Senaste nytt

Vart ska jag och min sambo åka i påsk?

För mig är påskhelgen = stängda affärer och andra sevärdheter. Sista gången jag besöker ett stängt CPH under påskhelgen.

Så, frågar proffsen. Vart i Europa kan jag rikta in mig på om vi vill ha god mat, lite shopping, bra väder och lite sevärdheter? Vi har funderat på Malta, hur är Malta under påsken? Betyder det stängda affärer, museer och restauranger? Eller har de öppet?

Alla tips mottages med stor tacksamhet.

Obs, vi har båda varit i Istanbul och trivdes inte alls.....:p
 

Alx

Medlem
Malta är stängt under storhelger. Men så har vi ändå ingen shopping att erbjuda. Utbudet är lika stort som i någon avlägsen norrländsk byhåla.

Matställen och turistattraktioner är så klart öppna även på storhelger. Vädret i mars brukar vara mestadels soligt men man kan såklart ha otur och få ta del av de sista regnen innan torkan slår till. temperaturen brukar ligga stadigt runt 18-20 grader på dagen och 12-15 grader på kvällar/nätter. Vattnet är svinkallt.

Utbudet av kvalitativa museum är kraftigt begränsat på Malta. Hypogeum är värt ett besök och kräver förbokning i god tid eftersom de endast accepterar 80 besökare per dag.

Jag skulle rekommendera ett besök på Malta lite senare på våren, sommaren eller ännu hellre sen höst då både havet och luften är varm.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har lärt mig detta genom hårda vägen. Man skall inte resa till Europa under kristna helger (påsk, jul).
Turkiet bör fungera. Om man har tur blir det tillräckligt varmt där.
 

Totopez

Medlem
Tumregeln är ju att ju mer religiöst land, desto mer stängt på religiösa högtider. Jag har gjort misstaget att åka till Spanien på påsk t ex. I och för sig har ju hela landet stängt vanliga söndagar också.

Så vart ska man då åka? Någonstans som inte firar påsk samtidigt som oss, eller inte alls. Östkyrkan (den ortodoxa) har sin påsk senare, så Aten, Moskva, St Petersburg eller liknande skulle funka bra. Istanbul gillade ni inte, så jag föreslår inte Kairo. Men kanske Dubai?
 

Kricka

Medlem
Om man är ute efter bra väder så tror jag vi kan räkna bort St Petersburg och Moskva där
ju vintern brukar hålla i sig en bra bit in in i april. Sevärdheter Ja !
 

Palazzi

Medlem
Jag ger mina förslag:
Bordeaux, trots att det kan vara dåliga öppettider. Maten och vinet kompenserar för allt
Tel Aviv. Rätt temperatur, "kort flygtid" , bra shopping etc
Casablanca. För det roliga i att testa något nytt.
London Alldeles oavsett årstid.

Skippar Italien, där jag känner mig aningen för partisk... Finns bättre destinationer under påsktider
 

Palazzi

Medlem
Även om Casablanca är 1000ggr trevligare än Cairo så skulle jag hellre rekommendera Marrakech för renodlade turistbesök. Om man vill uppleva den typiska Indiana Jones känslan. :)

Jag räddes att Norwegian skulle locka till Marrakech;) En trevlig stad annars.. Inte besökt någon av de två städerna, men det lockar :)
 

ulagun

Medlem
Hustrun ochn jag har besökt Lissabon två gånger under påsk. kan vara lite kyligt, men finns mycket att se/utforska såsom Cascais/ estoril-kusten, Sintra. Har man hyrbil lite längre turer som Obidos eller Setubal.
Vi har bott i Cascais Hotel Bahia obs med balkong mot fiskestranden.
Kommer nog att återvända igen.
 
Toppen