Senaste nytt

Change over from Lufthansa operated to Germanwings (4U) and the reaction by the FQTs

With the changeover from LH operated flights to 4U there will be some changes to the benefits that FQTs (LH Silver) will receive. Actually they will pretty much loose all of them. They will not be able to use the fast-track for security checks, no more use of the business class check in desks. Probably will loose access to the LH Business Class lounge as well.

So pretty much all of the benefits gone.

Apparently the reaction by most FQTs: 4U is clearly not for me.

Here is the article, sorry just in German:

Germanwings-Übernahme: Lufthansa schafft Vielflieger-Privilegien ab - SPIEGEL ONLINE
 

Hall

Medlem
Jag kommer att behöva flyga väldigt mycket 4U de närmaste åren pga nyetablering. Blir därför att satsa på SEN och eventuellt droppa EBG eftersom det inte kommer att ge varken poäng eller status på 4U. Enda fördelen med EBG är väl isåfall gratis Diners och Mastercard.
 

Palazzi

Medlem
Tror inte detta kommer gynna LH alls, men vi får väl se..

Jag själv kommer aldrig välja LH inom Europa om det blir "operated by 4U" och jag kan tänka mig att det är än värre på hemmamarknaden - Inom Tyskland flyttar ju nästan alla linjer över till 4U... Dessutom finns det ju samarbeten med DB om att åka tåg till de stora flygplatserna, för vidare färd.

Jag har en känsla av att de som gillar Germanwings redan flyger bolaget, och resterande andel människor inte alls kommer uppskatta förändringen. I.o.m att Air Berlin existerar så saknar de ju inte heller konkurrens om t.e.x affärskunder
 

AABack2ARN

Medlem
Jag kommer att behöva flyga väldigt mycket 4U de närmaste åren pga nyetablering. Blir därför att satsa på SEN och eventuellt droppa EBG eftersom det inte kommer att ge varken poäng eller status på 4U. Enda fördelen med EBG är väl isåfall gratis Diners och Mastercard.

Är det kommunicerat att EB-medlemmar INTE kommer tjäna poäng på "LH operated by 4U"? Är inte det en deal i typ med OS som flyttade över produktion till Tyrolean eller AY som flyttat över massa produktion till FlyBe?
 

Dr. Miles

Expert
Är det kommunicerat att EB-medlemmar INTE kommer tjäna poäng på "LH operated by 4U"? Är inte det en deal i typ med OS som flyttade över produktion till Tyrolean eller AY som flyttat över massa produktion till FlyBe?

Tyrolean har numera inte har eget flygbolagskod och alla flygningar körs som OS, därför det är lite annorlunda här.
Germanwings (4U) är inte med i Star Alliance och har eget flygbolagskod.
 

AABack2ARN

Medlem
Nja, enligt ExpertFlyer så står det OS(VO) på alla flygningar och det borde nog kunna tolkas som om VO flyger på sitt AOC, eller?
 

Hall

Medlem
Jag själv kommer aldrig välja LH inom Europa om det blir "operated by 4U" och jag kan tänka mig att det är än värre på hemmamarknaden - Inom Tyskland flyttar ju nästan alla linjer över till 4U... Dessutom finns det ju samarbeten med DB om att åka tåg till de stora flygplatserna, för vidare färd.

Jag har en känsla av att de som gillar Germanwings redan flyger bolaget, och resterande andel människor inte alls kommer uppskatta förändringen. I.o.m att Air Berlin existerar så saknar de ju inte heller konkurrens om t.e.x affärskunder

Vissa OS och LH flygningar byts redan idag ibland ut mot 4U utan varsel och detta kommer att öka.

Air Berlin över Tegel tycker jag inte är vettig konkurrens för en affärsresenär.
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
Nja, enligt ExpertFlyer så står det OS(VO) på alla flygningar och det borde nog kunna tolkas som om VO flyger på sitt AOC, eller?

Hej!

Det där är väl ungefär som när DC kör åt SK, det är en genuin SK-flight vad gäller EB m.m. men eftersom DC opererar så måste det anges...

Mvh
/NotRyan
 

AABack2ARN

Medlem
En flight som DC utför åt SK, ger den poäng till M&M och andra Star Alliance-program?

(Jag är medveten om att VO-liknelsen haltar något eftersom VO redan innan var en "affiliate" till OS vilket 4U aldrig har varit)
 
Toppen