Senaste nytt

Stockholm-Rom i Economy Extra.

Som kortinnehavare i American Express använde jag kortet för ett belopp som gav mig 50% rabatt på en bonusresa med SAS inom Europa. Kunde inte passa bättre då jag och sambon skulle åka på en 11 nätters Medelhavskryssning. Då vi tidigare rest i Business på intra-europa flighter skulle det vara intressant att prova SAS Economy Extra och se vad skillnaden var.

Economy Extra:
SAS mellanting mellan Economy och Business som de främst använder på Europa flighter och longhaul. Har hört att de inte kör 3 klass flighter på flygningar inom Skandinavien.

Incheckning den 17/7.
Vårat flyg skulle avgå 8.20 så klockan 7.00 var vi ute på Arlanda. För utrikes använder sig SAS av den nya incheckningshallen på Arlandas terminal 5. Mycket människor i kö till Economy incheckningen som förutom SAS även delas utav andra flygbolag som är medlemmar i Star Alliance. För oss som reser i Economy Extra kunde vi dock använda oss utav Businessclass incheckningen. Incheckningen gick snabbt och smidigt, hade dock förväntat mig att få en prioritytagg på min väska som jag fått tidigare. Kanske bara för passagerare i Business som får det? Då vi kan använda oss utav Fast-tracken gick allt som allt på ca 10 minuter innan vi var i avgångshallen. Bra jobbat SAS.

Ombordstigning.
Ca 20 minuter före avgång annonserades ombordstigning för vår flight. Flyget, en 737-600 (konfig. 3-3) var i princip fullbokad i Ecnomy. 2 första raderna upptog Business, 2 rader Economy Extra och restrerande platser Economy. För att få en sådan smidig ombordstigning som möjligt började de med att boarda bakifrån och fram vilket innebar att vi var bland de sista att gå ombord. Som vanligt fick Business Class och Star Alliance gold gå ombord när bäst det passade dem.
Ombordstigningen i sig gick otroligt smidigt. Det var 4 st. i Business class och vi var 6 i Economy Extra vilket innebar att jag och min sambo fick en hel rad (3 platser) för oss själva. Samma komfort som i Business med andra ord. Redan när vi kom ombord tyckte jag att det var lite väl varmt i kabinen och det skulle visa sig att det var något fel på luftkonditioneringen så i den stunden vi skulle åka ställdes denna flygning in i väntan på att felet skulle åtgärdas!!??. Hade denna kryssning börjat samma dag som vi flög ner hade jag blivit nervös, som tur var hade vi bokat hotell i Civitavecchia. Så för oss var det inte hela världen.
SAS gjorde ett jättebra jobb med att hitta ett nytt flygplan, inom 1 timme hade ett nytt plan kommit på plats, alla väskor lastat om och man hade caterat om det nya flyget. Så allt som allt blev vi inte mer än 1,2 timme sena.

I luften
Ganska så omgående när vi kommit upp i luften påbörjades serveringen. Passagerare i Business kunde se fram emot "hottisen (varm handduk) snacks och drink för måltiden som denna gång bestod utav en varm frukost. Vi i Economy Extra kunde se fram emot en drink före själva frukosten. Frukosten denna gång bestod utav kallskuret, diverse pålägg, yoghurt,müsli, fruktsallad och bröd. Till det självklart juice eller annat om man så önskade. Frukosten var väldigt välsmakad och av tidigare erfarenhet mer "matrik" än måltiden man får i Business. Utöver vad som serveras i matväg har man som vanligt fri tillgång till divese alkoholhaltiga drycker (inklusive Champagne) som i Economy Extra och Business är Nicolas Feuillate.

Landningen.
SAS landar på storflyglatsen Fiumicino. Då vi landar på den tiden på dygnet (ca 12:30) är det högtrafik på flygplatsen. Vi fick ställa oss på plattan för att transporteras med buss in till terminalen. Här märker man utav den italienska effektiviteten. Först fick vi vänta 10 minuter på en trappa och efter det 5 minuter på en buss. Väl inne i ankomsthallen var det 3 flighter före oss innan vårat flygs väskor kom. Min och sambos väska var bland de första att dyka upp på bandet.
Smidigt att ta sig in till Rom från flygplatsen med flygplattståget. Ca 40 minuter tar det.

Mina egna tankar om flygningen:
Jag gillar detta koncept. Det är lite som flyget var förr, allt ingår ombord. Ett plus för att du får ta med dig 2 väskor istället för 1. Om du inte reser på bonusbiljett som jag gjorde intjänar du 150% extra poäng som dessutom är nivågrundande. Skillnaden mellan detta och Business är inte så stora. I Business har du alltid mittensätet fritt, du får i regel varm mat ombord, lite tilltugg till drinken och självklart loungeacces. När du reser i Business tjänar du 200% extra poäng. Men jag upplever Ecnomy Extra som ett prisvärt alternativ för affärsresenären då du har en bra flexibilitet på biljetten. För privatresenären är detta ett bra alternativ om man betalar sin biljett med poäng. Då vi hade 50% poängrabatt betalade vi 25000 EB. poäng. 20000 kostar det i Economy och 30000 i Business. Vår främsta anledning till att vi valde Economy Extra var bagagereglerna samt fri mat och dryck ombord. Något man nog uppskattar mer då man reser privat.
 

agehall

Medlem
SAS mellanting mellan Economy och Business som de främst använder på Europa flighter och longhaul. Har hört att de inte kör 3 klass flighter på flygningar inom Skandinavien.

Jodå, de kör economy extra även i skandinavien. Känns lite löjligt på tex ARN-OSL som är 45 minuter i luften...

En lite intressant fråga, är om man kan använda båda AmEx-rabatterna? Jag fick en 50% på Europa flights innan de gjorde om systemet vid nyår och har nu utnyttjat den worldwide som jag fick i våras. Kan jag fortfarande använda den?
 
Rent spontant borde du kunna använda den ifall du har 2 olika koder för presentbrevet. För att erhålla den rabatten så måste man, som du vet ha en kod som man fick ifrån AMEX. Så länge den koden du inte har använt är giltig så borde du kunna använda den.
 

Concorde

Founding Member
Y = Full Fare Economy. Bara SAS som tramsat till det med sitt Low Cost Carrier hybrid koncept. Kul läsning Mattias :)
 

Roger J

Medlem
Jodå, de kör economy extra även i skandinavien. Känns lite löjligt på tex ARN-OSL som är 45 minuter i luften...

En lite intressant fråga, är om man kan använda båda AmEx-rabatterna? Jag fick en 50% på Europa flights innan de gjorde om systemet vid nyår och har nu utnyttjat den worldwide som jag fick i våras. Kan jag fortfarande använda den?

Nej, av någon knäpp anledning är det Europa-vouchern som konverteras till en worldwide-voucher. Så den är förbrukad tyvärr.
 

Roger J

Medlem
Y = Full Fare Economy. Bara SAS som tramsat till det med sitt Low Cost Carrier hybrid koncept. Kul läsning Mattias :)
SAS kör lite special. Serviceklasserna kallas M (Economy), Y (Economy Extra) och C (Business Class).
Bokningsklasserna är egentligen något helt annat, men P, B, S och Y betyder serviceklass Y (Economy Extra).
 

twiggs

Medlem
För att det kostar ganska mycket mer än M och det enda man får som jag värderar är lite flexibilitet på biljetten, men det är oftast billigare att bara köpa en ny biljett.

Nu blir jag lite nyfiken hur du tänker här. När jag reser så behöver jag boka om främst av två orsaker: att det blir jag ska närvara på blir framskjutet eller flyttat bakåt i tiden. Sådana här förändringar kan jag få veta ibland två-tre dagar före avresa. Men det största procenten av mina ombokningar står att ett sammanträde slutat tidigare än vad jag tänkt och att jag därför vill ta en avgång tidigare (eller senare om det drar ut på tiden, vilket också händer men inte alls lika ofta). Dessa förändringar får jag reda på, ja, när mötet slutar vilket kan handla om 15:15 istället för 17:00 – och då går det mycket sällan, åtminstone där jag flyger, att kunna få fram en biljett till som tillsammans med den först köpta blir billigare ihop än att för enkelhetens skull köpa en Y/C-klass och kunna omboka fritt.
 
Last edited:
Tack för kommentaren Concorde =)

Såsom det fungerar på SK:s biljettklasser fungerar det hos alla andra flygbolag. Olika bokningsklasser som motsvara olika regler vad gäller ombokning, poängintjäning etc etc. Inom t ex. Eco.extra finns klasserna S,Y,B där olika klasser motsvarar olika typer av flexibilitet.
Som nämnts att det kan vara billigare att köpa en ny biljett än att boka en low economy så kan det stämma. Men generellt så går ju de billigaste economybiljetterna åt först. Ta då t ex. en affärsresenär som löst en L klass biljett för att den är billigare än t ex. E klass. Denne måste resa på ett senare flyg, och detta vet denne om samma dag. Han missar flyget som han var bokad i L klass och måste således köpa en ny biljett. I de flesta fall finns där bara dyrare fullflexbiljetter kvar. I det fallet är det väl bättre att från början köpa en fullflexbiljett än en lågprisbiljett med risk att behöva köpa en ny fullprisbiljett....eller är jag helt ute och cyklar??
 
Toppen