Senaste nytt

Hur undviker jag skrikande småbarn på flyg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Secutor

Medlem
Jag vet att detta är ett känsligt ämne, men bör kunna diskuteras trots det.

Den främsta anledningen till att jag alltid försöker boka mina resor i business- eller first class är just att slippa en skrikande unge i sätet framför eller bakom. Åtminstone är risken betydligt mindre att det inträffar än om jag sitter i Economy.

Först därefter kommer de andra fördelarna med Premium class - säte, mat, lounge o.s.v.

När jag flyger Norwegian till Gatwick, betalar jag alltid för en plats långt fram i planet, rad 1 eller 2, eftersom Norwegian inte tillåter småbarn där (åtminstone tror jag att det är så).

Dessutom har jag alltid ett par Shure ljuddämpande hörlurar i kabinväskan.

Några flygbolag försöker göra något åt detta, är det Malaysian Airlines som inte längre tillåter småbarn i First Class? Finns det något flygbolag som inte tillåter småbarn i Business?
 

agehall

Medlem
Tror MH är ensamma om att ha förbjudit barn i F kabinen. Vad jag vet finns det ingen som har liknande restriktioner för C heller.

Jag kan fullt ut hålla med dig om att det är jätteskönt att slippa problemet, framförallt när man är ute i tjänsten och ska direkt till ett möte. Däremot har jag studerat lite föräldrar som flyger med sina barn och egentligen är det nog där problemet ligger. Visst händer det att små barn låter ibland, men oftast är det värst när föräldrarna har dålig pli på ungarna och låter dem härja fritt.

Oavsett tror jag det finns en marknad för barnfria kabiner.
 

Mickey

Medlem
Jag har för mig att jag läst någonstans att MH inte heller tillåter några småbarn i deras economy class lokerad på upper deck på a380.
 

LiiaC

Medlem
Det borde ju kunna vara möjligt att ha några barnfria flygningar i veckan tex till populära turistorter , dit man oftast reser med barn ( exampel Thailand ).
 

Stefan62

Medlem
Tror MH är ensamma om att ha förbjudit barn i F kabinen. Vad jag vet finns det ingen som har liknande restriktioner för C heller.

Jag kan fullt ut hålla med dig om att det är jätteskönt att slippa problemet, framförallt när man är ute i tjänsten och ska direkt till ett möte. Däremot har jag studerat lite föräldrar som flyger med sina barn och egentligen är det nog där problemet ligger. Visst händer det att små barn låter ibland, men oftast är det värst när föräldrarna har dålig pli på ungarna och låter dem härja fritt.

Oavsett tror jag det finns en marknad för barnfria kabiner.

Jag håller helt med - det är inget fel på barnen, utan problemet är föräldrarna!
 

Palazzi

Medlem
Ett komplext problem, såklart. Normalt kan jag ju välja att besöka platser där det är ovanligt med mindre barn (särskilda restauranger, kaféer etc), men på flyget blir valmöjligheterna färre.

Att små barn låter, det får man ju såklart acceptera. På stora flygplan finns troligen möjligheten, som Agehall skriver, att införa barnfria zoner... inte bara i First class. På mindre flygplan kanske det blir svårare med en sådan indelning. Normalt flyger ju dock inga små flygplan långväga, så då får man kanske stå ut.

Ett par bra NC-hörlurar brukar lösa ljudproblemet. Det jobbiga är ju som sagt när föräldrarna har dålig koll på sina ungar, alternativt instruerar dem att göra saker som kanske inte passar på ett flygplan.

Jag var själv med om att ett par föräldrar hade löpträning med sina ungar i businessclass... Ungarna klängde också på varenda medpassagerare. Om man tittade åt föräldrarnas håll log de bara, likt "visst är han för gullig". Ska jag vara riktigt ärlig så skiter jag i andras gulliga ungar när jag betalt 20.000kr för att flyga. De må låta hårt, men så kände jag iaf just då...


Sammanfattning: - Acceptans till en viss nivå. Föräldrar måste sätta vissa gränser för sina barn. Barnfria kabiner/zoner skulle säkert fungera, men är inte jätteviktigt för mig personligen.
 

Jonas C

Medlem
Sist jag flög Business Class över nyår hade vi två barnfamiljer i kabinen. Ungarna satt på rad 1 och 2, och de lyckades hålla sig helt knäpptysta under flygningen.

Under en flygning var det däremot en unge från Ekonomi som kom springande igenom kabinen in till Business Class. Mamman lät honom göra det vilket var extremt störande, och inte nog med det bestämde hon sig för att byta blöja på ungen MITT INNE i kabinen (på ett tomt säte i mittenraden) bland betalande passagerare. Totalt oacceptabelt beteende, och besättningen verkade inte bry sig alls.

Jag tycker med andra ord att det är fel att skylla på barnen. Allt hänger på föräldrarna och hur de väljer att uppfostra sina barn.
 

twiggs

Medlem
Under en flygning var det däremot en unge från Ekonomi som kom springande igenom kabinen in till Business Class. Mamman lät honom göra det vilket var extremt störande, och inte nog med det bestämde hon sig för att byta blöja på ungen MITT INNE i kabinen (på ett tomt säte i mittenraden) bland betalande passagerare. Totalt oacceptabelt beteende, och besättningen verkade inte bry sig alls.

Jag tycker med andra ord att det är fel att skylla på barnen. Allt hänger på föräldrarna och hur de väljer att uppfostra sina barn.

Jag blev intresserad av vilket bolag var detta inträffade på. :) SAS, BA och Lufthansa är inga kandidater, det är en sak som är klar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen