Senaste nytt

Ger Finnair Plus silver tillgång till lounger?

BoBo

Ny medlem
Kommer troligtvis börja flyga en del till Finland under hösten, vilket skulle kunna ge en del poäng.

Jag undrar om jag kommer upp i silverstatus i Finnair Plus, får jag tillgång till lounger då?
 

Concorde

Founding Member
Nej, Finnair Silver ger inte lounge access. Som du kanske vet tillhör Finnair OneWorld alliansen. Till skillnad från Star Alliance har OW tre nivåer; Ruby, Sapphire och Emerald. Finnair Silver motsvarar Ruby, Gold motsvarar Sapphire och Platinum Emerald. Jämför med t.ex. BA där deras andra nivå Silver motsvarar Sapphire, som ger dig tillgång till finnairs lounger, och Menziez loungen på Arlanda T5, samt massa OW lounger över hela världen.

Mitt tips: öppna ett konto med British Airways Executive Club, dom är också OneWorld som sagt. Finnair flighter ger status poäng på BA.
Varje flight i rabatterad/ej flex economy ger 10 poäng, du behöver 400 för Silver på BA. 20 T/R och du har BA Silver vilket ger dig lounge access. Flyger du flex economy får du 20 poäng per flight, dvs. 10 T/R så har du BA Silver. Flyger du Business får 40 poäng per flight, dvs 5 T/R för BA Silver.
Vi gjorde en kalkyl härdomdagen som visade att du behöver dubbelt så många flighter på Finnair för att nå deras Silver jamfört med att nå BA Silver. Finnair Plus är ett bra program, men som svensk är det smartare och mer ekonomiskt att använda BAs program.

Finnair flighterna ger också Miles som du använder till resor och uppgraderingar. Economy = 500/flight. Business 750/flight.
 
Last edited:

Lennw

Medlem
Det här är någonting jag alltid varit förbryllad över. ARN loungen har ju Ruby symbolen vid ingången vilket antyder att Ruby (Finnair Silver) kommer in. Detta bekräftas också på Finnairs sajt:

Finnair-lounger - Finnair

Kolla ARN och HEL loungerna, båda kan accessas av Finnair Silver. Här står det också att Silver kan komma åt lounger:

Finnairs loungetjänster står till ditt förfogande när du är Finnair Plus-nivåmedlem (Finnair Plus Platinum-, Gold- eller Silver-medlem) och om du ska flyga reguljärt med Finnair (AY-kod på biljetten).

Lounger - Finnair

Men visst verkar det som att Finnair Silver har tillgång till vissa lounger, i alla fall enligt deras egen lounge-guide. Vore kul om någon som är Finnair Silver kunde ge oss besked vad som gäller.

Kollar man på http://www.oneworld.com/ow/ffp/lounge-access#finnair-plus

Finnair Plus Silver
Equivalent to oneworld Ruby

Ruby equivalent members do not have oneworld lounge access benefits. By travelling on any of the oneworld carriers, they acquire valuable tier status points, which will allow them to advance to a Sapphire or Emerald equivalent and enjoy oneworld member carrier lounges worldwide.

Här hävdar man att Ruby inte har lounge access men det verkar inte stämma med vad Finnair säger.
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Antagligen är det så att Finnair har en deal med Menzies (tredje parts lounge, styrs ej av OneWorld) på Arlanda, samt att dom väljer själva vilka av "sina" som kommer in på deras egna lounger. Dock kommer en Finnair Silver inte in på övriga OneWorld lounger, där är det Sapphire eller högre som gäller.
 

Lennw

Medlem
Nu har jag roat mig med att gå igenom Finnairs loungedatabas. Det verkar som att Finnair ser till att Silvermedlemmar får loungeaccess på samtliga Finnairdestinationer. Det kan vara tredjepart, Qantas, Cathay etc. Men som Concorde skriver så är det med all sannolikhet så att Finnair gjort eget avtal med dessa lounger. Man kommer in om man är Finnair Silver och åker med Finnair.

Så ja, man har loungeaccess men man har inte samma flexibla loungeaccess som en OW Sapphire. OW Sapphire kan gå till vilken OW lounge som helst bara man åker med en OW flight.
 

Concorde

Founding Member
Wow, dom skriver alltså att Finnair Silver, OW Ruby, på Finnair flight kan nyttja andra OW Sapphire lounger. Undrar om dom har fått det om bakfoten. Första gången jag hör att ett bolag får rätt att gå runt OW reglerna på detta sätt.
 

Lennw

Medlem
Wow, dom skriver alltså att Finnair Silver, OW Ruby, på Finnair flight kan nyttja andra OW Sapphire lounger. Undrar om dom har fått det om bakfoten. Första gången jag hör att ett bolag får rätt att gå runt OW reglerna på detta sätt.

Nej de skriver inte riktigt så (vad jag kan se). De har på varje destination en lounge som kan utnyttjas av Finnair Silver. Så man kan alltså inte vandra runt till andra lounger som man kan göra om man är OW Sapphire.

Det verkar mer vara att de gjort en deal med en specifik lounge på varje destination att släppa in Finnair Silver som reser med en Finnair biljett.
 
Toppen