Senaste nytt

American Airlines öppnar Helsingfors-Chicago

Jacob

Medlem
Den 2 maj öppnade American Airlines sin nya rutt från Helsingfors till Chicago O'hare. Linjen trafikeras i samarbete med Finnair.

Avgång från Helsingfors 14.10, ankomst Chicago 15.40
Avgång från Chicago 15.40, ankomst Helsingfors 08.30

Linjen flygs med en Boeing 767-300 och flygs samtliga dagar per vecka.
Flygtiden ORD-HEL är 8 timmar och 50 minuter, flygtiden HEL-ORD är 9 timmar och 30 minuter.

En intressant möjlighet för resa till USA om man bor i Sverige och samlar poäng med OneWorld alliansen.
 

Concorde

Founding Member
Fel håll ;)

BA lär bli lite putt på AA då man eventuellt tappar en del transfer PAX som normalt byter på LHR. Å andra sidan om jag bor i USA och ska till Asien känns CX som ett smartare val.
 
Om inte annat kan man ju flyga för att uppleva känslan av förhistoriska flygplan - många av dom där planen levererades 1987-1988 vilket var ungefär fyra år innan CD-spelaren blev "årets julklapp" Sverige ;)
 

Gnopps

Medlem
Jag skulle anta att komfortvis är Finnair Helsingfors-New York att föredra framför America Airlines Helsingfors-Chicao i alla klasser, eller?
 

JacobGBG

Medlem
Som jag brukar säga: "Friends don't let friends fly AA". Ur svensk synvinkel så ser jag dessutom väldigt lite värde av denna linje.
 

Jacob

Medlem
Linjen Helsingfors-Chicago har tydligen gått över förväntan och American Airlines har annonserat att man återkommer till Helsingfors år 2012.

Den 29 oktober flygs rutten för sista gången denna säsong, men den 4 april 2012 är linjen tillbaka igen och det går redan att boka biljetter för säsongen 2012.

Enligt Finnair har även den svenska biljettförsäljningen Sverige-Helsingfors-Chicago sett bra ut.
 

Gnopps

Medlem
Om jag all timing stämmer ser jag planet landa medan jag cyklar till stationen efter att ha lämnat dottern på dagis. Helsingfors har ovanligt få utländska flygbolag som flyger långlinjer hit så det är extra kul att se planet flyga över huvudet :)
 

Alf

Medlem
Det behöver inte vara de äldsta 767or som används. Produktionslinjen för dessa 767 lades ner bara för några år sedan.
AA business klass är inte världens bästa men helt i klass med SAS. För oss som bor i Östergötland är det en bra linje eftersom vi har Finnaviation till HEL två gånger om dagen så det går fortare till HEL än ARN. Dessutom är transfer på ORD mycket snabbare än NYC lavett flygplats om man skall vidare inom USA.
Jag hoppas man får tillbaka AA till Stockholm någon gång då dom var bra på USA. Använde dom alltid i jobbet till USA och det blev många resor. Dessutom hade dom F klass kabin från ARN och dom var mycket generösa med uppgradering av företagskunder.
 

Senator

Moderator
Alf,

Jag flög min första Intercont. med AA på rutten ARN-ORD den 31 juli, 1989. Flygplanet var en DC-10, och jag skulle till USA som 17årig utbytesstudent. Minns du när AA lade ner denna?
 
Toppen