Senaste nytt

Internet ombord på SAS flygen

HenkeD

Medlem
Någon som vet när SAS kommer lansera internet ombord på sina flygplan? Eller är det redan gjort?

Läste någon artikel i höstas att man skulle installera internet på ett antal Boeing 737 flygplan på några viktigare rutter inom Europa som London och Frankfurt.

Är det på gång?
 

jth

Medlem
Det jag har hört om som är på gång är på långdistanslinjerna. Men du har rätt i att det gick ut en pressrelease i höstas om att installera det på ett antal 737:eek:r också.
Det senaste jag hörde om detta var att de skrev på sin facebooksida för ett tag sedan att det var fördröjt till åtminstone hösten 2011/vintern 2012.
 

Jacob

Medlem
Här är länk till pressreleasen:
SAS Group - Press

"SAS Boeing 737 blir först med uppkoppling ombord, och allra först ut blir inrikesflyget i Norge, samt rutterna från Oslo och Stockholm till London, Frankfurt och Paris. I en första fas kommer tjänsten att erbjudas ombord på nio B737 flygplan. I en senare fas planeras tjänsten erbjudas på fler kortlinjer och även SAS interkontinentala linjer till USA och Asien."
 

joemume

Medlem
Hej!
Ställde frågan till SAS för ett par veckor sedan och de bekräftade att deras initiala plan att ha TATL-flighterna klara med Internet ombord i mars-april i år blivit skjutet på framtiden. Just nu är det prelminära svaret senhöst/vinter 2011/2012.
 

Lennw

Medlem
Någon som minns när det fanns på SAS-planen? Jag kommer ihåg att det var utmärkt prestanda. Jag och kollegorna brukade roa oss med videokonferens via MSN Messenger. Riktigt coolt (eller nördigt hur man nu vill se det) att skåla med kollegan via video när planet var över Island och kollegan i Stockholm.

Vi hade flera experiment som vi aldrig hann testa. Ett var att köra videokonferens mellan två flygplan. Ett annat planerat experiment var att ha en AD forest med två domain controllers på olika plan.
 

jurgenb

Medlem
Någon som minns när det fanns på SAS-planen? Jag kommer ihåg att det var utmärkt prestanda. Jag och kollegorna brukade roa oss med videokonferens via MSN Messenger. Riktigt coolt (eller nördigt hur man nu vill se det) att skåla med kollegan via video när planet var över Island och kollegan i Stockholm.

Vi hade flera experiment som vi aldrig hann testa. Ett var att köra videokonferens mellan två flygplan. Ett annat planerat experiment var att ha en AD forest med två domain controllers på olika plan.

Jodå, körde något bredbandstest vill jag minnas och fick runt 6Mbps ner och 1-2 upp.. pendlade dock sjukt kraftigt beroende på var man befann sig.. allt från kbps > Mbps uppnådde man (el som med vanligt mobilt bredband idag hehe)
 
Fick just höra att det är Panasonic som levererar systemet och att 10 plan kommer utrustas innan året är slut (det är planen - systemet är inte beställt ännu).
 
Så här står det i "Traffic Figures Report" för september:

SAS will take in-flight connectivity to a higher level and
remove the need for “Flight Mode”. By July 2012, already ten
short haul aircraft will be equipped to not only allow the use
of in-flight internet service, but also allow customers to use
mobiles, smart phones and BlackBerry® devices to send
and receive SMS text messages and use data services.

Verkar som att det kan bli ytterligare förseningar alltså. :(
Och initialt bara short-haul (?)
 
Toppen