Senaste nytt

Flyga till USA via Toronto, slippa köerna? Och en liten recension av Air Canada.

ACervin

Medlem
Vet inte riktigt om det är rätt forum men provar att lägga inlägget här


Efter sommarens USA resa med 2,5 timmars svettigt väntande i Los Angeles för att komma igenom immigration var jag nyfiken på att prova en annan rutt in för nästa resa som denna gång gick till San Fransisco. Air Canada från Köpenhamn. Ett ressällskap på 4 varav två med EBG och en som är över 2 m lång. Incheckning i Köpenhamn började med att jag ställde mig i EBG kön för SAS eftersom Air Canada tillhör Star Alliance, men väl framme fick jag lära mig att det inte gick att checka in. Air Canada har ett eget system. Nåväl, de hade också en egen EBG kö så det gick relativt kvickt att byta incheckningsdisk. Loungen provades en kort stund innan vi skulle gå ombord. Vid boarding revs min långa väns boarding kort sönder av flygvärdinnan samtidigt som hon istället presenterade två business boardingkort. Två långa ansikten bytes till två med förtjust flin. Således två av oss framför skynket, två bakom, undertecknad bakom förstås. Fiskbensmönster i business. Air Canada flyger 767 på denna sträcka. Hygglig service i C men inte överväldigande tyckte mitt ressällskap som flyger en del i Asien också. Inte ens framför skynket räckte stolarna till för min långa vän. I economy sköttes servicen av minst sagt rutinerade damer och herrar. Man har möjlighet att välja på två rätter, inget att skriva hem om. Det som dock imponerade i economy var underhållningssystemet med wide screen skärm och ett bra utbud av filmer samt både USB port (bra för paddan) samt el.uttag, till laptopen, såg dock ut som amerikansk standard så man bör ha en adapter med sig.

Väl framme i Toronto blir USA paxen slussade till ett speciellt bagageband endast 20 m från immigration till USA. Det är här det börja likna något. Tre av oss fick bagaget snabbt. För den fjärde hamnade det på bandet nere i ankomsthallen men efter lite frågande släpade man upp det till oss. Immigration till USA gick på 10 minuter. Det blev sedan Air Canadas lounge på inrikes terminalen. Vanliga drinkutbudet och lite chips men inget annat. Inrikes flyg till USA där man var tvungen att köpa allt, men samma underhållningssystem och elförsörjnings möjligheter, och väl framme i San Fransisco var det bara att kliva ut på gatan inhöljd i dimma.

På hemresan gick som ett inrikes flyg från SFO, men från den internationella terminalen. Här har man möjlighet att utnyttja Delta loungen. Tyst och trevlig, saknar varm mat men man kan rosta lite bagels. Väl i Toronto slussas man snabbt över till några passpoliser som ser till att man blir utcheckad från USA vilket endast tog några minuter. Air Canadas lounge i Toronto i utrikes terminalen var något helt annat än inrikes versionen. Ganska stor, tillgång till duschar och ett hyggligt utbud av även varm mat. Några olika sorters ravioli med olika såser och en bra sallads buffe. Fem öl på fat inkluderande Guinness. Ganska brett alkoholsortiment för övrigt. Fritt internet och det gäller även inrikes loungen.

Det var visserligen bara en erfarenhet av immigration till USA men det stämde väl med ryktet att det går snabbt i Toronto. Den goda strömförsörjningen i economy är bra om man har mycket jobb att göra, men glöm inte adapter för USA. Om man sen vill dela flygningen i en 7 h internationell och en 5 h i inrikes som är lite obekvämare är en smaksak, passar mig bra och kan nog tänka mig denna rutt igen. Har aldrig gillat långa köer.
 

Roger J

Medlem
Håller i princip med om Toronto. För alla som tänkt sig flyga via Pearson; man går alltså igenom amerikanska immigreringen redan i Toronto och ankommer i USA som ett inrikesflyg.
Har dock varit med om sjukt lång kö även i Toronto tyvärr.
Håller heller inte med om att loungen i den amerikanska terminalen är så mycket sämre, samma utbud av mat, datorer, sprit... Annars en klockren transfer-flygplats.
Till sist: jag har alltid varit nöjd med service i Air Canadas Exec First (business). Gillar fiskbensstolarna skarpt och maten är klart högre nivå än t.ex. SAS.
 
Toppen