Kricka
Medlem
Hittade en artikel i DN/Resor i söndags där man listar de 10 säkraste resp. 10 minst säkra flygbolagen
i världen under de senaste 30 åren. Urvalet består av 60 flygbolag (60 största ?). Intressant att notera
är att Finnair hamnar först i denna statistik men att Qantas inte finns med bland de 10 säkraste. SAS
hamnar på en 50:e plats p.g.a. Linateolyckan år 2001.
Med statistik kan man bevisa vad som helst och det är naturligtvis att göra det riktigt lätt för sig genom
att bara räkna incidenter och olyckor under 30 år. Vad som vore intressantare (i.m.h.o.) skulle vara
motsvarande statistik där besättningens misstag, dåligt underhåll etc. vägs in. Exempelvis Linate
borde inte dumpa SAS på en 50:e plats.
Informationen kommer från den tyska siten Jet airliner crash data, där mycket intressant information
och statistik kan hittas. Själv är jag inte tillräckligt insatt för att bedömma tillförlitligheten. Läs här:
J.A.C.D.E.C. - Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre
i världen under de senaste 30 åren. Urvalet består av 60 flygbolag (60 största ?). Intressant att notera
är att Finnair hamnar först i denna statistik men att Qantas inte finns med bland de 10 säkraste. SAS
hamnar på en 50:e plats p.g.a. Linateolyckan år 2001.
Med statistik kan man bevisa vad som helst och det är naturligtvis att göra det riktigt lätt för sig genom
att bara räkna incidenter och olyckor under 30 år. Vad som vore intressantare (i.m.h.o.) skulle vara
motsvarande statistik där besättningens misstag, dåligt underhåll etc. vägs in. Exempelvis Linate
borde inte dumpa SAS på en 50:e plats.
Informationen kommer från den tyska siten Jet airliner crash data, där mycket intressant information
och statistik kan hittas. Själv är jag inte tillräckligt insatt för att bedömma tillförlitligheten. Läs här:
J.A.C.D.E.C. - Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre