Senaste nytt

Flight SK446 Köpenhamn-Göteborg anlände inrikesterminalen!

twiggs

Medlem
Jag hörde att precis av en kollega att SK446 mellan CPH och GOT dockats till inrikesterminalens gate 15 på GOT. Passagerarna ska ha släppts ut genom inrikesterminalen utan närvaro av tulltjänstemän eller dylikt. "Business as usual" från kabinbesättningens sida säger min kollega, ingen annonsering om att man skulle angöra "fel" terminal. Inga försök att stoppa detta skulle heller ha gjorts av markpersonalen.

Kollegan reste med enbart handbagage, men hörde tydligen att folk var lite frågande kring bagaget.

Vad kan detta bero på? Mänskligt fel?



Edit: Glömde skriva att detta ska ha skett 7 januari.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Det måste ju vara mänskliga faktorn isåfall? Gate 15 ligger väl "mellan " in och utrikes och har en gång till utrikes delen som normalt används vid internationella ankomster! (men öppnas fel dörr kommer man nog ut i inrikes) Men verkar ju underligt om bagaget också skulle komma på inrikes och inte utrikes...?
 
Last edited:
Jag har kommit till inrikes ett par gånger, en från LHR och en annan som jag inte minns exakt. Från LHR blev vi bussade till den externa passkontrollen (tänk att det fanns en sådan!) och den andra gången minns jag inte riktigt hur det blev. Reste själv då med handbagage så det är väl därför jag inte kommer ihåg. :)

Intressant att det sker utan kommentarer dock.
 

Timotey

Medlem
Kanske Fredrik från GOT vet. Själv har jag landat på T4 på ARN när jag kom från HEL tror jag det var och då fick vi sätta oss i en buss och åka till T5, detta berodde på att planet senare skulle flyga inrikes.Vet inte om det är vanligt förekommande?
 

fly4fun

Medlem
Danmark är ju Schengen så jag ser inte problemet? På många flygplatser inom Schengen blandar man inrikes- och schengentrafik.
 

Jacob

Medlem
Danmark är ju Schengen så jag ser inte problemet? På många flygplatser inom Schengen blandar man inrikes- och schengentrafik.
Misstänker att man måste passera något form av tullfilter, Köpenhamn är ju en stor transferflygplats och det kan ha funnits långväga passagerare ombord med bagage att förtulla.
 

MarcusC

Medlem
Har svårt tro bagage personal kör bagage till inrikes, men blev säkert rörigt för de som ankom. Och behövde ta sig till utrikes och på något sätt ta sig in där för att hämta bagage?

Resenärer från CPH kommer ju garanterat med många icke schengen anslutningar, även om man passaerat paskontroll i CPH
 

Roger J

Medlem
Som påpekats ovan måte det blivit fel. Visst kan man ha integererad inrikes/Schengen på en flygplats men då måste det rimligtvis finnas ett tullfilter. Och det saknas ju när man lämnar inrikesterminalen på Landvetter.
 
Toppen