Senaste nytt

Lufthansa Boeing 747-8 i business class

P.E.

Medlem
Den 12 juli hade jag lyckan att testa få Lufthansas nya 747-8 i businessclass, deras nya businessclass.
Både maten och servicen under flygningarna var rätt tråkiga och skiljde sig inte från deras tidigare businessclassprodukt , så jag ska endast hålla mig till den nya businessclassstolen och 747-8:an i denna rapport.

Namnlöst.jpg



Första intrycket av kabinen var att allt var nytt och fräscht, vilket inte är så förvånande då den bara varit i trafik i lite över en månad.


IMG_0603.jpg

Nedanstående bild kommer från Photo gallery & first impressions: inside Lufthansa's new Boeing 747-8 - Flights | hotels | frequent flyer | business class - Australian Business Traveller
Namnlöst4.jpg

Efter en välkomstdrink visades säkerhetsvideon, kabinpersonalen plockade undan och satte sig ner för start. När vi stod ute på banan i väntan på att få starta så började vi helt plötsligt accelerera, motorerna gick förmodligen på full effekt men dom var så löjligt tysta så de hördes knappt.
IMG_0596.jpg


747-8

747-8 är den senaste varianten i Boeings 747familj, de största skillnaderna (som man lägger märke till som passagerare) mellan -8:an och dess föregångare 747-400 är framförallt interiören som framstår som mycket modern jämfört med -400:an, den är aningen tystare men enligt mig inte lika tyst som Airbus A380, flygkroppen är förlängd till 76,3m vilket gör -8:an till världens längsta passagerarflygplan + nyutvecklade motorer och vingar som ska sänka bränsleförbrukningen ordentligt.

Namnlöst 2.jpg Namnlöst 3.jpg

Lufthansas nya businessclass

Jag har "endast" åkt med Lufthansas gamla businessclass 2 ggr tidigare, FRA-NRA och NRA-MUC med deras A380. Så jag är ingen veteran på detta. Hursomhelst var det på tiden att de uppdaterade sin businessprodukt.

En av många nyheter i denna businessclassen är att sätena fälls ner så att de blir helt horisontella, numera är det mer eller mindre ett krav för stolarna i long-haul businessclass. Skärmen är nu 15" tillskillnad från tidigare 10,4"

På flighten till IAD satt vi på 12A och 12C, vi endast åtta pax i den bakre businessclasskabinen. Vilket var extremt trevligt, det kändes stort,luftigt och det var en mycket glad och avslappnad stämning.





Privacyproblemet

Folk har reagerat på den tillsynes klena fotavskiljaren mellan de två fotstöden, efter cirka 17 timmar i stolen så hade våra fötter inte kommit i närheten av att nuddas. På hemvägen satt vi på sätena 10K och 10H som hade betydligt kraftigare fotavskiljare, detta gäller förmodligen även hela raderna 4,10, 81 och 84. Eftersom de inte har någon annan stol framför sig.

Folk har även reagerat på lutningen av stolarna (de lutar mot varandra och skapar en V-form, och att de skulle minska ens privacy, eftersom jag inte reste själv så kan jag inte kommentera de bättre än någon annan. Annat än att jag kan förstå att de kan bli en aning jobbigt om man börjar känna sig obekväm med den okände stolsgrannen.

Ris

Kontrollerna av stolen var mycket lätta och ha att göra med, men dåligt placerade. Råkade av misstag justera om stolen med armbågen 6-7 gånger på väg till IAD. På vägen tillbaka vilade jag mest, och lyckades bara omjustera stolen en gång.

Rad 12
Rad 10​
IMG_0610.jpg IMG_0644.jpg

Som ni ser på bilden ovan och till vänster så är inte skärmen i linje med stolen, vilket gör att man alltid har huvudet vridet snett åt höger eller vänster. Jag uppfattade de aldrig som obekvämt, men vetskapen om att de inte var spikrakt var lite smått irriterande.

Dåligt med förvaringsutrymmen, förutom på upperdeck där de som sitter vid fönstren har extra förvaringsutrymmen längs med kroppen. Skorna hade bra med plats under fotstödet. Man kunde lägga ifrån sig saker på ytan mellan sätena, men så fort man ska komma åt kontrollen, hörlurar etc. så måste sakerna först läggas i knäet.

Som jag skrev tidigare, ljudnivån är högre än vad jag förväntade mig trots de nya supertysta motorerna.



Ros

Kvalitetskänslan på stolen och kabinen i övrigt var mycket hög, sköna material och färgval. Stolen/fåtöljen var väldigt skön att sitta i, tyckte det var synd att flygningen inte var längre än 8h.

Sammanfattningsvis så var den nya businessclassen en stor och nödvändig förbättring jämfört med deras gamla businessclass.

Men
man tappar oerhört mycket av exklusivitetskänslan när Lufthansas service är som den är och när maten de serverar är undermålig. Kunde inte sova på flighten till FRA på grund av att kabinpersonalen vandrade fram och tillbaka genom gångarna var och varannan minut. De stängde inte heller draperiet mellan galleyt och resten av kabin ordentligt, så reskamraten hade en lampa som sken rakt i ansiktet under natten.

Om Lufthansa kunde skärpa till sin kabinpersonal och höja kvaliteten på maten, så vore deras businessclass vara snudd på klockren, för mitt "ris" var inte mycket till ris.


Avslutar med ytterligare en nyhet: Necessären, blå eller orange. Samma innehåll som tidigare.
IMG_0650.jpg


Saknar ni något i rapporten så säg till :)
 
Last edited:
Kul att läsa (även om det är något sent!)

Jag skulle gärna testa 747-8. Intressant att den är mer högljudd än A380 (även om det inte är förvånande).

Jag tolkar det som att du inte flög övervåningen?
 

P.E.

Medlem
Precis, vi satt inte på övervåning utan i den bakre C-kabinen. Vilket visade sig vara ett stort misstag på hemvägen då kabinpersonalen sprang som tokar genom kabinen utan att dra för skynket ordentligt efter sig, så vi blev störda av ljus och oljud. Så de är ett hett tips, att skippa nedre C-kabinen på nattflygningar ;)
 

Moroccan

Medlem
Hej,

Hade förmånen att åka med 747-8 mellan FRA-LAX i slutet på December. Vi satt på rad 88 (upper deck) längs bak och hade en makalös komfort. Stolarna är fantastiska.

Hemresa SFO-FRA med 747-400 kändes oerhört okomfortabel i jämförelse.
 

Jonas C

Medlem
Hej,

Hade förmånen att åka med 747-8 mellan FRA-LAX i slutet på December. Vi satt på rad 88 (upper deck) längs bak och hade en makalös komfort. Stolarna är fantastiska.

Hemresa SFO-FRA med 747-400 kändes oerhört okomfortabel i jämförelse.

Hej Moroccan, välkommen till BusinessClass.se! :)
 

SWEDE

Medlem
Skall snart boka min första LH-747-8-flygning och har därför kikat på seat plan på övre däck. Är det någon som vet vad separationen framför rad 84 består av? En halvhög vägg, en (avställnings)bänk, eller? Se bifogade snippet.

747-8 Upper deck.JPG
 

agehall

Medlem
Borde väl finnas videos på youtube som visar exakt hur LH's 747-8i ser ut på UD. Jag misstänker att det är en halvhög vägg, men jag vet inte.
 

Skillsen

Medlem
Här ser du lite hur väggen ser ut, inte högre än övriga stolar. Jag skulle satsa på fönsterplats på ud. Smidig förvaring av väska.
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    206,6 KB · Visningar: 1 072
Toppen