Senaste nytt

Galen försening med British Airways till Miami

Rosie

Medlem
Hej,

Tänkte se om ni har något tips hur jag bäst "klagar" till BA när det gäller förseningar.

Det som hände var, vi flög från ARN till LHR. Vi var försenade från ARN och missade vårt flyg. De sa att de bokat ett nytt flyg och att vi skulle springa. Sagt och gjort, men när vi väl kom av planet så var det kaos på LHR. Vi fick stå i kö i 7 timmar (mellan 15 och 22) i en kö som inte var nådig och då stängde de biljettdiskarna. Vi fick inte heller någon extra hjälp trots att vi hade Businessclass. Efter detta fick vi bo på hotell en natt och jag lyckades boka om biljetterna på telefon och vi skulle flyga dagen efter via Houston.

När vi var på flygplatsen igen, så fick vi reda på att vårt plan var försenat och vi kom iväg 2½ timme sent (pga stopp i ett handfat). Det innebar att vi missade planet i Houston. Planen var fulla från Houston och vi fick bo en natt på hotel även där. Upp tidigt dan efter och flög äntligen till Miami.

Vi skulle ha varit framme i MIA onsdag 18.10 lokal tid och kom fram fredag 10.00 lokal tid.

Klart att jag kommer trycka på dessa punkter! Men har ni något råd? Något som jag bör veta när jag skickar in min anmälan?

Mvh Rosie

Ps. Det var min första tur i Businessclass och jag älskade lyxen.... Ds.
 

Stefan62

Medlem
Fick Du alla kostnader täckta av BA och eventuell kort-försäkring?

Ingen kompensation på plats?

Det Du skriver ovan är ok - dvs en saklig beskrivning av vad som hänt.

Klagomål på förseningar är ibland en chansning och det finns historier om fall där någon fått biljetter i First osv som kompensation, medan några fått ett kort mail där det framgår att händelserna varit utom flygbolagets kontroll. Samtidigt som de kan hänvisa till Ditt försäkringsbolag för "förlorad" semestertid. Med rätt försäkring så kan man få några tusen där i kompensation.
 

agehall

Medlem
Det låter ju som att EU261/2004 är lämpligt att ta en titt på. Nu vet jag inte varför flighten från ARN blev försenad, men problem med ett handfat är ett tekniskt problem som kunde undvikas med bättre underhåll, så du bör ha rätt till kompensation enligt EU-reglerna.

Därutöver ska BA givetvis stå för kostnader för hotell och liknande.
 

Rosie

Medlem
Vi har fått 300 kr var av vår hemförsäkring och när jag har skickat in papper till If för VIsabetalningen så får vi 1200 kr var tillbaka.

Det var minus 5 på morgonen i London och minus 2 när vi skulle landa. Tydligen hann de inte med att isa av planen i London och det var därför det var förseningar.

BA stod för hotell och mat (iaf efter de 7 timmarna i kön). De var tvunga att ta dit polisen för att det vart lite hotfullt när de stängde.. ;)
 

pst

Medlem
Ett tips kan vara att begära ersättning om € 600 per passagerare och hävda att just en sådan här försening (25 timmar) inneburit rätt till ersättningen enligt Sturgeon-fallet i EU-domstolen.

InfoCuria
 

Rosie

Medlem
pst: Tack det ska jag göra! Hade en kollega på jobbet som fick sova en natt i frankfurt och fick dessa 600 direkt. Tack så mycket!
 

Rosie

Medlem
Men hur ska man skriva då? Att man vill ha de 600 euro + hotelnätterna vi missade i Fort Lauderdale eller bara 600?
 
Tycker det var väldigt olyckligt och det var för lite ni fått. Att ni fått vänta 7 timmar i kö med en betald Biz biljett är ren skandal. Bara för att man inte har ett guldkort skall man inte hanteras så av en "flag carrier" på deras egna (!) terminal och hubb. I minsta läget borde ni ha fått hjälp i loungen med all comfort. Att boka om till första passande kärra mot östkusten kunde ha varit ett alternativ de borde ha erbjudit redan på planet mot LHR. BA har ju flyg till NYC, BOS, ATL.
Det är bra hanterat av de att erbjuda hotell och ersättningsflyg men tänk om man missade sin kryssning pga allt detta. Annars allt hade ju varit perfekt med en betald stopover i London och en i Houston.

Hemförsäkringen brukar väl också ha en självrisk på ca 1500SEK eller hur? Det var kanske avdraget.
 

Rosie

Medlem
Jag pratade med dem och vi fick inte gå in i loungen. Fattar inte varför vi vart stoppade, för det finns en lounge innan man har gått igenom säkerhetskontrollen, men det var tvärnit. De lyckades bara få fram oss till MIA för att jag började böla när han sa att vi skulle komma fram först på söndagen. ;) Måste tillägga, att efter 7 timmar i kön utan mat, så är jag lite trött :D
Jag ska se om jag kan få de 600E som de andra fått på samma dag men med andra flygbolag. Det vore great!

Tycker det var väldigt olyckligt och det var för lite ni fått. Att ni fått vänta 7 timmar i kö med en betald Biz biljett är ren skandal. Bara för att man inte har ett guldkort skall man inte hanteras så av en "flag carrier" på deras egna (!) terminal och hubb. I minsta läget borde ni ha fått hjälp i loungen med all comfort. Att boka om till första passande kärra mot östkusten kunde ha varit ett alternativ de borde ha erbjudit redan på planet mot LHR. BA har ju flyg till NYC, BOS, ATL.
Det är bra hanterat av de att erbjuda hotell och ersättningsflyg men tänk om man missade sin kryssning pga allt detta. Annars allt hade ju varit perfekt med en betald stopover i London och en i Houston.

Hemförsäkringen brukar väl också ha en självrisk på ca 1500SEK eller hur? Det var kanske avdraget.
 
Toppen