Senaste nytt

Biljettpris för barn??

rvarttinen

Medlem
Har en kollega som funderar på att åka med familjen, fyra personer totalt, till NyC. Barnen är 10 och 12; om jag inte missminner mig så åker barn under en viss ålder för halva vuxenpriset?
Var går gränsen? Är det samma hos alla bolag, eller är reglerna olika för olika bolag?
 

MarcusC

Medlem
Tror de flesta bolag har barnpriser 2-11 år , definitivt SAS. Dock inte 50% tyvärr. På sin höjd 25% rabatt. Ofta skiljer det inte många hundralappar i min mening. Eurobonus erbjuder dock poängrabatt 50% för medföljande barn vilket är bra. Tacksam för tips om andra flybolag har bättre rabatter för biljetter.
 

Dr. Miles

Expert
De flesta flygbolag har 25% rabatt från baspriset för barn under 12 år som reser tillsammans med en vuxen, vilket gör att rabatten blir nästan obefintlig på vissa ekonomiklass biljetter.

Emirates och Korean Air tar dock inte bränsletillägg så rabatten ger effekt. (dock de har inga priser till New York från Sverige.)
 

Palazzi

Medlem
Som sagt, barnpriserna ger inte mycket rabatt. Tror din arbetskamrat får bästa priserna med Brussel Airlines nya linje från BMA till JFK via BRU. 3 vuxna och ett barn (under 12år) för ca 20.000kr...... Iaf ca 4-5000kr billigare än SAS lägsta priser. Nu vet jag iofs inte vad de är ute efter i form av poäng, service, komfort etc...
 

Palazzi

Medlem
Korrigerar: Billigast är Icelandair för 19.000kr, sedan Brussels..... och Finnair är inte mycket dyrare på 21.000kr

Dock prioriterar man kanske smidigheten med SAS när reser med barn...:) Sen blir det ju 100% intjäning på alla biljetter också... så han kan ju få bra med EB-miles....:)
 

Palazzi

Medlem
Korrigerar: Billigast är Icelandair för 19.000kr, sedan Brussels..... och Finnair är inte mycket dyrare på 21.000kr

Dock prioriterar man kanske smidigheten med SAS när reser med barn...:) Sen blir det ju 100% intjäning på alla biljetter också... så han kan ju få bra med EB-miles....:)


EDIT: Priserna funna under Augusti & September månad.
 
Tips för småbarnsföräldrar

Det jag kommer skriva är känd till många som har varit flitiga resenärer men få föräldrar känner till denna policy. Jag själv fick veta bara för en vecka sen och tyvärr denna kunskap kostade mig 65% av biljettpriset. :(
Som praxis kostar infant biljett 10% av vuxenbiljett. Infant får sitta i förälders knä och ett speciell bälte måste användas. Så fort barnet fyller 24 månader är det slut med det goda och 25% rabatt som gäller för alla barn upp till 12 år.
Jag kände till att BA har en policy gällande barn som fyller 2 år under resan: de betalar infant biljett och får resa i knä fram tills dagen de fyller 2 år och sen får de eget säte utan kostnad.
Idag fick jag det bekräftat att samma regler gäller även på SAS. :cool: Enda som behövs är att biljetten måste bokas via telefon. Kanske det går också att boka på internet och sen ringa för att få plats.
Mycket generöst tycker jag.
 
Jag kände till att BA har en policy gällande barn som fyller 2 år under resan: de betalar infant biljett och får resa i knä fram tills dagen de fyller 2 år och sen får de eget säte utan kostnad.
Idag fick jag det bekräftat att samma regler gäller även på SAS. :cool: Enda som behövs är att biljetten måste bokas via telefon.

Du menar att man ska köpa tio biljetter och saxa dom så att man kan flyga gratis med småbarn i ett år eller så? :)
 
Toppen