Senaste nytt

Vad är det värsta ni råkat ut för ?

Satt på Golden Air flyget igår från visby-bma och för dom som bor i stockholm märkte nog den kraftiga vinden som var igår och den flygningen tog nog priset för den värsta i turbulens jag varit med om.

Han fick vrida planet inför landning så jag som satt vid fönstret vänster i kabin såg landningsbanan rakt ut till vänster, har inte varit med om något liknande.

Så vad har ni råkat ut för som ni vet om, nödlandningar och andra situvationer.
 

Dr. Miles

Expert
När kaptenen på PIA(Pakistan International Airlines) började be före landning.
"Ladies and Gentlemen, Insha'Allah. This is your captain speaking..."
 

Marcus01

Medlem
På klappsätet på väg från HRG till ARN, flygledartornet ropar upp i radion: "Runway XX clear for take off, Inshallah...." För er som inte vet, Inshallah är arabiska och betyder "om Gud vill"... Kapten på kärran blev en smula tveksam.
 

Alx

Medlem
På klappsätet på väg från HRG till ARN, flygledartornet ropar upp i radion: "Runway XX clear for take off, Inshallah...." För er som inte vet, Inshallah är arabiska och betyder "om Gud vill"... Kapten på kärran blev en smula tveksam.

Uppenbarligen ville gud den gången. Men hur slutade det? Drog kapten iväg med osäkerheten kring Allahs vilja eller inväntade han ett mänskligt beslut med mänskligt ansvar? :)
 

Marcus01

Medlem
Uppenbarligen ville gud den gången. Men hur slutade det? Drog kapten iväg med osäkerheten kring Allahs vilja eller inväntade han ett mänskligt beslut med mänskligt ansvar? :)
Jag jobbade i Egypten då och kunde en smula arabiska. Kapten frågade vad flygledaren snackade om och jagförklarade att allt i Egypten handlar om Guds vilja, eller för den delen ovilja. Vi lyfte...;-)
 

Sakoz

Medlem
Jag åkte med SAS kärran från ORD-ARN som hade tankat för lite bränsle samtidigt som det var missberäknad överlast och mycket dåligt väder på Arlanda. Piloten gör tre landnings försök men vid minima höjd syns fortfarande inte banan. Vid varje misslyckat försök drar piloten planet nästan rakt upp (ja inte 180 grader) men riktig riktig rejäl stigning. Då blir jag rädd eftersom man kan instrumentlanda på en femkrona i stort sett, med hjälp av GPS och ILS. Efter tredje försöket annonserar piloten till oss passagerare att vi har nästan slut på bränsle och kommer att förbereda nödlandning på HEL i stället. Då det även var på väg att bli oväder på GOT. När vi går in för landning på HEL ser man på bildskärmen i stolsryggen framför fullt pådrag med brandbilar och ambulanser. Då kände man sig ganska liten. En annan sak som räddade livet på mig var mitt velande och trötthet fredagen då planet från Milanda störtade strax efter start. En kvinnlig bekant hade ordnat så jag skulle få hoppa av i Bromma. Men tänkte som så att, nej jag tar tåget hem och struntar i det där mötet, tar det i nästa vecka i stället. Jag satt sen på tåget helt stum när väl talgdanken och stressen hade lagt sig.

Jag har lite artiklar som PDF men en snabb sökning i DNs arkiv så hittade jag incidenten.
SAS-plan tvingades nödlanda - DN.SE
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Final approach igår kväll till ARN från AMS på en SAS Mad Dog var faktiskt läskigt. Vi studsade runt rejält med ett par fall strax innan hjulen tog i marken mjukt och fint. Bra jobbat i cockpit!

Var med om en go-around i absolut sista sekunden i en BA 747 på JFK. Vi kastades runt ordentlig i denna jätte. Man gör nästan en 360 under inflygning med förrädiska vindar... Motorerna var på tomgång, kunde tyda detaljerna i gräset på några meters höjd och undrade var vi skulle landa. 4 Rolls Royce motorer skrek, planet stack rätt upp (tomt i tanken gör det lätt) och folk stönade och ylade. Allt löst på golvet åkte kana genom kabinerna. Efter 5 minuter berättade en sur brittisk pilot att JFK ATC kanske inte skulle valt att skicka oss på denna bana då den saknar ILS och vädret låg på gränsen, men att vi nu får tillstånd att landa på en bana med ILS. Schysst att vi blev försökskaniner.

Lärde mig senare att vi kom in på den ökända Canarsie Approachen på 13R. Väldigt lik Kai Tak fast inte så pass extrem.

Intressant läsning om denna landning här.
 

mry

Medlem
När jag flög till ARN från LLA i augusti så träffades planet av blixten under inflygningen. Jag tyckte inte detta var så farligt men andra personer ombord blev väldigt uppskrämda, Jag lugnade dem efter bästa förmåga och landningen gick prefekt. Kaptenen kommenterade detta när vi väl var på marken och sa att det inte var någon fara och det är mycket ovanligt med problem i samband med blixtnedslag.

För mig är nog det värsta iofs att mitt bagage var borta i 6 dagar när jag flög till LAS senast. ;)
 

Gnopps

Medlem
Jag åkte med SAS kärran från ORD-ARN som hade tankat för lite bränsle samtidigt som det var missberäknad överlast och mycket dåligt väder på Arlanda. Piloten gör tre landnings försök men vid minima höjd syns fortfarande inte banan. Vid varje misslyckat försök drar piloten planet nästan rakt upp (ja inte 180 grader) men riktig riktig rejäl stigning. Då blir jag rädd eftersom man kan instrumentlanda på en femkrona i stort sett, med hjälp av GPS och ILS. Efter tredje försöket annonserar piloten till oss passagerare att vi har nästan slut på bränsle och kommer att förbereda nödlandning på HEL i stället. Då det även var på väg att bli oväder på GOT. När vi går in för landning på HEL ser man på bildskärmen i stolsryggen framför fullt pådrag med brandbilar och ambulanser. Då kände man sig ganska liten. En annan sak som räddade livet på mig var mitt velande och trötthet fredagen då planet från Milanda störtade strax efter start. En kvinnlig bekant hade ordnat så jag skulle få hoppa av i Bromma. Men tänkte som så att, nej jag tar tåget hem och struntar i det där mötet, tar det i nästa vecka i stället. Jag satt sen på tåget helt stum när väl talgdanken och stressen hade lagt sig.

Jag har lite artiklar som PDF men en snabb sökning i DNs arkiv så hittade jag incidenten.
SAS-plan tvingades nödlanda - DN.SE
Jag har för mig att jag läst en rapport om denna flygning, hittar den inte nu men har inte Haverikommissionen gjort en sådan?
 

Gnopps

Medlem
När jag flög till ARN från LLA i augusti så träffades planet av blixten under inflygningen. Jag tyckte inte detta var så farligt men andra personer ombord blev väldigt uppskrämda, Jag lugnade dem efter bästa förmåga och landningen gick prefekt. Kaptenen kommenterade detta när vi väl var på marken och sa att det inte var någon fara och det är mycket ovanligt med problem i samband med blixtnedslag.

För mig är nog det värsta iofs att mitt bagage var borta i 6 dagar när jag flög till LAS senast. ;)
Mitt SAS-plan träffades också av blixten OSL-CPH för några år sedan. Det knäppte till rätt rejält i kabinen och kaptenen sa i högtalarna att vi fortsätter som vanligt. Jag tyckte det var lustigt att han inte sa något för att lugna passagerarna; typ att det inte är farligt eller att allt är ok.
 
Toppen