Senaste nytt

Gissa vilken resebyrå som vinner resebyråtestet?

Bonden

Medlem
För oss som inte sitter på facit av testet så kan det vara kul att gissa lite!
Det hade varit kul med en liten uppföljnings artikel där resebyråerna får en chans att kommentera sin plats och berätta vad de kommer göra för att förbättra sig!

Till gissningen: American Express tar hem resebyrå utmärkelsen!
 

henrik l

Medlem
Kanske, kanske inte:) Kollade upp den snabbt och det finns en hel del info. Vad som jag saknar är väl att man inte kan söka på flexibla datum, eller att man kan söka på economy extra. Men jämfört med de andra siterna i testet håller den hög klass. Men jag såg att det verkar som att man bara kan söka med svenska avångsorter.

Vi hade American express som resebyrå på jobbet förut, men nedgraderade oss till Via Travel, åtminstone om man ser till hur söksidorna fungerar. Via Travels sida är en absolut katastrof när man ska söka resor på egen hand, om man jämför med American express. Det är t ex helt omöjligt att söka på kabinklass, eller flygbolag. Sidan verkar vara designad med avsikten att man måste ringa resebyrån så att dom kan ta ut arvode:mad:
 
Last edited:

Marcus01

Medlem
Kanske, kanske inte:) Kollade upp den snabbt och det finns en hel del info. Vad som jag saknar är väl att man inte kan söka på flexibla datum, eller att man kan söka på economy extra. Men jämfört med de andra siterna i testet håller den hög klass. Men jag såg att det verkar som att man bara kan söka med svenska avångsorter.

Vi hade American express som resebyrå på jobbet förut, men nedgraderade oss till Via Travel, åtminstone om man ser till hur söksidorna fungerar. Via Travels sida är en absolut katastrof när man ska söka resor på egen hand, om man jämför med American express. Det är t ex helt omöjligt att söka på kabinklass, eller flygbolag. Sidan verkar vara designad med avsikten att man måste ringa resebyrån så att dom kan ta ut arvode:mad:

Kan det inte vara så att din arbetsgivare har lagt in en policy i bokningssystemet för att ta bort valmöjligheterna?
 

henrik l

Medlem
Kan det inte vara så att din arbetsgivare har lagt in en policy i bokningssystemet för att ta bort valmöjligheterna?

Så jäkliga har dom inte varit:) Businessbiljetter går också att boka, har iofs aldrig gjort det den vägen. Problemet med Via Travels sida är överskådligheten av resultaten. Jag tror alla resebyråer som varit med i testet här har haft en betydligt snyggare och överskådligare presentation av sökresultatet.
 

peri

Ny medlem
Henrik I,
Misstänker att din arbetsgivare har valt en av två olika Onlinesystem som VIA Travel har, dvs den enklare.

Att som resenär i tjänst lägga ner stor tid på att själv söka sina resor ger anledning till en hel del frågor.
Om vi nu pratar om alla de trevliga resor som kan kan finna på den här siten......! För enklare resor A-B är systemen utmärkta.

En arbetsgivare ska absolut lägga in en policy som gör att man inte kan sitta på arbetstid och planera semestern....
Annarts lovar jag att vilken resebyrå som helst blir billigare att ringa.

Och även ett bokningssystem kostar en del slantar att hålla igång. Så resebyrån tar ett arvode även på självbokningsssystem.
Alla bokningssystem som är öppna för alla döljer sina avgifter i priset.

Uppsalagänget var mest kreativa med att kalla sin avgift för en "första debitering för att garantera biljetten", sen kom det större beloppet direkt från flygbolaget.

Din uppfattning om ett bokningsarvode är lite märklig tycker jag. Gör du inget på dagarna som det är värt att ta betalt för?

Nej, jag jobbar inte på VIA men jag äger en mindre resebyrå som är VIA Partner, och jag har varit inblandad i bokningssystem en del... och yes vi lever på bokningsarvoden....... och vi har massor av kunder som gillar bokningsarvoden... varje dag....
 
Toppen