Senaste nytt

Norwegian Dreamliner försenad...

Paby

Medlem
Norwegian flaggar nu officiellt för att longhaul-premiären med Dreamliner är i fara:
Boeing varnar för möjlig försening av Norwegians Dreamliner

Man verkar kolla på wetlease. Frågan är vilka bolag det är man pratar med och vilka kärror dom isf sätter in.
"Mot bakgrund av ny information från Boeing kommer Norwegian att ingå ett avtal med ett leasingbolag som kan flyga långdistanslinjerna om Dreamlinern blir försenad. Boeing har inte gett något nytt leveransdatum eller skriftlig bekräftelse på en eventuell försening. För att vara på den säkra sidan kommer Norwegian oavsett detta ingå avtal om att hyra in långdistansflygplan för en tremånadersperiod. Norwegian är i kontakt med flera europeiska flygbolag som flyger långdistans."
 

Tjaeng

Medlem
Är byte från 787 till 767 giltigt skäl för avbokning på ej avbokningsbar biljett?

Skulle inte tro det. Däremot har man ju rätt bra case till ARN-anmälan med tanke på hur mycket DY bröstat upp sig ang sina B787 i marknadsföringen av resor till NYC och BKK.

Ang wetlease så är det väl kanske inte så osannolikt ändå, med tanke på att de säkert kommer att få kompensation från Boeing för förseningen. Air Europa kanske?
 

Lonelyflyer

Medlem
precis
Köpet gäller att de ska transportera folk mellan punkt A och B och självklart kan det uppstå oförutsedda händelser som gör att de måste byta flygplan.
Skatter ska man kunna få tillbaka vid icke ombokningsbar, men det får man begära själv om ja kommer ihåg rätt

Sen hur de marknadsfört det är en annan fråga
 
Jag reser ärligt talat hellre med 767 än 787 som läget är idag..
(Så länge jag slipper Thomas Cook bara.......)

Skulle jag vara du så skulle jag börja fundera på andra alternativ hem från US and A... ;)

http://www.businessclass.se/ovriga-flygbolag/9253-norwegian-dreamliner-foersenad.html

Som sagt..
Man kan ju alltid hoppas på en 767 och att DY bjuder på bagage, fri mat och dryck som kompensation. ;)

EK kanske har en A380 ståendes för utlåning? :cool:
 
Last edited:
Jag har kontaktat ARN idag, skickat reklamationen till DY och advokaten är indragits för att driva ärendet av falsk marknadsföring om jag inte sitter i ett DY Dreamliner plan den 31 maj 2013 när jag ska till New York eftersom DY's presschef Åsa Larsson kan inte garantera detta längre. Hoppas DY gör sitt yttersta och tar sitt ansvar i situationen annars tror jag att det blir dyrt för de med alla ersättningar och skadestånd.
 
Jag har kontaktat ARN idag, skickat reklamationen till DY och advokaten är indragits för att driva ärendet av falsk marknadsföring om jag inte sitter i ett DY Dreamliner plan den 31 maj 2013 när jag ska till New York eftersom DY's presschef Åsa Larsson kan inte garantera detta längre. Hoppas DY gör sitt yttersta och tar sitt ansvar i situationen annars tror jag att det blir dyrt för de med alla ersättningar och skadestånd.

Är det så stor skillnad om det inte är 787? Visst, lite tråkigt såklart..
Tyckte bara det lät lite overkill med advokater och grejer. :)

(Håller med om att DY gått ut stenhårt med "Dreamliner" så visst är det lite illa om det nu inte blir så.


En liten fråga som någon kanske vet svaret på:

Om jag är flygentusiast och har bokat en flygtur som alltid är planlagd att trafikeras med 747-400.
(Jag har bokat resan bara i syfte för att få uppleva min dröm om att få flyga i 747 säger vi.)

Om det blir ett byte till en exempel 777 pga tekniskt fel, kan jag omboka mig själv till nästa avgång med 747-400 utan kostnad om det finns plats? (Om jag har en icke ombokningsbar biljett.)

Nu är det inte riktigt samma sak som i DY:s fall där man pushat stenhårt för Dreamliner (falsk marknadsföring, visst) men en undran jag haft..

(Den som vet vad som gäller kan gärna skicka svar i PM så inte tråden går OT.)
 
Last edited:
Toppen