Senaste nytt

Uttag av 1 miljon AMEX poäng.

Sakoz

Medlem
Eftersom AMEX poäng aldrig förfaller och trots att jag tagit ut en del genom åren så har jag en bit över 1.000.000 poäng. Tycker Ni det är rimligt (eller korkat) att föra över dessa till SAS Eurobonus? Det blir då en bit över 100.000 EB poäng. Jag tror det var på FT jag läste något om att vissa personer först flyttade AMEX poäng till något hotell program och sedan till något frequent flyer program eftersom den slutgiltiga växlings kursen då blev högre när poängen flyttades i flera led mellan olika "bonusprogram".

Idel öra att få höra Era åsikter? :)
 

henrik l

Medlem
Vet inte hur konverteringskurserna ser ut från AMEX till olika program. Men om för dem till Starwood (Sheraton mfl) får du en bonus på 25% för varje 20 000 p du för över till ditt FFP. I de flesta fall är det poäng mot miles rakt av. Dvs 20 000 p inkl 25% bonus blir 25 000 p i ditt program o s v. SAS finns inte med men en hel del av de stora
 

Alf

Medlem
Visste inte man kunde spara AMEX poäng, mina går över varje månad. Dessutom kommer det en bonus på två bonusbiljetter för 50% av gälland bonus pris när man handlat för 200 000 (numera 150 000 kr. Tyvärr är det svårt att utnyttja eftersom det bara gäller på SAS egna linjer. Det är i stort omöjligt att få två platser i business på långlinjerna.
 

Bonden

Medlem
Visste inte man kunde spara AMEX poäng, mina går över varje månad

Nja, Sakoz syftar på Amex poäng inte Eurobonuspoäng, han kan växla Amex poäng till EB där 10 amex blir en 1 EB. Man kan dock med lite slughet först växla Amex-> hotellprogram -> EB och få en bättre "kurs" 10:1
 

agehall

Medlem
Visste inte man kunde spara AMEX poäng, mina går över varje månad. Dessutom kommer det en bonus på två bonusbiljetter för 50% av gälland bonus pris när man handlat för 200 000 (numera 150 000 kr. Tyvärr är det svårt att utnyttja eftersom det bara gäller på SAS egna linjer. Det är i stort omöjligt att få två platser i business på långlinjerna.

Jag tycker inte det är speciellt svårt att hitta 2 platser i C, så länge man inte måste åka till BKK. Det är enda stället jag inte lyckas hitta platser till.
 

Sakoz

Medlem
Bonden: Helt riktigt, jag avser AMEX Centurion och Platinum, jag har även AMEX SAS EB som nu används som mitt primära kort, och på det kortet flyttas poängen över månatligen med dessutom dubbel växlings kurs jämfört med de andra AMEX korten, AMEX SAS EB ger 20p per 100 SEK.

Alf: Jag brukar få vouchern i april (sedan SAS/AMEX gjorde om rabatten,, var ju tidigare 2 möjligheter), kontaktar man SAS EB gold medlemsservice så brukar det gå att skaka fram två platser i C. sen ringer man det där 018 numret som står på vouchern. Man får tänka på att ha lite tålamod och ringa under några veckor. Folk bokar och bokar av och då finns finns det öppningar. Men är det nära inpå och populära destinationer an det vara lite besvärligt. Men som EBG verkar det som medlemsservice anstränger sig lite mera.
 

fly4fun

Medlem
Nu går ju det som sagt inte föra över Starwoods -> SAS men ska man föra över till andra bolag så gäller det räkna innan man för över.
AMEX->Delta = 10:1
AMEX->Starwoods = 25:1
Starwoods->Delta = 1:1 +25%
25% bonus på 40% av poängen, innebär i praktiken att man förlorar hälften av poängen när man går genom Starwood.
Men tack för tipset hur som helst.
 

Sakoz

Medlem
Alltså om jag förstår det hela rätt så är det inte helt tokigt att bara flytta över direkt till EB`då? Jag har SPG GOLD men jag använder inte detta särskilt ofta och har änny mindre koll på möjlighetrna. Och jag har i nuläget inte heller medlem i något annat frequent flyer program Såg på AMEX hemsida att man kan växla till BA men jag tror ju personligen det ät bättre att flyga sig upp till status på BA först, än att bara skapa ett konto och flytta över poäng.
 

agehall

Medlem
Det verkar vara bättre att flytta direkt än att flytta via andra program för EB, ja. Men det är inte säkert att det bästa är att flytta till EB.
 

jth

Medlem
Jag tycker inte det är speciellt svårt att hitta 2 platser i C, så länge man inte måste åka till BKK. Det är enda stället jag inte lyckas hitta platser till.

BKK förstår jag, men det sägs också vara nästan omöjligt att hitta något till ORD eller EWR, om man inte är ute i ett år i förväg. Jag satt faktiskt i helgen och försökte hitta awardplatser i C till PEK under våren, och det var redan klart begränsat, mest ströplatser. Dock är ju SAS awardbokning ganska jobbig så jag missade säkert något. Dessutom slogs jag av att i Economy extra fanns inga platser alls. Kanske det är populärare att boka än business? I economy fanns det såklart en hel del platser (men folk är ju inte dumma).
 
Toppen