mindre.
 
Håller med Agehall. Scandinavian och Business Lounge delar ingång och det är ingen kontroll på vem som besöker vilken lounge. De är väldigt snarlika varandra i miljö men Scandinavian har som vanligt ett något bättre utbud. Mer likt ARN än CPH men fräschare och lite mysigare.
 

WCFCP

Medlem
Okej tack för svaren!

Det borde alltså gå att smita in till Scandinavian lounge även fast jag bara flyger på business biljett och inte är EBG?
 

Jacob

Medlem
Det borde alltså gå att smita in till Scandinavian lounge även fast jag bara flyger på business biljett och inte är EBG?
Det finns en disk mellan loungerna, Scandinavian loungen ligger innanför business loungen, alla går alltså in i business loungen och går igenom business loungen för att komma till Scandinavian loungen.

Tidigare satt det folk vid disken så man fick visa upp EBG-kort eller liknande när man passerade, men sist jag var där så var disken tom, bara en skylt att det endast var för Star Alliance/Eurobonus Guld. Vad jag förstått är det ganska permanent.

Tyvärr har vi inte hunnit få upp någon loungeguide på Oslo än, men det kommer så småningom...
 

Caspian

Medlem
Som oftast är Scandinavian Lounge i OSL något mysigare än kollegan i CPH. Urval av mat och dryck är dock i regel bättre i CPH.
 

India Alpha

Medlem
Osloloungen är mitt andra hem. Det är en lugn trevlig lounge. Du tar hissen, som ligger mittemot taxfreen och bredvid den mycket märkliga butiken som säljer norska "konservdelikatesser" och åker upp en trappa.

Inredningsmässigt ser den ut som Stockholm. Det är nära nog identiskt utbud av mat och dryck (norskt öl på kran och norskt mineralvatten istf Ramlösa). Ibland har jag tur och blir serverad något bubbel, men det är mer och mer sällan. Det finns ett relativt gott utbud av tidningar, flera lånedatorer, skrivare och några fina portfolioböcker. Det finns också en skoputsningsmaskin (i businessdelen).

Min erfarenhet är att du oftast (8 av 10) blir bemött av en mycket trevlig och glad norska vid entrén. Personalen är trevlig , diskret och ser till att serveringsplatserna och borden är väl avtorkade och fräscha .

Tyvärr är inte alla fåtöljer och platser utrustade med uttag för el - speciellt synd är det för de få platser som har utsikt över startbanan.

Ska du handla taxfree vid landningen, tänk då på att du måste antingen ha en fysisk biljett eller själva platsbiljetten från ombordstigningen. SAS har tagit bort möjligheten för personalen att läsa EBGkortet. Varför finns det säkert ngn vettig förklaring till, men det är ur mitt perspektiv en försämring.
 

agehall

Medlem
Ska du handla taxfree vid landningen, tänk då på att du måste antingen ha en fysisk biljett eller själva platsbiljetten från ombordstigningen. SAS har tagit bort möjligheten för personalen att läsa EBGkortet. Varför finns det säkert ngn vettig förklaring till, men det är ur mitt perspektiv en försämring.

När ändrade de på detta? Det var ett tag sedan jag handlade vid ankomst eftersom jag oftast reser till Oslo med enbart handbagage, men jag är rätt säker på att jag gjorde en gång i våras iaf.
 

India Alpha

Medlem
Jag vet inte exakt när detta ändrades, men precis som du har jag alltid kunnat dra kortet och på så sätt kunna handla taxfree vid ankomsten. Jag märkte förändringen i augusti när jag skulle handla, naturligtvis med en rejäl inköpslista…
Naturligtvis reser jag som alltid utan biljett. De i kassan sa då att det var SAS som genomfört denna förändring/försämring. Lärd läxa sedan dess är att alltid spara sittplatsbiljetten som man får vid boarding…
 
Jag vet inte exakt när detta ändrades, men precis som du har jag alltid kunnat dra kortet och på så sätt kunna handla taxfree vid ankomsten. Jag märkte förändringen i augusti när jag skulle handla, naturligtvis med en rejäl inköpslista…
Naturligtvis reser jag som alltid utan biljett. De i kassan sa då att det var SAS som genomfört denna förändring/försämring. Lärd läxa sedan dess är att alltid spara sittplatsbiljetten som man får vid boarding…
Angående ändringen av detta så skedde det för drygt ett år sedan. Du måste uppvisa din platsbiljett eller BP.
 
Toppen