Senaste nytt

Florida - marknad för ännu en SAS long haul?

ben_hg

Medlem
Åkte till Florida för att fira jul, med Lufthansa både ut och hem. Det var påfallande i gaten i Miami hur många som pratade svenska, och som skulle åka LH till DUS eller LX till ZRH. Borde det inte finnas en marknad för en linje Skandinavien – MIA, i varje fall under vintern?
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag tror absolut man skulle kunna prova att starta upp en vintersäsongslinje som till BKK, borde vara ungefär lika stort underlag - mycket fritidsresenärer såklart, men även ett visst inslag av business. I Florida lokalt är väl både Miami och Orlando rätt stora konferensstäder (väl? var länge sen jag hade koll på sånt) och liksom BKK är MIA en regional hubb.
 

ben_hg

Medlem
Både Miami och Orlando är betydande konferensstäder, har bidragit en del själv till den statistiken på senare år. Dessutom finns det utmärkta förbindelser till Sydamerika från Miami vilket skulle kunna locka C-klassresernärer.
 

NyfikenGrau

Medlem
Då stämmer det jag minns, är väl av samma skäl som Las Vegas är stort inom konferenser, mängder av relativt billiga och stora hotell.
 

Cornelius

Medlem
Rykten säger att SAS funderar på Miami. Men med dagens IC-nätverk och flygpark finns inte direkt stor flexibilitet. Men om de tycker det finns lönsamhet i att leasa in ett flygplan, kanske de också tänker att det finns lönsamhet i ytterligare expansion.
 
Dessutom en destination för kryssningsresenärer. Många karibienkryssningar utgår från Miami och Fort Lauderdale.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Har inte tänkt så mycket på interkontinentalt och SAS, men Miami hade nog prioriterats om jag vore SAS. Ett rimligt resemål, som komplement till existerande.

Om man bara diskuterar leisure-resenärer tror jag dock inte att det är ett optimalt resemål. Det finns en anledning till varför Dubai och Thailand tagit över. Thailand är billigare och har nästan samma restid... Dubai är halva restiden, och samma värme (och än mer butiker).

Jag vet att Norwegian tittar på Miami också...
 

fmansson

Medlem
Krävs väl 2 flygplan för att öppna en mer eller mindre daglig linje ARN-MIA, då det måste vara tufft tidsmässigt att vända på 24 timmar?
Det går ju onekligen att öppna upp hela Centralamerika genom Avianca/Taca som har många linjer från MIA.
 
Toppen