Senaste nytt

Tvist med Norwegian

rsimon

Medlem
Har en tvist med DY för en resa till Spanien där de anser att förseningen på 6h vid hemresan berott på extraordinära omständigheter (väder). Jag vände mig till ARN som upprättade ärende och lämnade över det till deras spanska kollegor på AESA. AESA har fattat beslut och anser att DY inte kan åberopa extraordinära omständigheter och säger i beslutet att de bör ersätta mig enligt gällande EU-schablon (400 EUR).

När jag hör av mig till dem ang. beslutet och begär ersättningen meddelar de att de överväger att överklaga beslutet (var?).

Hade inte DY någon form av kvalitetspolicy som gick ut på att de alltid respekterade ARN:s beslut (vilket detta är, indirekt)?

Hur ser mina chanser ut tror ni?

_________________________________

De svarar på FB-sidan följande på min fråga om huruvida de följer klagoinstansers rekommendation:

Vi imøtekommer alltid anbefalinger fra europeiske klagenemnder, som regel i første omgang. Enkelte saker er så spesielle at vi ønsker å anke, for å be om ny vurdering. Dersom klagenemnda konkluderer med det samme utfallet, imøtekommer vi dette. /LP

De kan i alla fall inte begära omprövning hos AESA, då de skriver
considers this complaint fully closed

om ärendet.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Trist att de inte bara betalar ut ersättningen. Känns lite Ryan Air att de är rädda för ett prejudicerande fall.
 

rsimon

Medlem
Tack, det var regnigt men behagligt.
Ärendet lämnades in till ARN i slutet av maj. Man får inte ha bråttom.
 
Har du skickat ett krav till Norwegian på beloppet?

Den klassiska modellen om man har krav på någon är att framställa ett skriftligt krav och bifoga kopia på underlaget (i detta fall biljetter och AESA beslutet). Därefter påminna cirka 14 dagar senare om dom inte valt att betala. Till slut skicka in betalningsföreläggande som dom har möjlighet att bestrida och då går det till tingsrätten. Ganska enkel procedur.
 
rsimon, kanske det vore bra att ge en möjlighet till DY att fundera på alternativ. Typ att säga det typiska EU-schablon är 400EUR men du kan tänka dig att acceptera en kredit hos DY på 600EUR eller få tillbaka det du betalade för resan plus en Norwegians HH-väska. Ifall det gör dig nöjd.
 

rsimon

Medlem
En uppdatering i saken:
Norwegian fick inte sin överklagan prövad eller beaktad av AESA, den spanska NEB-myndigheten. Handläggningen i sista vändan tog ganska precis fem månader. Man slår fast att det tidigare beslutet gäller och påpekar än en gång att DY inte kunnat bevisa att extraordinära omständigheter i form av oväder rått vid tiden för resan.

DY är skitsura,
Norwegian har valgt å legge seg på en linje hvor vi imøtekommer selv om vi i prinsippet er uenig
men har betalat ut ersättning till mig.

Man får inte ha bråttom. Jag inkom med klagomålet till Allmänna reklamationsnämnden 2012-06-25 och hade pengarna på kontot 2013-06-25.

Tablå!
 

fly4fun

Medlem
Det är precis det här som är flygbolagens strategi. Dom vet att dom kommer förlora, men genom att dra ut på det så ger 90-95 kanske till och med 98% upp och dom sparar massa pengar.
 
Toppen