Senaste nytt

Norra Italien - resor och viner!

Jag tänkte att jag skulle skriva ihop några erfarenheter från ett par semesterresor i norra Italien, för er som är intresserade av Italien som resmål, hur det går till att resa dit, ta sig runt, hyra boende och – i synnerhet – att provsmaka och köpa intressanta viner.

Skriv gärna en kommentar eller hör av dig till mig om du har frågor eller funderingar på något som jag glömt att ta upp!


Resa dit


Först och främst: NÄR är det lämpligt att besöka norra Italien? Från början av juni till mitten/slutet av september är nog det lämpligaste, om man vill kunna njuta lite av riktig högsommarvärme. Om man är på jakt efter det vita guldet i Toscana – vit tryffel – så gör man bäst i att åka i oktober/november istället.

Om man råkar bo i sydligaste delen av Sverige är nog bil att föredra, åtminstone om man tänkt göra stora inköp i vinbutikerna… även som guldkortsinnehavare på flyget så kommer man alldeles för fort upp i de viktgränser som gäller om man ska börja packa en massa vin i resväskan – och dessutom riskerar man naturligtvis att en eller flera flaskor går sönder i den rätt omilda behandling som bagaget utsätts för vid lastning och hantering. Malmö till Verona är en cirka 150 mil lång resa, vilket ganska exakt motsvarar sträckan Malmö-Luleå.

Men för oss i norra Sverige eller Stockholm för den delen är det nog ändå flyg som gäller. SAS erbjuder Bologna, Venedig och Milano direkt från Stockholm och Köpenhamn (i sommartidtabellen 2011). Vill du flyga direkt till Verona (hjärtat i Valpolicella), Florens eller Pisa (norra Toscana) är det mellanlandning i Paris, Frankfurt/München, Zurich eller Wien som gäller med Air France, Lufthansa, Swiss eller Austrian. Även RyanAir erbjuder ett flertal säsongsbetonade resmål i norra Italien, såsom Milano (Bergamo), Pisa och Venedig, vissa direkt från Stockholm-Skavsta.

Vid kampanjerbjudanden så borde det inte vara orimligt att få en flygkostnad på cirka 1200-1600 kr t/r plus eventuellt anslutningsflyg i Sverige. SAS erbjuder dessutom ofta rabatterade Eurobonusbiljetter till Milano-Linato, vilket kan vara en bra deal för 20 000-30 000 poäng och några hundralappar i avgifter.

Flyg.jpg

De flesta italienska flygplatser är smått kaosartade och det är omöjligt att checka in bagage tidigare än 2 timmar innan avgång och du får i princip alltid åka buss till/från flygplanet (med undantag för de större flygplatserna i Milano). På plussidan är en ganska smidig säkerhetskontroll och snabb bagagehantering vid ankomst.

Om du har status i någon flygallians finns oftast kontrakterade lounger även på de mindre flygplatserna. En detalj är att de är belägna utanför säkerhetskontroll och ofta erbjuder incheckning i loungen.


Att resa runt


Milano är en trevlig stad, som närmare beskrivs här, och härifrån tar det cirka 90 minuter på Autostradan till Verona. Hyrbilsutbudet och direktflyget från Stockholm gör därför Milano till en bra utgångspunkt för resor kring Gardasjön/Valpolicella, och dessutom en trevlig början eller ett bra slut på vistelsen i Italien.

karta.jpg

Att hyra och köra bil i Italien är inte särskilt komplicerat, även om trafiken av de flesta kan upplevas som betydligt hetsigare än i Sverige. Fina motorvägar med betaltullar gör det enkelt att resa mellan de större städerna, men mest genuin upplevelse får man såklart om man knappar in ”undvik motorvägar” i GPS:en. Betaltullarna fungerar för övrigt så att man tar en biljett när man kör in på motorvägen, och sedan betalar man med kontanter eller kort (VISA/Mastercard/Diners/Amex) när man kör ut. Oftast kostar detta ett par Euro, beroende på hur långt du kört.

Om du inte reser med allt för mycket bagage kan det vara en bra idé att ta en lite mindre bil, då det finns gott om trånga gränder och små parkeringsplatser som kan vara svåra att navigera med en bil av skandinaviska mått.

Det finns många pittoreska orter kring Milano och Verona, bland annat Bergamo med sin gamla stadsdel, Brescia, Salò med härlig strandpromenad vid Gardasjön, Trento uppe i bergen norr om Gardasjön, Peschiera del Garda vid sjöns sydspets och alla byar i Valpolicella – Negrar, San Pietro In Cariano, Pedemonte, Fumane och Grezzana bara för att nämna några.

Garda.jpg

På Gardasjön bedrivs också en hel del båttrafik, vilket kan vara trevligt för en dagsutflykt eller för transport tvärs över sjön. Längs med Gardasjön finns flera turistorter med ett ”rikt nattliv”, vilka kan vara värda att undvika för en mer genuin italiensk upplevelse. Bardolino är en av dessa.

Lite längre söderut – i Toscana – så lockar området kring Florens och Pisa många turister, liksom orter längre ner i vindistriktet Chianti. Här kan jag rekommendera området kring medeltidsstaden Lucca, vilket erbjuder härliga vingårdar, olivodlingar och dessutom närheten till havet samtidigt som det är mindre än en timmes bilresa från Florens.


Boende


Att hyra egen villa är ett bra sätt att få ett prisvärt och fint boende, särskilt om man tänkt sig en fast utgångspunkt under en eller flera veckor. Det finns många webbplatser som erbjuder stora utbud, ett exempel på detta är In-Italia.se.

Hotell finns ganska prisvärt via de vanliga bokningssajterna, och de flesta håller ganska bra standard med AC, fräscha badrum och trevlig personal.

Ett hotell som jag skulle vilja lyfta fram i Valpolicella är Villa Quaranta Park Hotel som drivs av en av medlemmarna i Tommasi-familjen, även kända för sina fina Amaroneviner. Detta fyrstjärniga hotell är en prisvärd oas som erbjuder en bra restaurang, ett inomhusspa med fina träningslokaler och dessutom en stor utomhuspool. Läget erbjuder närhet till många av de välkända producenterna av Amaroneviner i Valpolicella (läs mer om vinerna längre ner).

Quaranta.jpg

Räkna med 400-600 kr per natt för enkelrum och 600-900 kr per natt för dubbelrum för hotell med okej standard. På de allra flesta hotell går det bra att betala med alla större kreditkort, inklusive Diners och Amex.

Var beredd på att lämna ifrån dig passet för registrering vid incheckning. Om du inte vill detta (vilket bl.a. svenska UD rekommenderar att man inte gör) så går det oftast bra att vänta och titta på under de 5-10 minuter det tar för personalen att lägga in all information i sina system.


Maten


Maten i Italien håller en genomgående hög lägsta standard och i princip allt man beställer är helt klart ätbart eller rentav gott. Benämningen på olika restauranger kan vara lite förvirrande och är inte helt konsekvent så oavsett om det är en trattoria, osteria, enoteca, pizzeria eller ristorante som är föremål för ditt intresse så är det säkraste att helt enkelt kolla vad menyn erbjuder i form av maträtter och priser. Två saker är dock rätt säkra, att en pizzeria erbjuder pizza och att ett enoteca har ett bra utbud av viner.

En komplett italiensk måltid har ofta följande upplägg:
  • Antipasto – lite tilltugg innan måltiden, i form av skinka, ostar, oliver m.m.
  • Primi piatti – en första huvudrätt, ofta lite lättare i form av pasta, risotto eller soppa
  • Secondi piatti – huvudrätten som vanligtvis erbjuder kötträtter (carni) eller fisk (pesce). I min mening så är detta ofta också de tråkigaste rätterna på menyn. Kan ackompanjeras av en sidotallrik med grönsaker – cotorno.
  • Dolce – den söta efterrätten, ofta en chokladkaka, creme brulee eller något annat smaskigt. Avnjuts gärna med ett glas dessertvin.
  • Kaffe – italienare tar oftast en enkel espresso som dricks i ett svep
  • Grappa – för matsmältningens skull. :)
I norra Italien äts det mycket svamp, kantareller eller karl-johanssvamp (porcini), vilket kan vara underbart gott med tagliatellepasta. Även färsk, hyvlad tryffel är en riktigt höjdare i en pastarätt och passar fantastiskt med rött vin.

Mat.jpg

En trevlig restaurang att stanna till på för lunch eller middag om du befinner dig i Valpolicella är Enoteca della Valpolicella i Fumane som har ett bra utbud mat och dryck i en trevlig miljö. Men egentligen behöver du inte göra till dig, för i princip alla restauranger håller som sagt en hög klass på råvarorna, tillagningen och priserna.


Vinerna


Venetoregionen är mest känt för sina flaggskepp från Valpolicella , de röda vinerna Amarone och Ripasso, men här finns även många andra bra röda och vita viner, såsom Valpolicella Classico (rött) och Soave (vitt).

Amarone produceras för er som inte är bekanta med det på delvis torkade druvor och resultatet är ett väldigt kraftfullt och relativt alkoholstarkt rött vin som passar bäst till mustiga grytor med mörkt vilt kött eller mogna ostar.

Lill-kusinen Ripasso tillverkas genom att druvorna tillåts jäsa en andra gång, tillsammans med jästrester från Amarone och har samma karaktär som Amarone, men är lite mer gångbart för de flesta maträtter. Båda vintyperna produceras på en blandning av de för Valpolicella typiska druvorna Corvina, Rondinella och Molinara, ibland även med en mindre iblandning av andra lokala druvor.

Recioto är det lokala dessertvinet som även det produceras av torkade druvor och av vinproducenterna själva ofta anses som kronan i juvelen och vanligen får avsluta vinprovningen.

De flesta mer kända producenter har vinbutiker där du både kan provsmaka och köpa aktuella och i vissa fall årgångsviner över disk. Här kommer information kring några av de bästa och viktigaste.

Bra information om amaroneviner tillgängliga i Sverige hittar du på Amaroneguiden.


Allegrini, Fumane

En något mindre butik som ligger i närheten av restaurangen Enoteca della Valpolicella (se ovan) och erbjuder ett bra sortiment av kvalitetsviner. Vid vårt besök sommaren 2011 möttes vi av en mycket trevlig norska som gärna och på ett bra sätt förklarade hur vinernas karaktär hänger ihop med var druvorna odlas (och kunde visa detta på bilder samt karta).
www.allegrini.it



Bertani.jpg

Bertani, Grezzana

Bertani har två vinbutiker i Valpolicella, en på vingården Villa Novare i Abrizzano Santa Maria och en vid huvudkontoret i Grezzana, som ligger på andra sidan bergen från Negrar och Pedemonte (vilket kan betyda en spännande åktur via bergsbyn Montecchio för den som inte är höjdrädd). Även om jag inte lyckats pricka in öppettiderna på Villa Novare så är gården värd ett besök då den ligger riktigt vackert till. Villa Novare Ripasso är för övrigt ett riktigt trevligt vin, vid sidan av Bertanis imponerande utbud av Amarone Classico.

En lite speciell touch med Bertani är att de säljer årgångsamarone, vilket betyder att du kan köpa flaskor från cirka 1967 och framåt direkt över disk, vilket är rätt ovanligt. Läs mer om vilka årgångar du ska satsa på här: Amarone årgångar, Gambero Rosso, Italian Wines
www.bertani.net



Masi.jpg

Masi (Serego Alighieri), Gargagnago

Masi Agricola är en av italiens största producenter, om inte den största, och intressant att notera är att hela 15 % av deras tillverkning exporteras till Sverige. På Systembolaget finns hela 28 olika produkter från Masi tillgängliga.

Deras vingård Serego Alighieri i byn Gargagnago har en historia ändå från 1300-talet då den ägdes av en av poeten Dante Alighieris söner, Peter. Här finns idag en av de mest välsorterade vinbutikerna som erbjuder bra öppettider och goda provnings- och köpmöjligheter. Masi tillverkar hela fem olika Amaroneviner, alla med lite olika karaktär och egenskaper. Dessutom finns ett stort utbud av Ripassoviner – deras”Campfiorin” var 1964 världens första Ripasso och är idag antagligen den vanligaste i Sverige. Två andra viner jag vill lyfta fram är Masi Osar som tillverkas på den antika och återupptäckta druvsorten oseleta och Masi Grandarella, båda två mycket lagringsvänliga.

Om du bara ska göra ett stopp i Valpolicella så bör Masis butik i Gargagnago vara förstahandsvalet.
www.masi.it



Tommasi.jpg

Tommasi Viticoltori, Pedemonte

Sedan 1902 har Tommasi stadigt vuxit till att bli en av de ledande producenterna i Valpolicella och övriga Veneto och runt om i dalarna kan man se skyltar med Tommasis namn vid vinrankorna. I butiken erbjuds ett brett sortiment och trevlig personal som gärna vill att man ringer innan om man är ett större sällskap som vill prova vin (annars sker vägledd provning i mån av tid). Fråga gärna också om att besöka vinkällaren en trappa ner där du kan vandra omkring bland gigantiska träfat i en härlig miljö!

Tommasi Ca´Florian Amarone vill jag lyfta fram som en av höjdarna i sortimentet och Tommasi Crearo är ett annat trevligt IGT-klassat vin som är värt att prova. Båda finns tillgängliga genom Systembolaget.
www.tommasiwine.it



Sant-Antonio.jpg

Tenuta Sant Antonio, San Briccio

I Sverige är vinhuset Sant Antonio mest kända för Ripasson ”Monti Garbi” som strax över hundralappen anses ett fynd (den var faktiskt dyrare att köpa i Italien eftersom en väldigt stor del av produktionen exporteras till just Sverige) och på senare tid även Amarone Selezione Antonio Castagnedi som även den är fyndmärkt för 245 kr (och en av mina personliga favoriter).

Denna gård ligger passande nog på Via Monti Garbi, i de östra delarna av Valpolicella. Öster om Verona utanför den lilla byn San Briccio, Lavagno, högt beläget med en makalös utsikt. Ring dem innan för att boka plats för vinprovning på andra våningen i tornet med 360 graders utsikt! Passa även på att köpa några flaskor av deras egenproducerade goda olivolja.
www.tenutasantantonio.it


Zenato, Peschiera del Garda
Anspråkslös butik vid Zenatos huvudkontor som mig veterligen inte erbjuder provning, men dock försäljning över disk. Har ett bra utbud av Amarone och Ripasso och även vita viner.
www.zenato.it


Notera att jag bara har beskrivit de gårdar och butiker som jag själv har erfarenhet ifrån, säkert finns det många som är minst lika bra men som jag inte haft förmånen att upptäcka ännu. Skriv i så fall gärna en kommentar med dina egna erfarenheter så blir guiden mer komplett över tid.

Hör gärna också av dig om du har några frågor eller synpunkter på texten. :)
 
Last edited:
Tack för en underbar artikel som var ett rent nöje att läsa! Jag har själv en romans med norra Italien :) Vill passa på att tipsa om WineSkin för den som vill ta med några flaskor i det incheckade bagaget. Har alltid fungerat utmärkt för mig, och med lite silvertejp går de att återanvända.

The WineSkin bottle transport bag is the best way to travel with wine in checked luggage

Wow, önskar att jag haft med några Wine Skins i somras, då hade avresan från Verona blivit mycket lättare och alla mina vita skjortor hade fortfarande varit vita. :)
 
Väldigt kul att läsa. Vi firade vår bröllopsresa i norra Italien förra sommaren - tre veckor i Juli/Augusti. Älskade Valpolicella området och Verona. Fantastisk mat och vinerna ska vi inte tala om :)
 

henrik l

Medlem
OM man vill ta bil så finns det alternativ som funkar bra och inte kostar skjortan om man åker vid rätt tid och bokar tid: biltåg genom Tyskland. T ex kan man åka från Hamburg till Lörach (Basel), eller München. Innan barnen dök upp vad detta ett perfekt alternativ för mina sommarresor på MC till Sardinen och Sicilien. Det maxade alternativet var färja Göteborg-Kiel, biltåg Hamburg/Hanover-Basel och sedan färja från Genova. Runt 60 mils körning så var man framme.
 

henrik l

Medlem
Wow, önskar att jag haft med några Wine Skins i somras, då hade avresan från Verona blivit mycket lättare och alla mina vita skjortor hade fortfarande varit vita. :)

Hårda papprör något vidare och någon cm längre än flaskan funkar också perfekt. Vid behov stabiliseras flaskorna av tygplagg som inte är rädd att skrynkla.
 

Rustscheff

Medlem
Jag älskar också speciellt Piemonte. Min favoritsjö är Lago d´Orta vilken är ofantligt mkt mindre turisifierad än de större sjöarna. Magnifikt boende och mat fås på Villa Crespi som är ett moriskt palats som ligger på höjden och har stjärna i Guide Michelin. Ägs av kocken Tonino Cannavacciuolo som tyvärr inte talar engelska men hans charmerande lilla hustru (ca 70 cm och 70 kg skillnad mellan dessa två) Cinzia och all personal talar utmärkt engelska. Nära till många outlets och utmärkt för bilturer till italienska alperna såväl som till Ghemme, barolo etc etc. Lycka är att sitta på piazzan i det lilla oenoteket och avnjuta några glas, lite cacciatora di cinghiale eller asini och, i säsong, en liten vit tryffel hyvlad däröver....
 
Toppen