Senaste nytt

Bra deals på jorden runt biljetter i första klass, förslag mottages tacksamt

speedwing

Medlem
För ett antal år sedan kunde man åka jordenrunt i första klass till riktigt bra pris (jämfört med enstaka flighter) och nu är det kanske dags att förverkliga drömmen. Nu har jag dock väldigt dålig koll på vad som gäller nu.

Jag hade tänkt följande en ganska omfattande resa med följande önskemål:
- Totalt ca 60 dagar
- Många stopp som skulle kunna inkludera: UAE, Asien, Australien/New Zeeland, Oceanien, Hawaii, LA, Vegas, New York ev inkl Sydamerika
- Inga speciella preferenser avseende allians/flygbolag (bara hög komfort)
- Tidplanen är mycket flexibel
- Bra deal
(Man kan ju också tänka sig att dela upp resan i två omgångar, t ex stop 90 dgr i USA, åka till Sverige med annan biljett och sen fortsätta resan på returen 2.5 månad senare...)

Fokus ligger inte direkt på flygpoäng heller men man borde kunna tjäna ihop till en hel del som "bonus"...

Jag är tacksam för alla tips och idéer...
 
Star Alliance hade en FRTWSTAR biljett för fyra år sedan med 24 flighter i F för runt 80.000kr som var prisvärd. Men den är mycket dyrare nu och är begränsad till 16 flighter - inte alls lika kul.
 

Jacob

Medlem
Jorden runt biljetter har gått upp ganska kraftigt senaste fem åren, inte minst första klass biljetter.
Det andra problemet är att första klass inte erbjuds på lika många flygningar som det gjordes för några år sedan, så det är ett litet pussel att både få ihop en rutt som passar det man faktiskt vill ha, samt att få ihop huvuddelen av flygningarna i första klass för att få så mycket värde som möjligt för biljetten och inte hamna i business class på en massa flygningar.

Ska du ner till Australien/Oceanien kan vi direkt räkna bort Skyteam som inte har någon täckning värd namnet i området.
Air New Zealand (Star Alliance) har ju tveklöst bäst täckning ut till öarna medan Qantas (One World) förstås är bra i Australien och till en viss del i Nya Zealand.

Tror dock att det blir svårt att få med Asien, Australien och sedan både Nordamerika och Sydamerika. Jag misstänker att du ordentligt kommer gå över gränsen för hur långt du får flyga på biljetten med en sådan rutt.

Kom också ihåg att det går att köpa sidobiljetter i något land/region du vill se mer av. Så får du mer flexibilitet och mer utrymme i jorden runt biljetten.

I övrigt får du nog börja med att lista exakt vad du faktiskt vill se och göra. T.ex. var i Asien vill du åka? Det är ju en jätteskillnad på Indien, Singapore och Japan. Börja i den änden och lista upp prio 1 och prio 2 destinationer och ta flygdelen i andra hand. Sedan blir det lite ändringar och kompromissande, men till slut har man något man är nöjd med.
 
Toppen