Senaste nytt

SAS nya strategi - 4Excellence

Jacob

Medlem
(Informationen är direkt från pressreleasen)

Med en ny strategisk plattform, som sätter fokus på 4 centrala områden, vill SAS nu fortsätta sin positiva utveckling och sätta en högre standard för flygbranschen.

Genom den nu genomförda strategin, Core SAS, har SAS reducerat enhetskostnaden med 23% sedan 2008, och samtidig leverat den högsta kundnöjdheten på 11 år och etablerat sig som Europas punktligaste flygbolag. Detta har gett SAS en plattform att nu bygga vidare på.

SAS lanserar därför i dag sin nya strategi 4Excellence med målsättningen att i 2015 ha uppnått excellens inom 4 kärnområden - Commercial Excellence, Sales Excellence, Operational Excellence och People Excellence.

SAS ska fortsatt vara förstahandsvalet för affärsresande samtidigt som erbjudandet för fritidsresande kommer att förstärkas.

- SAS ska vara de nordiska resenärernas förstahandsval, oavsett syftet med deras resa. Trots att vi redan har en hög kundnöjdhet, ska vi erbjuda en ännu bättre och mer harmoniserad service. Exempelvis lanseras Economy Extra på inrikeslinjer nästa år, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef, SAS.

SAS ska effektivisera försäljningsmodellen och ha marknadens mest attraktiva lojalitetsprogram.

SAS ska fortsätta vara Europas punktligaste flygbolag och leverera en kvalitet och service som ger mest värde för både tid och pengar för alla kunder.

En viktig förutsättning för att skapa hållbar lönsamhet är SAS nya mål om att sänka enhetskostnaden med 3-5% per år fram till 2015. Detta ska ske genom fortsatta kostnadsåtgärder men också kraftigt stärkt fokus på produktivitetsförbättringar, där införande av kvalitets- och effektivitetsprogrammet Lean i hela verksamheten är en viktig del.

- Jag sätter höga, men realistiska mål för SAS för jag vet att vi har mycket engagerad och kompetent personal inom alla delar av företaget. Vi ska frigöra medarbetarnas potential genom gott ledarskap och ökat fokus på de som har direktkontakt med våra kunder. Införandet av Performance management ger ett ledarverktyg för systematisk målsättning, uppföljning och coachning. Alla medarbetare ska förstå hur de bidrar till SAS övergripande mål, säger Rickard Gustafson.

Genom 4Excellence strategin visar SAS fortsatt ledarskap i den nordiska flygbranschen.

SAS nya mission: "We provide best value for time and money to Nordic travelers whatever purpose of their journey."

SAS nya strategi 4Excellence bygger på:

· Commercial Excellence - harmoniserat och stärkt kunderbjudande
· Sales Excellence - effektiv försäljning och belöning av lojalitet
· Operational Excellence - hög kvalitet och produktivitet
· People Excellence - fullt nyttjande av ledarnas och medarbetarnas potential

SAS mål är att nå uthållig lönsamhet …

SAS ska vara nummer 1 - Nordens mest uppskattade flygbolag, genom att nå nya höjder i kundnöjdhet.

Vi skall reducera enhetskostnaden med 3-5% per år.

Vår arbetsglädje skall ligga Topp 5 inom hela transportbranschen i Norden.

Vi ska minska våra totala utsläpp med 20 %.

… för att ge tillräcklig avkastning till våra ägare.
 

henrik l

Medlem
Ok, det var det lätta, utforma övergripande mål och visioner, nu kommer det svåra, bryta ner det till aktiviteter i den dagliga verksamheten och implementera det i "operations":D Det ska bli mycket intressant och följa vad som händer och se vad dom ska gör för att locka mig över från BAEC:p
 

Malu

Medlem
En intressant del till i pressreleasen:

SAS will also create a more efficient sales model, as well as ensure that its frequent flyer program, EuroBonus, is the most attractive loyalty program in the market.
 

henrik l

Medlem
En intressant del till i pressreleasen:

SAS will also create a more efficient sales model, as well as ensure that its frequent flyer program, EuroBonus, is the most attractive loyalty program in the market.

Just den passagen ger ju faktiskt en del substans till den andra tråden ang 100% intjäning på alla biljetter, eller att det åtminstone blir en väsentligt förbättring.
 

Marcus01

Medlem
En intressant del till i pressreleasen:

SAS will also create a more efficient sales model, as well as ensure that its frequent flyer program, EuroBonus, is the most attractive loyalty program in the market.

I like it! Samtidigt är det väl lika bra att vara försiktigt optimistisk, man vet ju aldrig vad de anser är attraktivt...;-)
 

Gnopps

Medlem
En intressant del till i pressreleasen:

SAS will also create a more efficient sales model, as well as ensure that its frequent flyer program, EuroBonus, is the most attractive loyalty program in the market.
Jag hatar att vara skeptisk, men när det gäller flygbolag överensstämmer sällan deras och min definition av "förbättringar". Jag hoppas verkligen de lyckas göra Eurobonus riktigt attraktivt (igen).
 

Jacob

Medlem
En sak som tas upp är att man inte vill dela upp passagerare i "privatresenärer" och "affärsresenärer" utan se varje person som en resenär. Många passagerare på SAS är helt enkelt båda delarna, men vid olika tillfällen.
Det är dessutom i fritidsresandet som den stora framtidspotentialen finns och där vill SAS fokusera.

Jag kan avslöja att jag fick en intervju med ansvariga personer på SAS inom just dessa områden för en vecka sedan, bl.a. den högst ansvarige för leisure avdelningen, en intervju jag just nu skriver på och hoppas kunna publicera på BusinessClass.se denna vecka.
Mycket av detta togs upp, så en hyfsad del av den nya strategin tror jag faktiskt att jag redan har koll på.
 
Toppen