Senaste nytt

75% chans att få nya First kabinen på Boeing 747-400

EricT

Medlem
Det är bara att gratulera.

Om någon annan betalar biljetterna så flyger jag mer än gärna BA F. Never look a gift horse in the mouth.

Betalar jag själv, så nöjer jag mig med J class. F är helt enkelt inte värt pengarna, oavsett flygbolag, i synnerhet när allt fler bolag erbjuder flatbed seats if J.


Johan

Håller helt med föregående talare. Betala för F är inte riktigt min grej. Priserna i Club är ofta sjukt bra. Nu tex JNB för under 21k.
 

Senator

Moderator
Håller helt med föregående talare. Betala för F är inte riktigt min grej. Priserna i Club är ofta sjukt bra. Nu tex JNB för under 21k.

Där BA och BAEC är överlägsna är uppgraderingspriserna från CW till F med Avios. Jag tittar på BGI just nu, och det finns ett pris med AA som kostar 17 000kr med stopover i USA (dock ej BA0001-BA0004). Så en 25 000 Avios uppgradering till NYC är rätt bra tycker jag.

Trots att jag personligen tycker både LH och LX F har en bättre helhetsupplevelse, är värde för pengarna mycket bättre på BA med kombo reapriser och uppgraderingar via BAEC.
 

EricT

Medlem
Där BA och BAEC är överlägsna är uppgraderingspriserna från CW till F med Avios. Jag tittar på BGI just nu, och det finns ett pris med AA som kostar 17 000kr med stopover i USA (dock ej BA0001-BA0004). Så en 25 000 Avios uppgradering till NYC är rätt bra tycker jag.

Trots att jag personligen tycker både LH och LX F har en bättre helhetsupplevelse, är värde för pengarna mycket bättre på BA med kombo reapriser och uppgraderingar via BAEC.

Det kostar 20k avios att uppgradera till NYC
 

Concorde

Founding Member
Kan hända, men det är ganska oväsentligt. Viktigare är avskildheten (what privacy?), och praktiska detaljer som förvaringsutrymmen (man får nöja sig med en smal och opraktisk garderob, det finns inga fack där man säkert kan förvara glasögon och annat man vill ha nära till hands, de dekorativa lamporna man inte har någon större nytta av, gardinen är en onödig gimmick osv). Mat och dryck struntar jag i, jag flyger inte för att käka och hälla i mig en massa "gratis" sprit, men för att komma fram väl utvilad. Då är det mycket bättre att sitta i 64AK på UD: helt avskilt, flera stora förvaringsfack nära till hands, och till och med fönster man faktiskt kan titta ut igenom om man så vill.

BA Fs problem är antalet stolar. Hade de inte proppat in så många, så hade de kunnat erbjuda det utrymme och den privacy man förväntar sig i första klass, som hos andra flygbolag.

Jag skulle aldrig få för mig att betala för BA F, och jag tror inte många andra gör det heller (inte ur egen ficka, i alla fall).

BA har i alla fall tagit sitt förnuft till fånga och kommer inte att installera F i den nya 787 flottan. A380 får visserligen F, men bara lika många stollar som i 744. Visserligen fortarande allt för många, men färre i förhållande till planet totala kapacitet.

Johan

Sorry om jag låter mästrande men du far med en del osanningar.
Det har aldrig varit tal om att installera F kabin på 787-8 som kommer in i flottan fr.o.m. 2013. Dom är ersättare till 767 som inte har F kabin. 787-9 som Boeing släpper om ett par år kan möjligen få F.
Det kommer 6 nya 773 2013 samt 2014, samtliga med F.

BA F kommer inte nära CX, SQ, LX och har en rejäl bit kvar till LH vad gäller mark-service och mat. Men annars står sig BA F väl, framför allt på sin huvudmarknad; LHR > USA. Har ni sett konkurrenterna? Många fler än ni tror betalar privat för BA First (och övriga bolag)... Gott om GBP/USD miljonärer.
 

Bonden

Medlem
......huvudmarknad; LHR > USA. Har ni sett konkurrenterna? Många fler än ni tror betalar privat för BA First (och övriga bolag)... Gott om GBP/USD miljonärer....

Massor av OT: var tvungen att kolla lite statistik på hur fördelningen av miljonärer ser ut och hittade den här länken:
Antalet miljonärer ökar snabbt i världen | Världen | SvD

Familjer med dollarmiljoner:

1. Singapore 15.5%
2. Schweiz 9.9%

Man förstår varför både Swiss och SQ satsar på First!

Sorry för OT.
 

EricT

Medlem
Massor av OT: var tvungen att kolla lite statistik på hur fördelningen av miljonärer ser ut och hittade den här länken:
Antalet miljonärer ökar snabbt i världen | Världen | SvD

Familjer med dollarmiljoner:

1. Singapore 15.5%
2. Schweiz 9.9%

Man förstår varför både Swiss och SQ satsar på First!

Sorry för OT.

Åkte hem från Sydamerika förra veckan. LHR-ARN hamnade jag brevid Melker Schörling. Han hade givetvis åkt F från Mauritius (där han för övrigt hade ett hus). Givetvis tror jag han har betalat själv för det känndes inte som en affärsresa med fru och vänner.
 
Men annars står sig BA F väl, framför allt på sin huvudmarknad; LHR > USA. Har ni sett konkurrenterna? Många fler än ni tror betalar privat för BA First (och övriga bolag)... Gott om GBP/USD miljonärer.
De som har så mycket pengar att de inte vet vad de skall slösa bort slantarna på kanske betalar för BA F, men förmodligen only for want of a beter alternative TATL. Nog tur för BA att det finns så många andra faktorer som gör det attraktivt för rika utlänningar att bosätta sig i England, även om jag har svärt att tänka mig att det är privatresenärerna som håller F under armarna. Det är nog snarare London's financial industry, som antagligen fortfarande har råd att flyga F eftersom det är deras kunder och skattebetalarna som har fätt ta miljardförlusterna.

Johan
 

EricT

Medlem
De som har så mycket pengar att de inte vet vad de skall slösa bort slantarna på kanske betalar för BA F, men förmodligen only for want of a beter alternative TATL. Nog tur för BA att det finns så många andra faktorer som gör det attraktivt för rika utlänningar att bosätta sig i England, även om jag har svärt att tänka mig att det är privatresenärerna som håller F under armarna. Det är nog snarare London's financial industry, som antagligen fortfarande har råd att flyga F eftersom det är deras kunder och skattebetalarna som har fätt ta miljardförlusterna.

Johan

Banking i London betalar INTE för F och har aldrig gjort. Möjligen för någon i Goldmans ledningsgrupp typ. Har en bekant som efter sjukt många långa år på Goldman blivit partner och inte ens han får flyga F för firmans pengar.

Dock åkte jag med vd på Baker & mckenzie fr JNB. De hade betalada F biljetter. Då var det Vd och annan hög chef.
 
Toppen